اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی باستان‌شناسی:

زلزله بویین زهرا نخستین حادثه ثبت شده توسط لرزه‌نگار است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی باستان‌شناسی گفت: زلزله 7.2 ریشتری منطقه بویین زهرا در سال 41 نخستین رخدادی است که توسط ایستگاه زلزله‌نگاری در کشور ثبت شده است.

زلزله بویین زهرا نخستین حادثه ثبت شده توسط لرزه‌نگار است

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین ناصر چگینی عصر امروز در همایش ملی زلزله شهرستان بویین زهرا با اشاره به ظرفیت‌های اقتصای دشت قزوین در تولید و کشت محصولات کشاورزی اظهار کرد: این دشت از ابتدا تاکنون از لحاظ اقتصادی جاذبه‌های بسیار زیادی داشته و در جذب جوامع انسانی نیز مؤثر بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی باستان‌شناسی ایران اضافه کرد: زلزله از واقعیاتی است که هیچ گریزی از آن نبوده و به غیر از مدیریت و آگاه‌سازی نمی‌توان در برابر آن ایستادگی کرد.

وی ادامه داد: زلزله 7.2 ریشتری منطقه بویین زهرا در سال 41 نخستین رخدادی بوده که توسط ایستگاه زلزله‌نگاری ثبت شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی باستان‌شناسی ایران با بیان اینکه 27 زلزله کوچک و بزرگ تاکنون در منطقه قزوین و رودبار به وقوع پیوسته که بسیاری از آنان موجب تخریب و خسارات شدید انسانی شده است، عنوان کرد: قدیمی‌ترین زلزله به وقوع پیوسته در منطقه بویین زهرا بنابر کاوش‌های صورت گرفته مربوط به سال 260 هجری قمری بوده است.

چگینی با بیان اینکه در هر دوره‌ با تحقیقاتی که صورت می‌گیرد امکان یافت گسل‌های بیشتر وجود دارد، تصریح کرد: مطالعات زمین‌شناسی و گسل‌شناسی اطلاعات و نتایج بسیار خوبی را در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌دهد، عنوان کرد: دانش پیشگیرانه در مورد زلزله می‌تواند کاهش تلفات جانی و مالی هنگام بروز بلایای طبیعی مؤثر واقع شود.

وی ادامه داد: زلزله‌های مختلفی که تاکنون در سال‌های اخیر در کشور روی داده و موجب ایجاد خسارت‌های شدید شده است، نشان‌دهنده زلزله‌خیز بودن و روی گسل قرار گرفتن کشور است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی باستان‌شناسی کشور با تشریح فعالیت‌ها و تحقیقات انجام شده در پژوهشگاه باستان‌شناسی کشور ادامه داد: توسعه فعالیت‌های باستان‌شناسی در کشور نیازمند توجه کافی است.

چگینی با اشاره به لزوم مدیریت صحیح بحران و تغییر شیوه‌های آمادگی برابر زلزله عنوان کرد: ترمیم و نوسازی از مهم‌ترین رویکرد‌ها و محور‌هایی است که لازم است مورد توجه مسئولان قرار داشته باشد.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول