اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به‌مناسبت سالروز شکست حصر آبادان

فرودگاه بین‌المللی آبادان به نام آیت‌الله جمی نامگذاری شد

خبرگزاری فارس: به‌مناسبت سالروز شکست حصر آبادان؛ فرودگاه بین‌المللی آبادان با موافقت «علی نیکزاد» به نام آیت‌الله جمی نامگذاری شد.

فرودگاه بین‌المللی آبادان به نام آیت‌الله جمی نامگذاری شد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی با موافقت «علی نیکزاد» فرودگاه بین‌المللی آبادان به نام «آیت‌الله جمی» نامگذاری شد.

فرودگاه بین‌المللی آبادان به‌مناسبت سالروز شکست حصر آبادان در پنجم مهر به پاس رشادت‌های نخستین امام جمعه آبادان که تا پایان جنگ تحمیلی این شهر را ترک نکرد و تکیه گاه همیشگی رزمندگان در طول جنگ بود، به نام «آیت‌الله جمی» نام‌گذاری شد.

آیت‌الله جمی یکی از تأثیرگذارترین ائمه جمعه آبادان بوده که سابقه درخشان مبارزاتی در طول رژیم استبدادی شاه داشت، وی از سال‌های 1342 دامنه فعالیت سیاسی خود را گسترش داد.

آیت‌الله جمی نخستین امام جمعه آبادان بود که توسط امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به این سمت منصوب شده بود و تا پایان جنگ تحمیلی نیز این شهر را ترک نکرد و تکیه گاه همیشگی رزمندگان در طول جنگ بود.

دیدار از مجروحان، سرکشی به خانواده شهدا و پاسخ دادن به مسائل شرعی رزمندگان از دیگر اقدامات آیت‌الله جمی بود.

رزمندگان منطقه جنوب خصوصاً اهالی خونگرم آبادان همواره از شنیدن لحن شیرین و امیدوارکننده آیت الله جمی از رادیو در سال‌های جنگ تحمیلی به عنوان قوت قلب خود یاد می‌کردند.

* سالروز شکست حصر آبادان

چهاردهم آبان ماه 1359 زمانی ‌که فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «حصر آبادان باید شکسته شود» خطاب به نیروهای مسلح صادر شد، کمتر از یک هفته از تلاش نیروهای عراقی برای تصرف آبادان می‌گذشت.

به‌دنبال دستور امام (ره) یکی از چهار عملیات بزرگ و برجسته تاریخ دفاع مقدس رقم خورد که به عنوان یک نقطه عطف در انتقال راهبرد جنگ از آن یاد می‌شود.

ساعت یک بامداد روز پنجم مهر 1360 رزمندگان اسلام عملیاتی را با رمز «نصر من‌الله و فتح قریب» آغاز کردند که پس از دو روز به بار نشست و فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر ضرورت شکست حصر آبادان با موفقیت اجرا شد.

در این عملیات علاوه بر آزادسازی منطقه اشغالی در شرق رودخانه، بخش وسیعی از نیروهای خودی آزاد و برای عملیات بعدی آماده شدند.

آزاد سازی 150 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی شامل دو جاده استراتژیک اهواز ـ آبادان و ماهشهر ـ آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره، اسارت یک‌هزار و 800 نفر از نیروهای دشمن، کشته و زخمی شدن یک‌هزار و 500 تا 2 هزار نفر از نیروهای عراقی و انهدام 90 دستگاه تانک و نفربر، به غنیمت گرفتن 100 دستگاه تانک و 60 دستگاه نفربر، سه دستگاه لودر و 150 دستگاه خودرو و انهدام سه فروند هواپیما و یک فروند هلیکوپتر دشمن از پیامدهای این عملیات بود؛ صدام پس از این شکست هفت نفر از فرماندهان خود را تیرباران کرد.

* فرودگاه بین‌المللی آبادان جزو نخستین فرودگاه‌ها

فرودگاه بین‌المللی آبادان جزو اولین فرودگاه‌های ایران است که در سال 1320 توسط شرکت ملی نفت ایران به دلیل وجود پالایشگاه احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال 1328 آغاز شد.

در سال 1346 فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در ساحتی حدود 372.66 هکتار ساخته و سه سال بعد از سوی شرکت ملی نفت ایران به سازمان هواپیمایی واگذار شد.

انتهای پیام/ غ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول