اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل ثبت احوال هرمزگان:

امکان تغییر نام شناسنامه بدون نیاز به حکم دادگاه وجود دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: با اجرای دستورالعمل جدید تغییر نام شناسنامه در سال‌ جاری، دیگر برای تغییر نام نیازی به مراجعه به دادگاه نیست.

امکان تغییر نام شناسنامه بدون نیاز به حکم دادگاه وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مهدی عسکری‌زاده ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: با اجرای دستورالعمل جدید تغییر نام شناسنامه، دیگر برای تغییر نام نیازی به مراجعه به دادگاه نیست.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مردم برای تغییر نام به زحمت می‌افتادند، افزود: رویه قبلی تغییر نام این بود که متقاضیان باید دادخواست خود را به دادگاه تسلیم کرده و با کمک وکیل در دادگاه از خود دفاع می‌کردند.

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان ادامه داد: به همین دلیل بعضاً متقاضیان برای تغییر نام از روش‌های غیر اصولی استفاده کرده و اظهارات خلاف واقع مطرح می‌کردند تا موافقت دادگاه را برای تغییر نام جلب کنند.

عسکری‌زاده با اشاره به تدوین دستورالعمل جدید تغییر نام در ثبت احوال با استفاده از ظرفیت‌های قانونی تصریح کرد: شورای عالی ثبت‌ احوال نیز این دستورالعمل را به تصویب رسانده و براساس آن، اختیار تغییر نام نیز هم‌چون تغییر نام‌خانوادگی به سازمان ثبت احوال داده شده و فرآیند رجوع به دادگاه برای تغییر نام کاملاً حذف شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان اضافه کرد: درخواست‌های تغییر نام از ابتدای اجرای این دستورالعمل جدید در اردیبهشت‌ماه سال ‌جاری تاکنون در کمیته ویژه‌ای با عنوان «کمیته نام» که در سازمان ثبت احوال تشکیل شده است، رسیدگی می‌شود و در صورتی که مغایرتی با دستورالعمل جدید تغییر نام وجود نداشته باشد با آن موافقت می‌شود.

وی در ادامه به برخی ضوابط دستورالعمل جدید تغییر نام اشاره کرد و گفت: تغییر نام‌های کم‌ اقبال با فراوانی کم به نام‌های مناسب با فراوانی بیشتر با توجه به آمار پنج سال قبل، الحاق یا اضافه کردن واژه یا نام به اول یا آخر اسامی و یا حذف آن از موارد ذکر شده در دستورالعمل تغییر نام است.

عسکری‌زاده تاکید کرد: اسامی غیر ایرانی نیز ممنوع بوده و امکان تغییر آن به نام‌های مناسب ایرانی وجود دارد.

انتهای پیام/ز20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول