اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خراسان جنوبی:

ابن حسام خوسفی شاعری حقایق‌شناس اما ناشناخته است

خبرگزاری فارس: مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: ابن حسام خوسفی شاعری حقایق‌شناس اما ناشناخته است.

ابن حسام خوسفی شاعری حقایق‌شناس اما ناشناخته است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‌عمومی حوزه هنری خراسان جنوبی، مرادعلی واعظی در ارتباط با شخصیت ابن حسام خوسفی اظهار کرد: محمد فرزند حسام‌الدین حسن، معروف به ابن حسام، شاعر، عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری در سال 760 شمسی متولد شد.

وی ادامه داد: زادگاه ابن حسام، شهر خوسف است که هم‌اکنون به شهرستان ارتقا یافته و از قدیمی‌ترین آبادی‌های قهستان به شمار می‌رود.

مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خراسان جنوبی تصریح کرد: ابن حسام شاعری صاحب فضل و مردی وارسته و قانع بود که روزها از صبح تا شام به کار کشاورزی اشتغال داشت و اشعار خود را در همین مواقع یادداشت می‌کرد.

واعظی افزود: ابن حسام بر اثر اعتقاد راسخی که به ولایت اهل ‌بیت(ع) و دوستی پیامبر(ص) داشت، پیوسته به مدح و منقبت آنان پرداخته و قدرت شاعری خود را در این موارد به طور مطلوب نشان داده است.

وی در ارتباط با هنرنمایی ابن حسام در وصف شعرهایش اظهار کرد: ابن حسام در انواع شعر هنرنمایی و طبع‌آزمایی کرده، وی با خلق مضامین و کلمات خوش آهنگ و نشاندن آنها در جای مناسب به توصیف آسمان، صور کواکب، صحنه‌های طلوع و غروب آفتاب و مناظر طبیعت به وجه اعجاب‌انگیزی پرداخته است.

مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به آثار ابن حسام خوسفی گفت: از جمله آثار وی دیوان ابن حسام خوسفی و خاوران‌نامه بوده که شامل 10 هزار و 844 بیت شعر و در مدح خاندان حضرت محمد(ص) است.

واعظی یادآور شد: ابن حسام خاوران‌نامه را به سبک شاهنامه سروده و شامل 22 هزار و 500 بیت شعر است که در وصف دلاوری‌ها‌ی حضرت علی(ع) و یاران آن حضرت به رشته نظم در آورده است.

وی با بیان عملکرد دستگاه‌های فرهنگی استان در ارتباط با این شاعر بزرگ افزود: ابن حسام خوسفی در سطح کشور و همچنین استان باید بیشتر به لحاظ فرهنگی و گردشگری مورد توجه دستگاه‌ها قرار گیرد.

مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به راهکارهای جذب جوانان به سوی فعالیت‌های هنری نظیر سرودن شعر تصریح کرد: انجمن‌های شعر استان باید با ارائه امکانات به شاعران و همچنین تشویق و چاپ آثارشان سبب جذب شدن جوانان به انجام فعالیت‌های هنری در استان شوند.

واعظی با اشاره به نصب تندیس در ارتباط با مشاهیر، مفاخر و اندیشمندان و نام‌گذاری اماکن به نام مشاهیر استان اظهار کرد: این افراد از جمله مشخصه‌های اصلی استان به شمار می‌آیند که با نصب نمادها و تندیس‌ها و نام‌گذاری خیابان‌ها به نام این شاعران بزرگ می‌توان به گونه‌ای شخصیت آنها را به مردم معرفی کرد.

وی با بیان پیشنهادی برای معرفی این شخصیت‌ها در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان گفت: مسئولان فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان می‌توانند با گنجاندن زندگینامه و آثار شخصیت‌های بزرگ در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استان آنها را بیشتر با این گونه شخصیت‌ها آشنا کرده و سبب الگو گرفتن آنها از شاعران و اندیشمندان استان شوند.

مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خراسان جنوبی تصریح کرد: فوت ابن حسام خوسفی سال 875 هجری قمری و مقبره وی در زادگاهش شهر خوسف بر روی تپه‌ای سنگی که مشرف به مزارع و باغستان‌ها و مرسوم به پایتخت واقع شده است که محل زیارت علاقمندان به این زاهد با فضیلت به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول