اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شش ماهه نخست سال 91 صورت گرفت

رسیدگی به بیش از 41 هزار فقره پرونده در شورای حل اختلاف قزوین

خبرگزاری فارس: رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین گفت: در شش ماهه نخست سال 91 بالغ بر 41 هزار و 232 فقره پرونده قضایی به شوراهای حل اختلاف استان قزوین وارد شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رسیدگی به بیش از 41 هزار فقره پرونده در شورای حل اختلاف قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین بیژن شیبانی رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین بیشترین حجم وارده پرونده‌ها را مربوط به حوزه قضایی قزوین با 17 هزار و 273 فقره و کم‌ترین میزان را مربوط به بخش آبگرم با 329 فقره اعلام و افزود: در همین مدت همچنین تعداد 44 هزار و 127 فقره پرونده نیز در شوراهای حل اختلاف استان مختومه شده که باز هم شهر قزوین با 18 هزار و 86 فقره رتبه نخست و بخش آبگرم با 278 فقره رتبه آخر را حائز شده‌اند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان قزوین تعداد احکام صادره شورا را 30 هزار و 813 فقره اعلام کرد و گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 3/2 درصد کاهش داشته است.

شیبانی با اشاره به هدف اصلی از تشکیل شورای حل اختلاف و نقش این نهاد در گسترش فرهنگ حسنه صلح و سازش در جامعه، بر افزایش پرونده‌های مورد مصالحه در شوراهای تابعه تأکید کرد و در عین حال افزود: متأسفانه برخی صلاحیت‌های قانونی شورا نظیر رسیدگی به تخلفات بهداشتی و راهنمایی و رانندگی و نیز پرونده‌های تأمین دلیل، آمار آراء صادره این نهاد را نسبت به موارد مصالحه افزایش داده است زیرا موضوعات مذکور غیر قابل مصالحه می‌باشند.

رئیس شورای حل اختلاف استان همچنین با اشاره به کاهش 41 درصدی قرارهای عدم صلاحیت صادره این نهاد در استان اضافه کرد: در شش ماهه نخست سال جاری تنها 971 فقره پرونده با قرار عدم صلاحیت به سایر مراجع قضایی استان و خارج از استان ارسال شده که دلالت بر اهتمام ویژه اعضای محترم بر جلوگیری از سرگردانی مراجعان و تلاش بر حل و فصل امور ارجاعی در شورا دارد.

شیبانی بیشترین عناوین قضایی ارجاعی به نهاد شورا را اختلافات مالی، تخلفات رانندگی و اختلافات خانوادگی اعلام و افزود: با آموزش صحیح حقوق در جامعه و خصوصاً تدریس حقوق شهروندی در دبیرستان‌ها و مؤسسات آموزش عالی، از بسیاری اختلافات و جرایم پیشگیری خواهد شد و این مهم بر عهده تمامی ارکان جامعه بوده و دستگاه قضایی استان نیز آمادگی همکاری در این خصوص را دارد.

وی در پایان آمادگی شورای حل اختلاف استان را برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و عملی آحاد جامعه در اشاعه فرهنگ صلح و سازش اعلام داشته و افزود: نهاد شورای حل اختلاف از بطن جامعه بوده و متعلق به همگان و خدمت در آن یک عبادت مورد تأکید است.

انتهای پیام/ب30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول