اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره جهاد کشاورزی فردوس خبر داد

آبیاری‌ هزار هکتار از مزارع زعفران فردوس با تانکر

خبرگزاری فارس: رئیس اداره جهاد کشاورزی فردوس از آبیاری ‌هزار هکتار از مزارع زعفران این شهرستان با تانکر خبر داد.

آبیاری‌ هزار هکتار از مزارع زعفران فردوس با تانکر

عباسعلی غلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار کرد: شهرستان فردوس با 3 هزار و 100 هکتار سطح زیر کشت زعفران رتبه سوم خراسان جنوبی را در تولید این محصول دارد.

وی گفت: از این میزان حدود یک‌هزار هکتار باید با تانکر آبیاری شود که به سبب دسترسی نامناسب به بیشتر مزارع زعفران امکان حمل آب با تانکر به همه مزارع مقدور نیست.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فردوس افزود: زعفران یکی از عمده گیاهان اقتصادی برای کشاورزان و از جمله محصولات استراتژیک استان است که زمان نخستین آبیاری آن نیز فاکتوری بحرانی برای رشد و نمو این محصول محسوب شده و بر مقدار و کیفیت آن تاثیرگذار است.

غلامی تصریح کرد: این گیاه در تابستان به آب نیازی ندارد و از اوایل پاییز آبیاری مزارع زعفران در مناطق سردسیر کوهپایه آغاز می‌شود و تا نیمه آبان‌ماه و حدود 45 روز ادامه دارد تا مزارع برای گل‌دهی آماده شود.

وی یادآور شد: به سبب بروز خشکسالی و کمبود شدید آب در شهرستان در سال جاری ‌هزار هکتار از مزارع زعفران شهرستان فردوس با تانکر آبیاری می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فردوس از افزایش 20 درصدی هزینه حمل آب به مزارع زعفران خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آب، افزوده شدن سطح زیر کشت و افزایش تقاضا، جهاد کشاورزی 70 درصد هزینه حمل آب را تقبل کرده و 30 درصد بقیه را باید کشاورز پرداخت کند.

غلامی افزود: 15 سال خشکسالی متوالی در خراسان جنوبی سبب کاهش آب سفره‌های زیرزمینی، قنات‌ها، چشمه‌ها، چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و رودخانه‌های فصلی شده است؛ به طوری که بیشتر این منابع آبی در روستاها خشکیده یا آب آن بسیار کم شده و این مسئله مشکلاتی را برای آبیاری زعفران‌زارها به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه آبیاری همه مزارع زعفران از طریق آب قنات امکان‌پذیر نیست و بخشی از مزارع به ویژه مزارعی که مسیر درستی برای آبیاری ندارد باید با تانکر آبیاری شود، تصریح کرد: خشکسالی‌های پیاپی، افزایش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصولات به ویژه زعفران و از طرف دیگر افت شدید قیمت زعفران که نسبت به چهار سال گذشته تقریباً نصف شده است فشار زیادی را بر زعفران‌کاران تحمیل می‌کند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فردوس از افزایش 20 درصدی قیمت آب و کرایه حمل آن به مزارع نسبت به سال گذشته خبر داد و یادآور شد: کمبود آب در فصل آبیاری مزارع زعفران به دغدغه اصلی بسیاری از زعفران‌کاران تبدیل شده است.

غلامی با اشاره به اینکه زعفران‌کاران باید برای هر تانکر 14 هزار لیتری 110 هزار ریال وجه آب پرداخت کنند، گفت: این هزینه به طور متوسط با توجه به فاصله مسیر برای حمل هر تانکر حداقل 200 و حداکثر 300 هزار ریال است.

وی به آبیاری مزارع زعفران از طریق چهار دستگاه تانکر در روستاهای کوهپایه اشاره کرد و افزود: در آبیاری با تانکر مزارع زعفران به درستی آبیاری نمی‌شود که این مسئله افت کیفی محصول را در سال‌های آینده در پی دارد.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول