اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان خبر داد

واکسینه‌شدن 354 هزار راس دام علیه تب مالت در زنجان

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از آغاز سال جاری تاکنون 354 هزار و 305 راس دام در سطح استان زنجان بر ضد بیماری تب مالت واکسینه شده‌اند.ض

واکسینه‌شدن 354 هزار راس دام علیه تب مالت در زنجان

مرتضی پهلوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل دو بیماری سل و بروسلوز یا همان تب مالت در بین دام‌های استان زنجان اظهار داشت: از اول سال جاری تا کنون تست سل در دامداری‌های صنعتی و سنتی انجام شده است.

وی تعداد گاوهای تست شده در حدود شش ماه گذشته را 14 هزار و 426 راس اعلام کرد و افزود: چهار مورد از مجموع گاوهای تست شده، مثبت بوده است.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه یک مورد از گاوهای مثبت اعلام شده در شهرستان زنجان بوده است، اضافه کرد: سه مورد دیگر در شهرستان خدابنده پیدا شده است.

وی به پرداخت غرامت از طرف اداره کل دامپزشکی برای دام‌های راهی کشتارگاه شده به خاطر بیماری سل و تب مالت اشاره کرد و گفت: دامپزشکی غرامت دام‌های کشتار شده بر اساس تشخیص کارشناسان خود را بر اساس دستورالعمل موجود پرداخت می‌کند.

پهلوانی با اشاره به اینکه از گاوهای بزرگ‌تر از سه ماه برای بیماری سل تست گرفته می‌شود، ادامه داد: اگر در یک دامداری مورد مثبتی پیدا شود تست‌ها هر سه ماه یک بار تکرار می‌شود تا اینکه در دو بار تست متوالی هیچ مورد مثبتی از سل در واحد مزبور پیدا نشود.

وی تصریح کرد: تست‌های سل گاوی در دامداری‌های صنعتی هر شش ماه یکبار تکرار می‌شود و یک درصد از دامداری‌های سنتی هم نسبت به این بیماری تست می‌شوند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان از خون‌گیری 13 هزار و 900 مورد دام در سطح استان زنجان برای تب مالت خبر داد و گفت: در طی این مدت هیچ مورد آلوده به تب مالت مشاهد نشده است.

وی از واکسینه‌شدن دام‌های استان زنجان برای پیشگیری از بیماری تب مالت خبر داد و افزود: واکسن تب مالت چهار نوع است.

پهلوانی تعداد بزغاله و بره‌های واکسینه شده بر ضد بیماری تب مالت را که با نام Fd.rev1 شناخته می‌شود را در شش ماه گذشته  167 هزار و 11 راس اعلام کرد.

وی تعداد گوسفندان واکسینه شده بر ضد بیماری بروسلوز را 166 هزار و 781 راس عنوان کرد و ادامه داد: این نوع واکسن‌ها با نام Rd.rev1 شناخته می‌شوند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان تعداد گوساله‌های واکسینه شده با Fd.Rb51 را 6 هزار و 441 راس اعلام کرد و گفت: در شش ماه گذشته 14 هزار و 66 راس گاو هم با واکسن Rd.Rb51 واکسینه شده‌اند.

انتهای پیام/ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول