اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اشتراک‌گذاری کتاب‌ها در فضای مجازی؛ راهی برای نجات مطالعه از سیر نزولی

خبرگزاری فارس: در سال‌های اخیر کتابخوانی در جامعه سیر نزولی دارد و باید برای بهبود این وضعیت اقدامات لازم انجام شود که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و تجهیز کتابخانه‌ها به فن‌آوری روز است.

اشتراک‌گذاری کتاب‌ها در فضای مجازی؛ راهی برای نجات مطالعه از سیر نزولی

با گسترش تکنولوژی نوین ارتباطی و استفاده از اینترنت و سایر ابزارهایی که به نوعی می‌توان از طریق آن‌ها به اطلاعات مورد نظر دست یابیم استفاده از کتاب به عنوان یک منبع اطلاعاتی کمتر شده است.

هر روز به تعداد کاربران اینترنتی و استفاده‌کنندگان از مطالب علمی افزوده می‌شود هر چند شاید این اطلاعات دقیق و به روز نباشند و برای دستیابی به اطلاعات به روز و درست باید زمان بیشتری هزینه کرد ولی مردم روز به روز بیشتر به سوی رسانه‌های مجازی روی می‌آورند.

با افزایش استفاده‌کنندگان از فضای مجازی و نشریات و مقالاتی که از طریق رسانه‌های الکترونیکی منتشر می‌شوند استفاده‌کنندگان از کتاب که روزی به عنوان یار مهربان از این دوست بی‌جان نام برده می‌شد، کمتر می‌شود.

در این میان نقش متولیان فرهنگی نیز روز به روز در جامعه برای نهادینه‌کردن فرهنگ کتاب‌خوانی کمتر می‌شود.

امروزه نه تنها شاهد ترویج کتاب‌خوانی به معنای واقعی توسط نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط نیستیم بلکه کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی در سبد خانوارهای ایرانی جایی ندارد.

مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت کتاب‌خوانی می‌فرمایند: «تا زمانی که لذت کتاب خواندن در بین مردم ایجاد نشود کتاب به عنوان کالای اساسی در سبد خانواده‌های ایرانی جای نخواهد گرفت».

با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کتاب‌خوانی و توجه به این امر در سخنان ایشان لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولان به این موضوع را می‌رساند که متأسفانه در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.

محمدعلی محسنی، جوان 28 ساله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در حالی‌ که به راحتی و در هر کجا که باشم می‌توانم مطالب و موضوعات را از اینترنت به دست آورم دیگر نیازی به مطالعه کتاب و جستجوی موضوع مورد نظرم در خط به خط کتاب ندارم.

وی با بیان اینکه شاید در برخی از بخش‌ها، مطالب و مقالات در اینترنت کم‌تر به اشتراک گذاشته شوند، تصریح کرد: اگر بتوانیم کتاب‌ها را در فرمت‌های خاصی در فضای مجازی به اشتراک بگذاریم مشکلی به نام کمبود سرانه مطالعه نخواهیم داشت.

محسنی افزود: با رشد روزافزون اشتراک‌گذاری مطالب در فضای مجازی دیگر کسی دوست ندارد برای دستیابی به آنچه می‌خواهد، مشکلات متعددی از جمله ترافیک و صف اتوبوس را تحمل کند و به کتابخانه مراجعه کند.

کتاب‌خانه‌ها فقط به محل مطالعه تبدیل شده‌اند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این ارتباط گفت: امروزه شاهدیم که کتاب‌خانه‌ها فقط به محلی ساکت برای مطالعه مورد استفاده تبدیل شده‌اند و کمتر برای امانت‌گیری کتاب و جست‌وجوی منابع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهدی عیسی‌زاده با اشاره به سخنان و تأکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نمونه بارز و الگوی خوبی در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه امروزه آنچنان اشتیاقی در مردم برای مطالعه نمی‌بینم، افزود: کتابخانه‌های شهری و روستایی مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرند زیرا فرهنگ‌سازی در این زمینه ضعیف است و باید در این راستا به صورت عمیق وارد کار شویم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در آذربایجان‌غربی فرهنگ کتاب‌خوانی ضعیف است، اظهار داشت: امروزه مطالعات از طریق اینترنت و در قالب‌های خاصی و به صورت سرویس‌بندی شده در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و شاید یکی از عوامل موثر در کاهش رغبت مطالعه نیز همین باشد.

ایستگاه‌های مطالعه در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی می‌شوند

مدیرکل امور کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی نیز در این رابطه گفت: به منظور نهادینه‌کردن هرچه بیشتر فرهنگ مطالعه ایستگاه مطالعه در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی می‌شود.

علی فیروز با بیان اینکه این ایستگاه‌ها به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شوند، تصریح کرد: در مرحله نخست شش ایستگاه مطالعه در نظر گرفته شده است که در فرمانداری، استانداری و بیمارستان‌ها ایجاد می‌شوند.

وی با بیان اینکه بر این اساس افراد علاقمند به مطالعه می‌توانند کتاب مورد نظر خود از ایستگاه‌ها را به امانت ببرند، افزود: امکان خرید این کتاب‌ها در ایستگاه‌های مطالعه وجود دارد و در این ایستگاه‌ها هر کتاب به قیمت یک هزار تومان به فروش می‌رود.

فیروز با بیان اینکه در این ایستگاه‌ها هر ماه کتاب‌ها عوض می‌شوند، گفت: در هر قفسه هر ماه 500 نسخه کتاب با 500 عنوان قرار می‌گیرد.

ایجاد بستر مناسب برای افزایش سرانه مطالعه در کنار ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نقش مهمی در راستای افزایش کتاب‌خوان‌ها در جامعه ایفا می‌کند. البته نباید فراموش کرد که با گسترش فن‌آوری و تکنولوژی، مردم جامعه تمایل بیشتری برای استفاده از اطلاعات در فضای مجازی دارند که در این زمینه متولیان فرهنگی می‌توانند خود را با این فن‌آوری‌ها به روز کرده و زمینه‌ای فراهم کنند تا کتاب‌ها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شوند.

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول