اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج عنوان کرد

مایه‌کوبی و تست دام‌ راه مبارزه با بیماری تب مالت

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: راه مبارزه با بیماری تب مالت واکسن و تست دام‌ها است.

مایه‌کوبی و تست دام‌ راه مبارزه با بیماری تب مالت

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فهرج با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی مقابله با بیماری مشترک انسان و دام اظهار داشت: در این کارگاه حدود 50 نفر کاردان‌های مراکز بهداشتی، بهورزان و دامداران شهرستان فهرج به مدت یک روز با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام آشنا شدند.

وی در این کارگاه آموزشی به بیان علائم بیماری‌های تب مالت، هاری و نحوه انتقال و روش‌های پیشگیری پرداخت و ابراز داشت: تب کنگو یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش کنه، خون و ترشحات و گوشت آلوده قابل انتقال است.

بمان‌دشتی عنوان کرد: این بیماری در دام علامتی ندارد و اما در انسان با بروز ناگهانی همراه با سردرد شدید، استفراغ، دل پیچه همراه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌ها برای پیشگیری و کنترل بیماری، سمپاشی دام و جایگاه دام است که موجب از بین رفتن ناقلان بیماری کنه می‌شود.

بمان‌دشتی گفت: له کردن کنه با دست، ترشحات خونی دام هنگام کشتار و خرد کردن گوشت بدون دستکش می‌تواند بیماری‌زا باشد.

وی ابراز داشت: علاوه بر جلوگیری از کشتار دام غیر مجاز و سمپاشی دامداری‌ها، استفاده از دستکش هنگام قطعه قطعه کردن گوشت، مراجعه سریع به پزشک در صورت بریدن دست هنگام قطعه قطعه کردن گوشت، نگهداری از گوشت 24 ساعت در یخچال قبل از مصرف یا فریز کردن آن از نکاتی است که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین به بیان علام بیماری هاری پرداخت و گفت: بیماری هاری در اثر گاز گرفتن حیوان هار ایجاد می‌شود که هرچه محل گاز گرفتن به سر نزدیک باشد، علائم زودتر بروز می‌کند و در صورت گاز گرفتن انسان توسط حیوان‌ها باید سریعا به مراکز در مانی مراجعه کند و باید حداقل نیم ساعت با آب فراوان و صابون شستشو داده شود.

بمان‌دشتی از نشانه‌های بیماری در انسان را ترس از آب بیان کرد و افزود: این بیماران از نور نیز ترس دارند.

وی گفت: بیماری تب مالت از طریق خوردن محصولات لبنی و غیر پاستوریزه مثل شیر و پنیر به انسان منتقل می‌شود و همچنین افرادی که با دام ارتباط دارند، گرد و غبار وجود در دامداری‌ها از طریق تنفس موجب انتقال بیماری می‌شود که راه مبارزه با این بیماری واکسن و تست دام‌ها است.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول