اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تئاتر کودک و نوجوان ـ 291

کرمی: کمک‌هزینه گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان به 10 برابر افزایش یابد

خبرگزاری فارس: دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خواستار افزایش کمک هزینه گروه‌های تئاتر به 10 برابر به منظور حمایت از هنرمندان در سال‌های آینده شد.

کرمی: کمک‌هزینه گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان به 10 برابر افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، شهرام کرمی در نشست بررسی چشم‌انداز آینده تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد: برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های نقد و بررسی باعث انتقال تجارب و مشارکت بیشتر می‌شود.

وی بیان داشت: هنرمندان سرمایه هنری و فرهنگی کشور هستند که با هنر و آثار خود برای ارتقای جایگاه کشور تلاش می‌کنند.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیشنهاد برگزاری بخش کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر استانی از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد را یکی از موضوعاتی دانست است که می‌تواند در رشد تئاتر کودک و نوجوان اثرگذار باشد.

وی در خصوص شکل‌گیری انجمن تئاتر کودک و نوجوان در همدان نیز خاطرنشان کرد: بنده از ابتدا نیز تأکید کردم که انجمن تئاتر کودک و نوجوان نباید به جایی وابسته باشد بلکه باید در جمع خانواده تئاتر به کار خود را ادامه دهدکه هنوز در روند اجرایی هنوز نتوانسته خیزی بردارد.

کرمی با اشاره به پشتوانه تئاتر کودک و نوجوان در کشور ابراز داشت: استان همدان که دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این شهر مستقر است باید کار خود را بر مبنای تئاتر کودک و نوجوان دنبال کند و به فعالیت خود ادامه دهد.

وی نگاه تئاتر مرکز را تنها منوط به همدان ندانست و گفت: 32 استان کشور بدون اینکه اولویت‌بندی شوند در دستور کار حمایت‌های مرکز قرار دارند که این امر کار دشواری است.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در تهران سالنی برای اجرای تئاتر شهرستان‌ها اختصاص یابد، اظهار کرد: تالار هنر در تهران به این امر اختصاص یافته است اما با توجه به ظرفیت این سالن که سالانه پذیرای 16 اجرا از سراسر کشور است، باید اجراها در نوبت باشند که این نوبت ممکن است به سه سال افزایش یابد.

کرمی بیان داشت: امسال از ابتدای سال آئین‌نامه‌ای را برای اجرای عمومی در تالار هنر داریم که تصویب شده است اما شرایطی آن این است که گروه‌ها سه اجرای عمومی حرفه‌ای داشته باشند یا اینکه منتخب یکی از جشنواره‌های معتبر تئاتر باشند که اعمال این شرایط به حجم تقاضاها کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کارهای بسیاری به دبیرخانه جشنواره نوزدهم تئاتر کودک رسید اما به دلیل محدودیت تنها 40 نمایش آمادگی حضور یافتند، افزود: امسال از 138 گروه نمایشی که متقاضی حضور در جشنواره بودند، به ترتیب اولویت 16 نمایش به جشنواره راه یافتند که این هم بیش از ظرفیت سالن‌های همدان بود.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان  به یکی از ضعف‌های جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: شورای بازبینی و داوری آثار برای حضور در جشنواره آثار را با دیدن فیلم نمایش انتخاب می‌کنند در حالی که این امر کار تخصصی خوبی نیست و این ضعفی است که در جشنواره‌های تئاتر با آن روبه‌رو هستیم.

وی تفکیک تئاتر دو گروه کودک و نوجوان را در جشنواره امسال مؤثر دانست و افزود: بخش‌بندی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از ضرورت‌هاست و اگر می‌خواهیم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ارتقا یابد باید این کار صورت می‌گرفت اما یکی از ضعف‌ها که مخاطب‌شناسی است هنوز به قوت خود باقی است که سال آینده باید برطرف شود.

کرمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را برآیند مناسبی برای رشد تئاتر عنوان کرد و بیان داشت: در سال‌های آینده در جشنواره تئاتر کودک و وجوان کمک هزینه‌ها باید 10 برابر شود و بخش‌های رقابتی برداشته شود تا بتوانیم در تئاتر کودک و نوجوان به الگوی حرفه‌ای دست یابیم.

وی هنرمندان را در رشد تئاتر تأثیرگذار دانست و افزود: اگر هنرمندان خود جریان تئاتر را هدایت کنند، مسئولان نیز با اطلاع از دغدغه آنها حمایت خود را از این گروه‌ها خواهند داشت.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به بخش خیابانی این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز یادآور شد: مکان‌یابی تئاتر خیابانی یکی از اشتباهات این دوره از جشنواره بود که در سال آینده باید این نمایش‌ها در کانون‌های عمومی و به دور از سالن‌ها باشد.

وی امضای تفاهمنامه با آموزش و پرورش را هنوز قطعی ندانست و گفت: همکاری آموزش و پرورش نباید منوط به عقد قرارداد باشد بلکه باید شکل جدی بگیرد و به صورت ساختاری حل شود.

کرمی اظهار کرد: آموزش و پرورش هنوز متعهد نشده است و دیدگاهی است که دنبال می‌شود و امیدواریم به نتیجه برسد.

خاطرنشان می‌شود در این نشست که قرار بود با حضور مسئولان و هنرمندان برگزار شود، هیچ یک از مسئولان همدانی حضور نداشتند!

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول