اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی آبیک خبر داد

آغاز کشت پاییزه گندم و جو در مزارع آبیک

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک از آغاز کشت پاییزه گندم و جو در مزارع این شهرستان خبر داد.

آغاز کشت پاییزه گندم و جو در مزارع آبیک

بیژن لطفی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: از سوی جهاد کشاورزی برای کشت پاییزه گندم 562 تن بذر سوبسیددار، بوجاری و اصلاح شده بین کشاورزان شهرستان آبیک توزیع شده که برای هر کیلو بذر کشاورزان 565 تومان و دولت 135 تومان مابه التفاوت پرداخت کرده است.

وی در خصوص بذر اصلاح و بوجاری توزیع شده بین کشاورزان شهرستان آبیک افزود: در این نوع بذر علف هرز وجود ندارد و یکنواخت و قوه نامیه آن بالاست چراکه بذرهای یک ساله است و کاملا تضمینی بوده، لذا بین بیشتر کشاورزانی که بذر اصلاح شده توزیع شده، کشاورزان پیشرو هستند که به دلیل بالا بودن سطح آگاهی و شرکت در کلاس‌های آموزشی جهاد کشاورزی و پیگیری به موقع شرکت داشته‌اند.

این مسئول بیان کرد: برای کشت پاییزه جو 120 تن بذر سوبسیددار، بوجاری و اصلاح شده بین کشاورزان شهرستان آبیک توزیع شده که بر هر کیلو بذر کشاورزان  700 تومان و دولت 165 تومان مابه التفاوت پرداخت کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی آبیک میزان سطح کشت گندم در شهرستان آبیک را 17 هزار هکتار به طور آبی و 1400 هکتار به طور دیمی ذکر کرد و گفت: سال گذشته به دلیل شرایط نامساعد جوی بذر گندم به موقع کشت نشد و به دلیل سرمازدگی ذرت‌های مزارع دچار مشکل شدند و در کشت گندم تأخیر افتاد که این عوامل سبب شد میزان برداشت گندم به 78 هزار تن برسد، ولی امسال با توجه به کشت به موقع گندم پیش‌بینی می‌کنیم میزان برداشت گندم در تیرماه سال آینده به 85 هزار تن برسد.

لطفی میزان سطح کشت جو در شهرستان آبیک را پنج هزار هکتار عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم میزان برداشت جو در تیر ماه سال آینده به چهار هزار و 500 تن برسد.

وی خاطرنشان کرد: روستاهای قشلاق، یانس آباد، کشت و صنعت جلفا، کوندج و مگسال از جمله روستاهایی هستند که بیشترین گندم شهرستان آبیک در این مناطق کشت می‌شود.

جهاد کشاورزی در تأمین کود شیمیایی نقش ندارد

این مسئول با بیان اینکه اداره جهاد کشاورزی در تأمین کود شیمیایی برای کشاورزان نقشی ندارد، تصریح کرد: جهاد کشاورزی در قیمت‌گذاری و توزیع کود شیمیایی هیچ گونه مسئولیتی ندارد، چراکه شرکت خدماتی و حمایتی کود شیمیایی را در اختیار تعاونی روستایی قرار می‌دهد و سپس تعاونی روستایی کود شیمیایی را بین عاملیت‌های خود در شهرستان توزیع می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک خاطر نشان کرد: پس از توزیع کود شیمیایی از سوی تعاونی روستایی به عاملیت‌های (انبارها) خود در شهرستان آبیک، جهاد کشاورزی بر اساس موجودی انبارها به کشاورزان حواله صادر می‌کند که کشاورزان می‌توانند برای دریافت حواله به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

لطفی اضافه کرد: تاکنون دو کود شیمیایی اوره و یک کود شیمیایی فسفات بین کشاورزان توزیع شده که در بهار سال آینده نیز یک کود شیمیایی اوره معروف به کود سرک بین کشاورزان توزیع می‌شود.

وی اذعان کرد: در فصل بهار با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی در مزارع گندم و جو کشاورزان را در مقابله با سن گندم (نوعی آفت) آگاه می‌کنند تا سم‌پاشی به موقع صورت گیرد و کشاورزان دچار مشکل نشوند.

این مسئول اظهار داشت: با توجه به خرید محصول جو در سال جاری از کشاورزان و حتی بالاتر بودن از خرید تضمینی دولت، انتظار می‌رود کشاورزان برای کشت محصول جو رغبت بیشتری نشان دهند، چراکه این محصول مورد نیاز دامداری‌های شهرستان آبیک است که کشاورزان می‌توانند به راحتی آن را تأمین کنند.

مدیر جهاد کشاورزی آبیک اظهار امیدواری کرد: با شرایط جوی مساعد و تعامل بیشتر کشاورزان با جهاد کشاورزی شاهد برداشت گندم و جو مناسب از سوی کشاورزان باشیم.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول