اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی:

مریوان آسیب‌پذیرترین شهر کردستان در برابر زلزله است

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی با اشاره به مطالعات لرزه‌نگاری و پژوهش‌های انجام ‌شده در شهرهای مختلف کردستان گفت: مریوان آسیب‌پذیرترین شهر کردستان در برابر زلزله است.

مریوان آسیب‌پذیرترین شهر کردستان در برابر زلزله است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عباس جزایری بعدازظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران کردستان که با حضور سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ایران اسلامی جزو 10 کشور حادثه‌خیز جهان بوده و در این حوزه نیاز به پژوهش و مطالعات کاربردی بسیاری داریم.

وی افزود: پژوهشکده سوانح طبیعی از سال 83 طرحی را برای میزان آسیب‌پذیری نقاط مختلف کشور در خصوص بلایای طبیعی از جمله زلزله آغاز کرد و در این راستا نیز 5 شهر مریوان، سنندج، کامیاران، سقز و بانه در کردستان مورد بررسی ویژه قرار گرفتند.

رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی تصریح کرد: با اتمام مطالعات ریز پهنه‌بندی و ژئوتکنیک لرزه‌ای و پس از گمانه‌زنی‌های علمی مناطق آسیب‌پذیر استان کردستان به ویژه مناطق مختلف این 5 شهرستان مشخص شدند.

جزایری افزود: مریوان، بانه، کامیاران، سقز و سنندج به ترتیب دارای بیشترین آسیب‌پذیری در برابر زلزله بوده و باید برای فعالیت در حوزه‌های مختلف عمرانی و ایجاد زیرساخت‌ها این مطالعات علمی مورد نظر قرار گیرد.

سرپرست مدیریت بحران استانداری کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: خشکسالی، سیل، زلزله، برف، یخبندان، آلودگی هوا و ریزگردها از جمله مهم‌ترین آسیب‌ها و بحران‌هایی بوده که استان کردستان با آن‌ها مواجه است.

محمود اسفندیاری افزود: از سال 1960 تا سال 2001 میلادی فقط 29 روز آلوده از لحاظ مواد ریزگرد در هوا در کردستان داشتیم که در طی سال‌های 2005 تا 2010 به 130 روز در سال رسیده است.

وی منشأ اصلی ورود ریزگردها در کردستان را از کشور عراق دانست و افزود: شرایط جغرافیایی استان نیز بر این مهم افزوده است.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: از سال 83 تا پایان سال 90 بیش از 368 میلیارد تومان در حوزه مدیریت بحران استان هزینه شده است اما برای رفع موانع و مشکلات نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.

انتهای پیام/ز20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول