اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آسیب‌پذیری شریان‌های حیاتی امدادرسانی را در زمان زلزله مختل می‌کند

خبرگزاری فارس: آسیب‌پذیری شریان‌های حیاتی در جامعه فعالیت‌های شهری و امدادرسانی را در هنگام وقوع حادثه زلزله مختل می‌کند.

آسیب‌پذیری شریان‌های حیاتی امدادرسانی را در زمان زلزله مختل می‌کند

بعد از وقوع زلزله، شرایط بحرانی آغاز می‌شود که با توجه به شرایط اقلیمی و بومی منطقه و وسعت تاثیرگذاری خود می‌تواند، مسئولان را در حوزه مسئولیتی خودشان با بحران‌های گسترده‌ای، روبرو کنند.

بررسی بحران‌ و تفکیک آنها از همدیگر، بررسی میدانی جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران در مناطق آسیب‌دیده از زلزله، اطلاع‌رسانی بحران و شریان‌های حیاتی در قالب کلی شامل راه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، خطوط انتقال (آب، برق و گاز) و شبکه‌های مخابراتی و رسانه‌ای است که به عنوان اصلی‌ترین اجزای هر شهر در هنگام وقوع حادثه در اولویت قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر درصورت آسیب‌پذیر بودن جدی و نقص کاربری یکی از شریان‌های حیاتی فعالیت‌های شهری و یا امدادرسانی در زمان بحران فلج می‌شود و به این ترتیب خسارات جانی و مالی رو به فزونی می‌گذارد.

مدیریت شریان‌های بحران‌زده نقش اساسی بر نحوه مدیریت بر سایر بحران‌ها داشته و در صورت کنترل آنها دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با توانمندی بسیار بالاتری به مدیریت بحران‌های دیگر بپردازند.

شبکه شریان‌های حیاتی در هنگام وقوع زمین‌لرزه از یکدیگر تأثیر پذیرند و بنابراین نمی‌توان تنها عکس‌العمل‌های جداگانه آن‌ها را ملاک عمل قرار داد، به ویژه آسیب‌پذیری زیرساخت‌های شبکه مخابراتی امکان تصمیم‌گیری و امدادرسانی در مورد اغلب شریان‌های دیگر را از میان می‌برد و در صورت ایجاد آسیب در مسیرهای دسترسی به این زیرساخت‌ها یا پدید آمدن ترافیک و ازدحام خودروها ناشی از تخریب بخشی از پل‌های شاهراهی، تعمیر و مرمت با کندی و دشواری صورت می‌پذیرد.

مهم‌ترین نقطه شریان‌های حیاتی مراکز تولید انرژی و نیروگاه‌ها هستند

در سمینار آموزشی مدیریت بحران که پیش از ظهر امروز با حضور مدیران دستگاه‌ها و شهرداران در ساختمان سه استانداری برگزار شد،‌ جانشین رئیس شورای هماهنگی استان با بررسی شریان‌های حیاتی استان اظهار داشت: در جامعه زمانی که شبکه‌های بحرانی هنگام وقوع زلزله به هم بریزد کارهای اساسی برای امداد و نجات مختل می‌شود.‌‌ 

سید جواد محمودی نقل و انتقال را یکی از مهم‌ترین راه‌های شریان‌های حیاتی دانست و افزود: انتقال کالا، مجروحان، مواد غذایی و دارویی و خانواده‌های بازمانده برای ارائه خدمات اورژانسی و اسکان نیز ارائه انواع خدمات در مناطق بحران‌زده از طریق راه‌ها امکان‌پذیر است که در صورت بروز مشکل در راه‌ها خطرات جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد.

وی در ادامه با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات آماده شود، تصریح کرد: در هنگام وقوع بحران شریان‌های حیاتی مانند ترکیدن لوله‌های گاز و ریزش سد خطرات اساسی بر جای می‌گذارند در صورتی که مراکز حیاتی و شریان‌های حساسی که خدمات ارائه می‌دهند قابل کنترل شوند از وقوع بسیاری از آسیب‌ها می‌توان جلوگیری کرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه رفتارهای غیراصولی حادثه را تبدیل به بلا می‌کند، ادامه داد: مهم‌ترین نقطه شریان‌های حیاتی مراکز تولید انرژی و نیروگاه‌ها هستند که در صورت آسیب‌دیدگی دیگر تجهیزات از جمله سیستم‌های مخابراتی و اطلاع‌رسانی از کار می‌افتند.

محمودی با بیان اینکه همه ساله بر اثر وقوع بلایای طبیعی 100هزار نفر می‌میرند و بیش از 100میلیون دلار خسارت بر جای می‌ماند، گفت: رفتارهای اصولی برای در زیرساخت‌ها، احداث تونل تأسیسات مشترک، تبعات ناشی از وقوع حوادث به خصوص زلزله را کم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حفظ سرویس‌دهی شریان‌های حیاتی پس از وقوع زلزله به منظور امدادرسانی و انتقال مجروحان و مصدومان حادثه، حفظ نظم در سطح شهر و حفظ سطح عملکرد قابلیت استفاده بی‌وقفه برای پل‌های شهری در شریان‌های حیاتی ضروری به نظر می‌رسد.

معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه ایمنی و باز بودن راه‌ها پس از وقوع زلزله از اهمیت فراوانی برخوردار است، ابراز داشت: کمک‌رسانی و انتقال مجروحان و ارسال مواد غذایی، دارو و سوخت به خصوص خرابی ساختمان‌ها، قطع شبکه‌های آب، برق، گاز و آتش‌سوزی در موقع زلزله بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت ساماندهی سیستم حمل و نقل متناسب با شرایط بحرانی در زمان وقوع حوادث گفت: داشتن سیستم حمل و نقل سریع و کارآمد در برنامه‌ریزی‌های مدیریت بحران از جایگاه ویژه‌ای در شریان‌های حیاتی برخوردار است به طوری که وجود تحرک و قابلیت نقل و انتقال سریع نیروهای امدادی و اقلام مورد نیاز به مناطق بحران‌زده و خروج آسیب‌دیدگان از محل حادثه، یکی از نیازهای مهم در مدیریت بحران و کاهش اثرات بلایای طبیعی است.

جانشین رئیس شورای هماهنگی استان در ادامه گفت‌:‌ دسترسی نیروهای امدادی به سیستم سریع و قابل اطمینان ترابری که بتواند در زمان تعیین شده بیشترین میزان کالا و نیروهای امدادی را به منطقه بحران‌زده انتقال دهد یکی از ضرورت‌های حیاتی در یک سیستم جامع و کارآمد مدیریت بحران است .

آموزش و اطلاع‌رسانی محور فعالیت‌های ستاد مدیریت بحران است

همچنین مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این سمینار اظهار داشت: برای کاهش زیان‌های ناشی از حوادث طبیعی باید تا همه آحاد مردم سهم خود را در مراحل پیشگیری، مقابله و بازسازی ایفاء کنند و این مهم تنها با آگاه سازی و افزایش شناخت و درک صحیح از علل وقوع حوادث و عوامل تشدید خسارت‌ها امکان‌پذیر است .

محبوب زارع تصریح کرد: با آگاه ساختن مردم از نقش و تأثیرشان در مراحل مختلف مدیریت بحران، حس مسئولیت‌پذیری آنان را تقویت کرده و در تمامی مراحل ساخت و ساز و فعالیت‌های خود با رعایت کردن موارد ایمنی از بروز حوادث ناگوار جلوگیری می‌شود.

وی به راه اندازی تشکل‌های مردم نهاد در حوزه مدیریت بحران تاکید کرد و افزود: برای اینکه از ظرفیت‌های نهفته بین اقشار مختلف جامعه به شکل مطلوب استفاده شود باید نسبت به ایجاد سازمان‌های مردم‌‌نهاد اهتمام ورزید.

زارع گفت: بخشی‌نگری در انجام مأموریت‌های سازمانی را از جمله آفت‌های زیان‌باری است که موجب هدر رفتن توان مجموعه‌های دخیل در مدیریت بحران می‌شود.

وی محور فعالیت‌های ستاد مدیریت بحران را آموزش و اطلاع‌رسانی ذکر کرد و اظهار داشت: امور آموزش و آگاه‌سازی به طور جدی دنبال می‌شود به طوری که نتیجه این فعالیت‌ها در زلزله آذربایجان‌شرقی و وان ترکیه به وضوح دیده شد و به شکل مطلوب دستگاه‌ها برای کمک‌رسانی حاضر شدند.

مدیر کل سازمان مدیریت بحران استان گفت‌: مدیران دستگاه‌های دولتی در تمامی مراحل انجام مأموریت‌های خود و اجرای پروژه‌ها باید با نگاه جامع و فراگیر به اصل پیشگیری و مقابله با وقوع حوادث توجه کنند.

وی ادامه داد: از 35 بلایای طبیعی 25 بلای طبیعی در استان ما رخ می‌دهد که باید برای مقابله با این بحران‌ها تدابیری جدی در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آن‌ها آگاه‌سازی هر چه بیشتر مردم است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به زلزله‌ای که در تابستان 91 در آذربایجان‌شرقی، گفت: نیروهای امداد و نجات آذربایجان‌غربی در دو ساعت بعد از زلزله در محل حادثه حضور داشتند و توانستند 25 مجروح را در ساعات اولیه از زیر آوار سالم بیرون بیاورند.

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول