اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار مرند با اشاره به استراتژی‌های کشاورزی این شهرستان

سطح زیر کشت زعفران و پسته در مرند افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: فرماندار مرند، افزایش سطح زیر کشت زعفران و پسته را از استراتژی‌های کشاورزی این شهرستان دانست.

سطح زیر کشت زعفران و پسته در مرند افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، بهنام رضوانی ظهر امروز در کارگروه ستاد اجرایی توسعه کشاورزی شهرستان مرند بر ارائه تسهیلات بانکی برای افزایش سطح زیر کشت پسته و زعفران در شهرستان مرند تاکید کرد.

وی رسانه‌ای کردن و اطلاع‌رسانی و تبلیغات از طریق صدا و سیمای مرکز استان و یا شبکه‌های سراسری در مورد زعفران تولیدی شهرستان مرند را لازم دانست و افزود: قرار است یک تیم خبری مجرب از صدا و سیما در فصل برداشت زعفران در آبان ماه در مورد زعفران تولیدی شهرستان مرند گزارشی کامل و جامع را تهیه کنند.

رضوانی با بیان اینکه در سال‌جاری 17 هکتار به سطح زیر کشت زعفران و 10 هکتار به سطح زیر کشت پسته در شهرستان مرند افزوده شده است، افزود: همچنین 10 هکتار دیگر باغ در این شهرستان پسته در حال کاشت است.

رضوانی با بیان اینکه پسته و زعفران جزو دو محصولی هستند که در سال‌های اخیر کاشت آنها در شهرستان مرند رواج یافته است، ادامه داد: این دو محصول به علت مقاومت در برابر خشکسالی، می‌توانند در افزایش سطح زیر کشت در شهرستان مرند موثر واقع شوند.

فرماندار شهرستان مرند با بیان اینکه از هر هکتار زمین زعفران در سال به طور متوسط چهار کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود، ادامه داد: با احتساب قیمت 3 تا 3.5 میلیون تومانی امسال آن، بعد از کسر هزینه‌های تولید، بالای 10 میلیون تومان درآمد دارد البته بعضی مواقع تا 8 کیلوگرم هم زعفران از یک هکتار برداشت شده است.

وی با بیان اینکه تنها قیمت پیاز زعفران و هزینه اولیه کاشت آن بالاست، ادامه داد: البته می‌توان با ارائه تسهیلات بانکی برای تهیه پیاز زعفران، رغبت کشاورزان را برای کشت این محصول بالا برد.

در این جلسه اعزام کارشناس پسته از مناطق پسته‌خیز برای مشاوره علمی لازم در نگهداری مطلوب باغات پسته، ایجاد کارخانجات فراوری پسته در شهرستان و تامین نهال لازم و ارائه تسهیلات بانکی برای توسعه باغات پسته هم جزو ضروریات توسعه باغات پسته اعلام و مقرر شد در این مورد هم اقدامات لازم صورت گیرد.

گفتنی است هزینه اولیه کشت پیاز زعفران در هر هکتار نزدیک 8 میلیون تومان است که با احتساب هزینه‌های کارگری و سرمایه اولیه 12 میلیون تومانی را طلب می‌کند از این رو ضروری است هزینه اولیه توسعه سطح زیر کشت زعفران در شهرستان مرند از طریق تسهیلات بانکی تامین شود البته با یکسال کاشت می‌توان 10 تا 12 سال محصول برداشت کرد و در صورت مطلوب بودن سطح زیر کشت نسبت به تهیه پیاز برای زمین‌های دیگر هم اقدام کرد.

انتهای پیام/و20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول