اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تئاتر کودک و نوجوان ـ 284

کریمی: تئاتر کودک در کشور متولی ندارد

خبرگزاری فارس: نمایشنامه‌خوان «کاشف گیج» با بیان اینکه تئاتر کودک در کشور متولی ندارد، گفت: در حال حاضر همه فعالیت‌ها در این زمینه به شکل موازی‌کاری است.

کریمی: تئاتر کودک در کشور متولی ندارد

روشنک کریمی امروز در حاشیه اجرای نمایشنامه‌خوانی «کاشف گیج» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: این کار از کارهای برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی است که با حضور مینووش رحیمیان، مهرداد باقری، لعیا گرامی و استاد حسین محب‌اهری به اجرا درآمد که در اصل کاری گروهی بود.

وی با بیان اینکه ما دو سبک برای ارائه نمایشنامه به مخاطبان داریم، تصریح کرد: در جشنواره امسال با توجه به رغبت مخاطبان تصمیم بر این شد نمایشنامه‌ها برای مخاطبان شنیده شود.

نمایشنامه‌خوان «کاشف گیج» با اشاره به شباهت‌های بین رادیو تئاتر و نمایشنامه‌خوانی، خاطرنشان کرد: رادیوتئاتر سبک دیگری از نمایشنامه‌خوانی است که در اصل دارای تفاوت‌هایی از هم هستند و تکنیک‌های رادیوتئاتر خاص‌تر است.

وی با بیان اینکه اینکه رادیو یک رسانه است، ابراز کرد: نمایشنامه‌هایی که برای رادیو تنظیم می‌شود باید الگوی رسانه‌ای را حفظ کند اما در نمایشنامه‌خوانی اینگونه نیست.

کریمی عنوان کرد: در کثرت کار و تولید نویسندگان و تولیدکنندگان خوب باید باشند وقتی این کثرت وجود ندارد رشته تئاتر کودک و نوجوان و رشته نمایشنامه‌نویسی می‌گسلد.

وی با بیان اینکه نمایشنامه آکادمیک برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد و به شکل تجربی نیز کلاس‌های تخصصی برگزار نمی‌شود، افزود: کسانی که در این عرصه کار می‌کنند نویسندگان و نویسنده شاعران کودک هستند که به ادبیات نمایشی نیز علاقمند شده‌اند و برای کودکان کار می‌کنند که با این وصف یکی از دلایل مهم نبود نمایشنامه‌های تخصصی برای کودکان نداشتن تحصیلات دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه تئاتر کودک متولی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر سازمان یا نهادی برای تئاتر کودک داشته باشیم موفق‌تر خواهیم بود چون در حال حاضر همه فعالیت‌ها در این زمینه به شکل موازی‌کاری است اما اگر در یک سازمان منسجم شود مسلما به بارور شدن هنر نویسندگی کار کودک در کشور می‌انجامد.

نمایشنامه‌خوان «کاشف گیج» با بیان اینکه از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در آن شرکت داشته‌ام، گفت: معمولاً سال‌های اول انتقال این جشنواره به هر استانی کم و کاستی‌هایی مشاهده می‌شود اما میزبانی همدان برای سومین سال بسیار بهتر شده و ناهماهنگی‌های موجود نیز بیشتر به دلیل ترافیک شهری و ساخت‌ و سازهای عمرانی شهر است اما در امور دیگر میزبانی استان بسیار خوب بوده است.

وی در پایان سخنانش با تأکید بر لزوم افزایش بودجه برگزاری این جشنواره تصریح کرد: زمان برگزاری این جشنواره باید بیشتر شود تا بر این اساس گروه‌های نمایشی فرصت بیشتری برای دیدن کارهای یکدیگر داشته باشند و به تبادل تجربیات بپردازند اما شکل اسکان امسال به گونه‌ای است که گروه‌ها فقط یک روز قبل از اجرا می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول