اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا نیمه سال 92

گفت‌وگوهای حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از انتشار نشست‌ها و گفت‌وگوهای حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی خبر داد.

گفت‌وگوهای حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی منتشر می‌شود

سید جواد میرخلیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به پروژه حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی اظهار کرد: این پروژه در گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در حال تحقیق است.

وی خاطر نشان کرد: بدون تردید حکمت متعالیه یکی از پرطرفدارترین مکاتب فلسفه اسلامی به شمار می‌رود که سبب تداوم حیات فلسفی در جهان اسلام و ایران به ویژه در دوران اخیر شده است.

دبیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: حکمت متعالیه چشم‌انداز جدیدی در حیات عقلی و اسلامی ایجاد کرده که بر تلفیق و یکپارچه‌سازی همه مکاتب اندیشه اسلامی مبتنی است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های فراوان حکمت متعالیه انقلاب اسلامی در حقیقت یکی از مصادیق و مظاهر این حکمت به شمار می‌رود زیرا امام خمینی (ره) به عنوان مدرس تراز اول حکمت محسوب شده و مبانی انقلاب را از حکمت متعالیه استنباط کرده بود.

میرخلیلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در نگرش صدرایی امام ریشه دارد، گفت: با بررسی سخنان امام خمینی (ره) و آثار ملاصدرا این موضوع آشکار می‌شود که بسیاری از عبارت‌های امام برگرفته از آثار ملاصدراست.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس باور برخی محققان، ملاصدرا دین بزرگی بر گردن انقلاب دارد و نوع نگاه صدرایی امام خمینی (ره) عامل اصلی یا لایه زیرین تحقق انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

دبیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه این پروژه به عنوان نشست‌ها و گفت‌وگوهای حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی منتشر می‌شود گفت: این کتاب در قالب 10 تا 15 مصاحبه و نشست با افراد صاحب‌نظر منتشر می‌شود تا ثابت کنیم مبنای انقلاب اسلامی حکمت متعالیه است.

وی با اشاره به برخی از محورهای این پروژه گفت: در این پروژه بنیادها و ریشه‌های فلسفی انقلاب اسلامی، آموزه‌های اساسی و عمده حکمت متعالیه که زمینه‌ساز تئوریک انقلاب اسلامی شده‌ است، ظرفیت‌های نظری حکمت متعالیه در انقلاب اسلامی در قالب گفت‌وگو و نشست با استادان و صاحب‌نظران بررسی می‌شود.

میرخلیلی یادآور شد: پروژه نشست‌ها و گفت‌وگوهای حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی قرار است به عنوان یکی از دروس در کارشناسی ارشد علوم سیاسی گنجانده شده و به عنوان منبع درسی مورد استفاده قرار ‌گیرد.

وی عنوان داشت: سعی می‌شود تا پایان نیمه اول سال 92 کتاب نشست‌ها و گفت‌وگوهای حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی را منتشر کنیم.

انتهای پیام/ب20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول