اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گندم در بازار آزاد آذربایجان‌غربی کیلویی 580 تومان فروخته می‌شود

ماهیگیری دلالان از بازار گل‌آلود گندم

خبرگزاری فارس: با پایین بودن قیمت تعیین شده توسط دولت برای گندم، دلالان وارد کار شده و با قیمتی بالاتر از قیمت اعلام شده گندم را خریداری کرده و امروز در بازار آزاد با سود بیشتری به فروش می‌رسانند.

ماهیگیری دلالان از بازار گل‌آلود گندم

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه در چند سال گذشته شاهد خرید تضمینی محصولات کشاورزی از کشاورزان و باغداران آذربایجان‌غربی هستیم که این امر در جای خود علاوه بر محاسنی که دارد مشکلاتی برای کشاورزان نیز ایجاد کرده است.

در این میان گندم‌کاران، استان آذربایجان‌غربی نیز با مشکلاتی که از خرید تضمینی گندم برای گندم‌کاران کشور ایجاد می‌شود

بی‌نصیب نماندند.

خرید تضمینی گندم سبب شده گندم‌کاران نسبت به فروش تولیدات خود امید داشته باشند و با امید بیشتر و در سطح وسیع‌تری نسبت به کشت گندم اقدام کنند ولی در موعد مقرر که باید گندم خود را به فروش برسانند با قیمت پایین خرید مواجه شدند.

امسال گندم‌کاران آذربایجان‌غربی به دلیل قیمت پایینی که توسط دولت اعلام شده بود حاضر نشدند گندم خود را به فروش برسانند و بخش عمده‌ای از گندم تولیدی استان صرف خوراک دام شد.

آنچه در این میان جای تأمل دارد خرید گندم با قیمت پایین توسط دلالان بود که از موقعیت پیش آمده و عدم تفاهم دولت و گندم‌کاران به نفع خود استفاده کرده و در حال حاضر همان گندم‌ها را در بازار آزاد با قیمت بالا به فروش می‌رسانند.

نبود اهرم قوی نظارتی نیز بازار را برای دلالان امن‌تر کرده و در حال حاضر هر کیلو گندم تولیدی استان که بنا به گفته کارشناسان بهترین کیفیت را در طول چهار سال گذشته دارد با قیمت 580 تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

دست گندم‌کاران آذربایجان‌غربی باز هم در حنا ماند

محمد حسنی یکی از گندم کاران استان آذربایجان‌غربی در این زمینه گفت: امسال گندم به قیمت 460 تومان از گندم کاران استان خریداری شده است این در حالی است که هزینه‌های تولید گندم به مراتب بالاتر از سال گذشته است.

وی با بیان این که سال گذشته هزینه‌های تولید نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است، اظهار داشت: لازم است تا دولت چنین تورمی را در خرید گندم مد نظر قرار دهد.

حسنی با بیان اینکه قیمتی که امسال دولت برای گندم اعلام کرد پایین بود، تصریح کرد: با چنین اقدامی دلالان به آنچه می‌خواستند رسیدند و گندم‌کاران استان همچون سال‌های گذشته دستشان در حنا ماند.

به دلیل پایین بودن قیمت، گندم‌کاران گندم خود را به دولت نفروختند

نماینده کارخانجات آرد و نان آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه گفت: در دو سال گذشته گندم‌ تولید شده در آذربایجان‌غربی دچار سن‌زدگی شده بودند که این امر سبب پایین آمدن کیفیت گندم شد اما با اختلاط گندم استان با گندم سایر استان‌ها آرد مطلوبی تولید کردیم.

 بهنام با اشاره به بهبود کیفیت گندم تولیدی استان در سال جاری، تصریح کرد: امسال کیفیت گندم تولید شده در استان خوب بود ولی گندم‌کاران از فروش گندم خودداری کرده و گندم را به مصارف دامی رساندند یا با نگهداری آن در حال حاضر با قیمت بالاتری در بازار آزاد فروختند.

وی از واردات گندم از سایر کشورها خبر داد و افزود: آهنگ ورود گندم به کشور مناسب است و کمبود گندم نداریم.

بهنام با بیان اینکه دولت خود را موظف به تأمین گندم کرده است، گفت: در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌گاه کمبود گندم نداشتیم.

نماینده کارخانجات آرد و نان آذربایجان‌غربی ادامه داد: به دلیل بالا بودن گلوتن، گندم‌های وارداتی برای نان‌های حجیم مناسب هستند به طوری که در آذربایجان‌غربی سلیقه مردم بر مصرف آرد سفید است که برای تهیه آرد، گندم وارداتی را با گندم سایر استان‌ها مخلوط کرده و سپس در مصارفی چون پخت نان به کار می‌بریم.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت کارخانه‌های آردسازی استان، گفت: ظرفیت کارخانه‌های آرد آذربایجان‌غربی 64 هزار تن در ماه است که به دلیل مصرف پایین استان، کارخانه‌های آذربایجان‌غربی با نصف ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

بهنام میزان مصرف آرد استان در هر ماه را 35 هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان آرد توسط 16 کارخانه آردسازی استان تولید می‌شود.

گندم از سایر کشورها وارد شد

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه هشت آذربایجان‌غربی گفت: امسال بسیاری از گندم‌کاران آذربایجان‌غربی گندم خود را به بخش دولتی نفروختند.

هوشمند جوادی با اشاره به خرید 420 تومانی گندم توسط دولت، اظهار داشت: به دلیل اینکه کشاورزان مدعی بودند که قیمت اعلام شده توسط دولت پایین است از فروش گندم امتناع کردند.

وی با اشاره به فروش گندم آذربایجان‌غربی در بازار آزاد توسط گندم‌کاران و دلالان، تصریح کرد: امروز هر کیلو گندم در بازار آزاد استان 580 تومان به فروش می‌رسد.

جوادی که در خصوص ارائه آمار در زمینه میزان خرید گندم در سال جاری از گندم‌کاران استان و میزان ذخیره گندم استان خودداری کرد، افزود: ذخیره‌سازی گندم فرایندی متمادی بوده و در تمام فصول سال انجام می‌شود.

وی اعلام کرد: تیرماه امسال از بابت ذخیره‌سازی گندم در استان نگرانی داشتیم که با انتقال این موضوع به مسئولان کشوری، گندم مورد نیاز شش ماه کشور خریداری شده و هم اکنون در حال انتقال و تقسیم بین استان‌ها است.

جوادی با اشاره به کاهش فروش گندم توسط گندم‌کاران استان در سال جاری، گفت: سال گذشته گندم شش استان دیگر را نیز تأمین می‌کردیم که امسال فقط گندم آذربایجان‌غربی را تأمین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با انتقال گندم وارداتی به استان در زمینه ذخیره‌سازی گندم مشکلی نخواهیم داشت، افزود: شرکت غله و خدمات بازرگانی تأمین کننده گندم است و این گندم از هر کشوری که گندم آن مورد تایید پژوهشکده غله باشد، خریداری می‌شود.

جوادی در ادامه با تاکید بر تعیین نرخ خرید گندم توسط دولت قبل از فصل کاشت و برداشت گندم، گفت: در صورتی که دولت قبل از فصل کشت و برداشت قیمت خرید گندم را مشخص کند بسیاری از مشکلات در زمینه قیمت گندم رفع می‌شود.

اعلام قیمت خرید توسط دولت قبل از فصل کاشت سبب می‌شود کشاورزان متناسب با قیمت اعلام شده فعالیت‌های خود را توسعه دهند در این صورت نه تنها دولت به اهداف خود در تأمین گندم می‌رسد و هم دست دلالان از بازار کوتاه شده و کشاورزان نیز می‌توانند حاصل دسترنج خودشان را خودشان بخورد نه دلالان و واسطه‌گران.

---------------------------

گزارش از مریم رسولی

---------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول