اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری:

10 هزار تن گندم از کشاورزان چهارمحال و بختیاری خریداری شد

خبرگزاری فارس: مدیر غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: 10 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شد.

10 هزار تن گندم از کشاورزان چهارمحال و بختیاری خریداری شد

محسن ضیایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: از ابتدای آغاز طرح خرید تضمینی گندم از کشاورزان تاکنون افزون بر 10 هزار تن گندم از سوی بخش خصوصی از کشاورزان این استان خریداری شده است.

وی افزود: این میزان گندم با قیمت پایه 4 هزار و 200 تومان خریداری و ذخیره‌سازی شده است.

ضیایی در ادامه بر ضرورت ارتقای کیفیت نان تولیدی در این استان تأکید کرد و گفت: با توجه به ویژگی‌‌های منطقه‌‌ای، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما، غلات و به ویژه نان از منابع اصلی الگوی غذایی روزانه جامعه ایرانی است که این موضوع نشان از اهمیت این ماده غذایی دارد.

مدیر غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نان غذای اصلی و پایه مردم بسیاری از کشورهای جهان را تشکیل داده و روزانه قسمت اعظمی از انرژی ـ پروتئین ـ املاح معدنی و ویتامین‌های گروه B آنها را تامین می‌کند، در ایران نیز حدود 65-60 درصد پروتئین و کالری و حدود دو تا سه گرم املاح معدنی و قسمت اعظم نمک طعام مورد نیاز بدن از خوردن نان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش عظیمی از نان تولیدی در سطح کشور به صورت ضایعات دور ریز می‌شود، ابراز داشت: طبق آمار اعلامی این رقم حدود 25 تا 30 درصد از نان تولیدی برای مصرف انسان بوده که به صورت‌های مختلف تلف شده و یا از چرخه مصرف صحیح خود خارج می‌شود.

ضیایی با اشاره به راهکارهای موثر در راستای کاهش تلفات نان، گفت: نحوه نگهداری گندم یکی از آیتم‌های مهم است، به طوری که گندم باید حتما در سیلوهای استاندارد با امکان هوادهی، قرص‌گذاری و تخلیه و بارگیری به صورت مکانیزه بوده که خوشبختانه حرکت بسیار خوبی در این زمینه شروع شده و در عرض نزدیک به سه سال ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد کشور تقریبا دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نان پرمصرف‌ترین ماده غذایی در کشور ما می‌باشد و هر فرد به طور متوسط روزانه حدود 300 گرم نان را به مصرف می‌رساند لزوم توجه به این ماده با ارزش غذایی بر همگان واضح و امری اجتناب ناپذیر است و با در نظر گرفتن سلامت افراد جامعه و شعار پیشگیری بهتر از درمان است می‌توان زیان‌های اقتصادی که از بابت مصرف نان غیر مطلوب متوجه کشور می‌شود را که رقمی بسیار بالا است، تخمین زد.

ضیایی خاطرنشان کرد: بنابراین باید سیاستگذاری‌های درست و اصولی در این حوزه پایه‌گذاری شود، در این راستا باید احداث و گسترش واحدهای تولید نان صنعتی دنبال شده و با اصلاح رویه فعلی و فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف نسبت به کاهش ضایعات و استفاده بهینه از نان اقدام شود.

انتهای پیام/ع20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول