اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه خبر داد

شناسایی 4 هزار معلول شنوایی در کرمانشاه

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: 4 هزار و 430 معلول شنوایی در استان کرمانشاه شناسایی شده است.

شناسایی 4 هزار معلول شنوایی در کرمانشاه

رسول اکبرزاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: سی‌ام سپتامبر مصادف با 9 مهر، روز جهانی ناشنوایان است که هدف از این نام‌گذاری ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، آگاهی سیاست‌مداران و همچنین عموم مردم از مشکلات این گروه است.

اکبرزاده تصریح کرد: اختلالات به‌عنوان شایع‌ترین نقیصه مادرزادی بدو تولد است، آمارها نشان می‌دهد که در کشور 919 هزار و 163 نفر دارای معلولیت زیر پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند که تعداد 183 هزار و 445 نفر آنان‌ را معلولان با مشکل شنوایی تشکیل می‌دهد و حدود 20 تا 30 نوزاد کم‌شنوا در کشور متولد می‌شوند که شیوع کم‌شنوایی شدید و عمیق یک تا سه نفر در هر یک هزار تولد است.

وی ادامه داد: به‌طور کلی با توجه به بیماری‌ها و حوادث 3 تا 5 درصد کشور دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق هستند، علت 50 درصد اختلالات شنوایی در بدو تولد را بیماری‌های ژنتیک می‌دانند، به‌همین منظور شبکه کشوری مشاوره ژنتیک در سازمان بهزیستی وجود دارد.

اکبرزاده افزود: یکی دیگر از اقدامات پیشگیری از ناشنوایی تشخیص زودرس اختلالات شنوایی زیر سه ماهگی است که سازمان بهزیستی با بحث غربال‌گری شنوایی نوزادان در بدو تولد به شناسایی زود هنگام این نوع اختلالات همت گمارده است.

وی تاکید کرد: در استان کرمانشاه 1247 معلول شنوایی خیلی شدید، 2266 معلول شنوایی شدید، 790 معلول شنوایی متوسط و 127 معلول شنوایی خفیف شناسایی شده است و از مجموع 4430 معلول شنوایی شناسایی شده، 859 نفر دانش‌آموز و 71 نفر دانشجو هستند.

اکبرزاده اظهار کرد: مددجویان ناشنوا و کم‌شنوا در سازمان بهزیستی از همه خدمات قابل ارائه در سازمان می‌توانند بهره‌مند شوند و فقط از مستمری که مطابق دستورالعمل است، نمی‌توانند بهره‌مند شوند، این خدمات شامل تحویل وسایل کمک توانبخشی، پرداخت بخشی از شهریه دانشجویی، کمک هزینه تحصیلی و بخشی از هزینه‌های درمانی مساعدت در امر بیمه پایه و مکمل است.

وی شرکت در برنامه‌های فرهنگی، مانند اردوهای زیارتی عتبات عالیات، مشهد مقدس، راهیان نور و... را از دیگر برنامه‌ها دانست.

اکبرزاده به معرفی مرکز روزانه خانواده و کودک کم‌شنوا و ناشنوای الزهرا پرداخت و در این‌باره گفت: این مرکز از سال 87 تاسیس شده و از مراکز زیر نظارت سازمان بهزیستی است که در این مرکز ماهیانه تعداد 40 نفر مددجوی واجد شرایط از خدمات بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: خدمات ارائه شده در این مرکز خدمات گفتار درمانی، تربیت شنیداری و روان‌شناسی است و 33 نفر به‌صورت یارانه‌ای و 3 نفر به‌صورت رایگان خدمات می‌گیرند.

اکبر زاده گفت: از دیگر اقدامات این سازمان کاشت حلزون برای این گروه از معلولان است، از آن‌جایی که بهترین سن برای عمل کاشت حلزون زیر 6 سال است، این سازمان در سال 90 برای 52 نفر اعتباری بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون ریال کمک هزینه کاشت حلزون پرداخت کرده است، همچنین در سال 90 تعداد 250 عدد سمعک برای رفع مشکل شنیداری مددجویان واجد شرایط خریداری و در اختیار آنان قرار گرفته است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی تصریح کرد: انجمن خانواده و کودک کم‌شنوا و ناشنوای استان نیز در سال 85 آغاز به فعالیت کرده که قریب به 100 نفر عضو دارد، همچنین کانون خانواده و کودک ناشنوا نیز از سال 77 تاکنون با 100 نفر عضو مشغول فعالیت است که تشکیل کلاس‌های زبان اشاره، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی، کلاس‌های کامپیوتر، سرمه‌دوزی، خوشنویسی، عروسک‌سازی، گل‌سازی و مهارت‌های زندگی و شرکت در جلسات و سمینارهای سراسری و کشوری از جمله فعالیت‌های این انجمن است.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول