به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمداکبرزاده عصر امروز در جمع مجریان پروژه راهآهن قزوین ـ رشت ـ انزلی در کارگاه استراتوس کوهین هدف از ایجاد محور رشت ـ قزوین را برقراری ارتباط ریلی بین تهران ـ قزوین ـ رشت ـ آستارای ایران ـ آستارای جمهوری آذربایجان و ادامه آن به دیگر کشورهای تازه استقلال یافته عنوان کرد.
وی امکان گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر دریای سیاه و کشورهای اروپایی کریدور شمال ـ جنوب و امکان ارتباط ریلی بنادر انزلی و آستارا با شبکه راهآهن سراسری و همچنین خلیج فارس و امکان حمل و نقل کالا و جابهجایی مسافر از تهران و دیگر استانها به گیلان را از دیگر اهداف احداث راهآهن قزوین ـ رشت ـ انزلی برشمرد.
اکبرزاده مجموع هزینه ساخت راهآهن رشت ـ قزوین را 12 هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: 3 هزار و 700 میلیارد ریال تاکنون هزینه شده است.
معاون استاندار گیلان طول مسیر راهآهن قزوین ـ رشت ـ انزلی را 205 کیلومتر ذکر کرد و افزود: ایستگاههای لوشان، رشت، کوهین و رستمآباد از ایستگاههای مهم مسیر مذکور هستند.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 73.58 درصدی راهآهن رشت ـ قزوین تصریح کرد: حدود 22 کیلومتر تونل و 2 پل بزرگ در مسیر راهآهن رشت ـ قزوین احداث میشود.
اکبرزاده به احداث پل راهآهن در سد سفیدرود اشاره کرد و یادآور شد: پل شاهرود به طول بیش از 500 متر با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.
معاون امور عمرانی استاندار گیلان حمل سالانه 10 میلیون تن کالا و 3 میلیون نفر مسافر را از مزیتهای راهآهن قزوین ـ رشت ـ انزلی خواند و بیان کرد: راهآهن رشت ـ قزوین به طول 164 کیلومتر در 8 قطعه در حال ساخت است.
انتهای پیام/خ۲۰