اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ـ110

آشنا: امیدواریم شاهد اجرای عمومی تئاترهای دانش‌آموزی باشیم

خبرگزاری فارس: مدیر اداره کل هنرهای نمایشی گفت: وزارت ارشاد براساس تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش در راستای ارتقای جشنواره تئاتر دانش‌آموزی تلاش می‌کند، امیدواریم در آینده شاهد اجرای عمومی تئاترهای دانش‌آموزی باشیم.

آشنا: امیدواریم شاهد اجرای عمومی تئاترهای دانش‌آموزی باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، قادر آشنا در نشست رسانه‌ای جشنواره ضمن ابراز خرسندی از ثبت جهانی این جشنواره از بستن تفاهمنامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش خبر دادند.

وی گفت: وزارت ارشاد براساس تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش در راستای ارتقای جشنواره تئاتر دانش‌آموزی تلاش می‌کند، امیدواریم در آینده شاهد اجرای عمومی تئاترهای دانش‌آموزی باشیم.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد:‌ اگر خواهان تقویت و تداوم تئاتر حرفه‌ای و خواستار تئاتری برای همه مردم هستیم، بهترین کار این است که از دوره کودکی و نوجوانی برای آن سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: از سال آینده درصدد هستیم بخش خردسالان را از بخش تئاتر کودک و نوجوان جدا کنیم.

به گفته آشنا، شعار جشنواره امسال آموزش مرتبط با تئاتر است در همین راستا برگزاری کارگاه‌های آموزشی به این فضا کمک می‌کند. ضمن اینکه ثبت جهانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از دیگر اتفاقات مثبت این دوره است.

وی درباره همزمان شدن جشنواره تئاتر و فیلم کودک گفت:‌ سه ماه پیش زمان برگزاری جشنواره تئاتر را به وزیر اعلام و درخواست کردیم جشنواره تئاتر و فیلم همزمان با هم برگزار نشوند. ما خواستار آن بودیم تا معاونت سینمایی جشنواره فیلم را با تاخیر برگزار کند اما این اتفاق نیفتاد البته تئاتر هم به لحاظ جذب مخاطب جایگاه خود را دارد و امیدواریم مشکلی بابت بازتاب خبری جشنواره در رسانه‌ها نداشته باشیم.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افزایش بودجه تئاتر کودک و نوجوان و ارتقای دستمزد هنرمندان گفت: ‌این موردی جدی است البته وقتی در جشنواره‌های مختلف بخشی را به تئاتر کودک و نوجوان اختصاص می‌دهیم نشانگر توجهی است که به این مقوله داریم. در شورای حمایت هم مصوباتی درباره تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد و اگر اثری فاخر باشد مانند یک نمایش بزرگسال مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تولید مستمر تئاتر کودک و نوجوان در استان‌ها گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش بسته‌ایم که بر اساس آن اجرای عمومی تئاتر در طول سال انجام شود بنا داریم همه استان‌ها را درگیر این قضیه کنیم.

آشنا تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، معاون هنری و معاون پارلمانی وزیر،‌ مجمع نمایندگان همدان، ‌استاندار همدان و مدیرکل ارشاد این استان را نشانه‌ای از برگزاری جشنواره‌ای آبرومند دانست.

در این نشست که در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد، دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر نوسانات ارزی در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره تصریح کرد:‌ نوسانات ارزی مانعی برای برگزاری جشنواره ایجاد نکرده است.

شهرام کرمی ادامه داد: ‌به هر حال بخش اجرایی جشنواره همیشه مشکلات خود را دارد و ما هم بخش اصلی بودجه را به بخش بین‌الملل اختصاص داده‌ایم. اما از آن جا که از شش ماه پیش برنامه‌ریزی‌هایمان را انجام داده‌ایم، نوسانات ارزی مانعی نشد که بر کیفیت کارمان اثر بگذارد.

کرمی از تغییراتی در هیئت داوران این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: در بخش کودک آقایان رضا بابک‌، عباس جهانگیریان همراه با خانم هنگامه مفید داوری آثار را انجام می‌دهند و در بخش نوجوان نیز آقایان پرویز پورحسینی و قطب‌الدین صادقی همراه با خانم مریم سعادت آثار را داوری می‌کنند ضمن اینکه در بخش مسابقه تئاتر خیابانی داوری برعهده شورایی مرکب از آقایان رضا فیاضی، منوچهر اکبرلو‌ و مجتبی مهدی است.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با ابراز خرسندی از این که در این دوره جشنواره بخش مسابقه تئاتر کودک از نوجوان مجزا شده است، تاکید کرد: این اتفاق باید از چند سال پیش رخ می‌داد و حالا باید بخش خردسال هم جدا شود.

وی از انتشار شش عنوان کتاب تخصصی و برگزاری نمایشگاه کتاب و نمایشگاه عروسک به عنوان بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره خبر داد و افزود: جشنواره ما صرفاً مخاطب‌محور است برهمین اساس بیش از 20 هزار دانش‌آموز و خانواده‌هایشان را برای تماشای آثار شرکت‌کننده در جشنواره دعوت کرده‌ایم.

به گفته کرمی، در این دوره از جشنواره 40 مهمان خارجی در کنار 310 مهمان داخلی در همدان حضور دارند.

وی با ابراز خرسندی از ثبت جهانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اضافه کرد: جشنواره برای پنج سال تفاهمنامه همکاری با همدان دارد و امیدواریم بتوانیم تئاتر کودک و نوجوان را در همدان بومی کنیم تا این شهر پایگاهی برای این تئاتر باشد.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مثبت این جشنواره را همکاری بسیار خوب استان همدان و مدیرکل آن دانست و گفت: پتانسیلی را که در همدان وجود دارد شاید در کمتر استانی شاهد باشیم. در این استان از امام جمعه تا استاندار و... همه حامی جشنواره هستند.

وی با اشاره به گستردگی جشنواره در شهرهای مختلف استان همدان و همچنین بخش‌های تخصصی جشنواره به ارائه آماری از رشد اجرای عمومی حرفه‌ای در حوزه تئاتر کودک و نوجوان پرداخت.

کرمی در بخش دیگر صحبت‌هایش به برگزاری 17 نشست تخصصی و کارگاه آموزشی با حضور اساتید ایرانی و اساتیدی از دیگر کشورهای حاضر در جشنواره پرداخت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تفاهمنامه منعقد شده با وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: به موجب این تفاهمنامه دانش‌آموزان برای ورود به تئاتر هیچ ممانعتی ندارند. زیرا همیشه با این موضوع روبرو بودیم که دانش‌آموزان برای ورود به سالن‌های تئاتر و فرهنگسراها با ممانعت روبه‌رو می‌شدند.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در بخش پایانی این نشست که با اجرای پیمان شیخی برگزار شد، درباره تمایلش برای دبیری دوره آینده این جشنواره گفت: از نظر قلبی علاقه‌مند به مسئولیت اداری نیستم بلکه بیشتر دوست دارم کار هنری انجام بدهم امیدوارم سال آینده بتوانیم جشنواره‌ را به صورت استانی برگزار و در حوزه استانی بومی کنیم.

نوزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان همزمان با روز جهانی کودک از 16 تا 22 مهرماه در استان همدان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/صا30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول