اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با فرمانده سپاه کاشان:

ریشه فتنه را باید در اشرافی‌گری پس از جنگ جست‌وجو کرد

خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه کاشان گفت: ریشه جریاناتی مانند جریان فتنه که مقابل انقلاب ایستادند را باید در نگرش اشرافی‌گری و دنیاطلبی که پس از جنگ گریبان‌گیر برخی از مسئولان شد، جست‌وجو کرد.

ریشه فتنه را باید در اشرافی‌گری پس از جنگ جست‌وجو کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، زمانی که صدای آخرین نفس‌های تابستان، ما را از آمدن ماه مهر آگاه می‌کند ناگاه یاد مهرآفرینی کسانی می‌افتیم که به خاطر مهر به میهنشان با متجاوزان مهر بر دل به قیام برخاستند.  

آری آنانی را می‌گویم که ایثار آشناترین، میهن مقدس‌ترین، عشق زیباترین و مردم محبوب‌ترین واژه‌های لغتنامه‌‌شان است.  

در این میان کاشان مانند سایر عرصه‌های دینی، فرهنگی، هنری و اجتماعی نمونه‌های زیادی برای عرضه دارد از جانباز قطع نخاع تا آزاده ترکش در کمر اما با این وجود بهتر دیدیم لنز پرسشگرانه نگاهمان را روبه‌روی کسی بچرخانیم که علاوه بر حضور در جبهه‌ها، سابقه پوشیدن 15 سال جامه فرماندهی بسیج را نیز در کارنامه دارد.

جواد نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان در مورد موضوعاتی مانند علت حمله عراق به ایران، نقش بنی‌صدر در جنگ، نام عملیات سرنوشت‌ساز، پذیرش قطعنامه، اشرافی‌گری پس از جنگ، بسیج و جریان فتنه سخن گفت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید: 

فارس: زمان ورود به حیطه جنگ چند ساله بودید؟

نائینی: 18 ساله

فارس: پس نیازی به دستکاری شناسنامه نشد؟

نائینی: خیر... (با خنده)

فارس: از چه سالی و چگونه وارد جنگ شدید؟

نائینی: از سال 59 و مانند بسیاری در ابتدا به عنوان یک بسیجی داوطلب توفیق حضور در جبهه‌ را یافتم.

فارس: اولین اعزامتان کجا بود؟

نائینی: ابتدا به کردستان و منطقه کامیاران برای مقابله با حزب کومله و دموکرات اعزام شدم و نخستین صحنه‌ای که از جنگ به خاطر دارم نیز مربوط به همین اعزام است، آنجایی که با پیکر به زمین افتاده شهدایی که توسط ایادی این حزب به شهادت رسیده بودند مواجه شدم.

فارس: و چه مدت در جبهه بودید؟

نائینی: حدود 60 ماه

فارس: آیا صحنه شهادتی را از نزدیک دیده‌اید که شما را از عمق جان متأثر سازد؟

نائینی: البته... صحنه شهادت شهید قربانعلی‌زاده در عملیات فتح خرمشهر که در دامن من به شهادت رسید را همواره در خاطر دارم.

فارس: صحنه شهادت ایشان چگونه بود؟

نائینی: در حالی که در عملیات فتح خرمشهر کنار هم بودیم ایشان بدون آنکه فرصت گفتن کلمه‌ای داشته باشد بر اثر اصابت خمپاره به صورت مظلومانه‌ای شهید شد.

فارس: از عملیاتی که حضور داشتید خاطرات شیرین‌تری در ذهن دارید؟

نائینی: به طور نمونه می‌توانم از کربلای 5 و بدر نام ببرم... اما در این میان عملیاتی مانند رمضان وجود دارد که من خاطره تلخ و شیرینی توأمانی از آن دارم.

فارس: چگونه؟

نائینی: در عملیات رمضان تا عمق 20 کیلومتری پیشروی کردیم که به نوبه خود کار بزرگی بود، اما به واسطه مجهز بودن ارتش عراق به تانک‌های T72 شوروی به اصطلاح دور خوردیم و این یکی از افسوس‌های بزرگ‌ من در دوران دفاع بود که تنها به خاطر کمبود تجهیزات نتوانستیم به پیشروی ادامه دهیم.

فارس: به نظر شما نقطه عطف دفاع مقدس کدام عملیات بود؟

نائینی: به طور حتم بیت‌المقدس.. پس از فتح خرمشهر دشمن فهمید باید مقابل انقلاب زانو بزند و همان موقع بود که بحث صلح از سوی طرف مقابل مطرح شد.

فارس: سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا پس از فتح خرمشهر اقدام به صلح نکردیم و جنگ را چند سال ادامه دادیم؟

نائینی: صلح با چه شرایطی؟ صلح در شرایطی که عراق در خاک ما بود، سازمان ملل عراق را به عنوان متجاوز نپذیرفته بود و عراق بنا به از سرگیری جنگ پس از بازسازی داشت به هیچ وجه منطقی نبود.

به مانند دزدی که به خانه شما تجاوز کرده و قصد ترک حریمتان را ندارد و سپس تقاضای برقراری رابطه صلح و دوستی با شما می‌کند.

فارس: به نظر شما دلیل اصلی حمله عراق به ایران چه بود؟

نائینی: به نظر من تنها دلیل حمله صدام به ایران جلوگیری از صدور انقلاب بود، صدام احساس کرد انقلاب ایران به واسطه ماهیت ضدطاغوتی و ضداستکباری‌اش بزرگ‌ترین مانع و تهدید برای دیکتاتوری او محسوب می‌شود و این چنین بود که با حمایت شرق و غرب تصمیم به حمله به ایران را گرفت.

فارس: پس مسئله مالکیت اروندرود یا به قول صدام شط‌العرب چه می‌شود؟

نائینی: بهانه‌ای بیش نبود... آیا این منطقی است به خاطر یک رود، جنگی با این ابعاد و هزینه را به راه‌ انداخت؟ در شرایطی که می‌شد این اختلاف به زعم صدام را در شرایطی که ابرقدرت‌های جهانی آن موقع حامی‌ حاکم عراق‌ بودند به راحتی در دادگاه لاهه مطرح کرد.

فارس: عکس‌العمل دولت بنی‌صدر پس از آغاز جنگ را چگونه تحلیل می‌کنید؟

نائینی: به عقیده شخصی من بنی‌صدر یک خائن بود... او همواره با دلسوزان نظام مخالفت می‌کرد و هیچ‌گاه نظر امام را مبنا قرار نمی‌داد و به جای معطوف کردن ذهن خود به جنگ مدام با اظهاراتش در کشور التهاب‌آفرینی می‌کرد و اساساً به خاطر بی‌تدبیری و عملکرد خائنانه او در جنگ بود که در دو سال ابتدایی کشور متحمل خسارت‌های زیاد در این حوزه شد.

برای گفته‌ خود دلیل دارم... زمانی که بنی‌صدر می‌بیند صدام قطعنامه را به طور علنی پاره کرده و اعلام می‌کند سه روزه در تهران حاضر می‌شود و با 12 لشگر کامل و 15 تیپ مستقل با بهره‌گیری از 5 هزار و 400 تانک و نفربر، 760 فروند هواپیما و هلکوپتر و 800 قبضه توپ نیروهای خود را ساماندهی می‌کند که همگی از راه‌اندازی یک جنگ تما‌م‌‌عیار خبر می‌دهد چرا اقدام مؤثری را انجام نمی‌دهد؟‌ آیا این به معنای خیانت نیست؟.

فارس: اما برخی معتقدند بنی‌صدر تنها در اداره جنگ اشتباه استراتژیک کرد و عنوان خیانت را برای وی قائل نمی‌شوند؟

نائینی: زمانی که بنی‌صدر همراه با مسعود رجوی سرکرده منافقان و با یک هواپیما از کشور می‌گریزد به همراه سایر شواهد نشان می‌دهد که قبل از این جریانات وی با منافقان ارتباط نزدیکی داشته یا به عبارت دیگر آمریکایی‌ها این حلقه را به خوبی کنار هم تنظیم کرده بودند.

فارس: پس شما تأکید بنی‌صدر در جنگ به شیوه کلاسیک را هم یک توطئه می‌دانید؟

نائینی: به طور مسلم... زمانی ما می‌توانیم در جنگ شیوه‌ای کلاسیک اتخاذ کنیم که ارتش و نیروی کلاسیک هم در اختیار داشته باشیم، اما به علت اینکه تازه انقلاب کرده بودیم و ارتش دچار تغییرات فراوانی شده بود نیروی سازماندهی شده یکپارچه‌ای نداشتیم.

بسیج نیز در آن زمان به معنای نیروی سازماندهی شده و دارای ساختار معین نظامی وجود نداشت و تنها سپاه که از تعدادی افراد از جان گذشته تشکیل شده بود نیروی نظامی ما محسوب می‌شد بنابراین در این شرایط جنگیدن به شیوه کلاسیک ممکن نبود.

از طرفی دیگر در جنگ کلاسیک تجهیزات یک اصل مهم محسوب می‌شود و حداقل باید متناسب با امکانات تسلیحاتی دشمن باشد در شرایطی که نیروهای ما از این امکان نیز به معنای مطلق بی‌بهره بودند.

فارس: در آن زمان بسیاری از کارشناسان عزل بنی‌صدر از مقام فرماندهی کل قوا را در شرایط پیچیده جنگ یک ریسک بزرگ قلمداد می‌کردند... نظر شما در این رابطه چیست؟

نائینی: با توجه به شناختی که از امام راحل داشتیم امام ریسک‌های بزرگ‌تر از این را هم با موفقیت پشت سر گذاشته بود و به واسطه اینکه اندیشه و تفکرش مبتنی بر آموزه‌های الهی بود در بزنگاه‌های حساس تصمیم‌های شجاعانه‌ای می‌گرفت که بعدها همه به درستی آن صحه گذاشتند.

به طور مثال زمانی که ملی‌گراهایی‌ چون بازرگان به سلطنت تشریفاتی شاه هم راضی شده بودند امام با قاطعیت تنها بر سقوط شاه و طاغوت تأکید می‌کرد.

فارس: کمی هم از نقش کاشان در جنگ تحمیلی بگوئید؟

نائینی: کاشان با وجود تقدیم یک‌هزار و 700 شهید و صدها جانباز و آزاده و داشتن رتبه نخست پشتیبانی دفاع مقدس، اما در جنگ هشت‌ساله به هیچ عنوان دنبال جایگاه و داشتن یک لشگر یا تیپ مستقل نبود و رزمندگانش در لشگر و تیپ‌های مختلفی مانند نجف، امام حسین(ع)، تیپ 25 کربلا و قمر بنی‌هاشم پراکنده بودند و از شهیدان کریمی و زجاجی به عنوان دو نمونه برجسته که در سطح بالای اداره جنگ حضور داشتند می‌توان نام برد.

فارس: با توجه به تحرکات گسترده منافقان همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، چگونه مقابله با دشمن خارجی و منافقان به صورت توأمان میسر شد؟

تائینی: به این ترتیب که مردم خود را در نظام سهیم می‌دانستند و خود حوادث گوناگون را مدیریت می‌کردند و اگر مقاومت مردم در مقابل منافقان و سایر گروه‌های تروریستی نبود با توجه به حضور نیروهای نظامی در جبهه‌ها کنترل شهرها با وجود اقدامات خرابکارانه منافقان بسیار دشوار بود.

فارس: در دسته‌بندی نیروهای نظامی از بسیج به عنوان نیروی منحصر به جمهوری اسلامی یاد می‌شود ویژگی‌های متفاوت این نیرو نسبت به سایر قوای نظامی دنیا چیست؟

نائینی: بسیج متشکل از انسان‌های توانمندی است که در جهت دفاع از انقلاب اسلامی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی شکل می‌گیرد.

زمانی که نیاز به حراست از مرزها باشد بسیج از ظرفیت نظامی خود استفاده می‌کند، هنگامی که حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله در کشور رخ می‌دهد بسیج سازندگی به میدان می‌آید و وقتی که دشمن با شیوه جنگ نرم به مقابله با ارزش‌های انقلاب می‌آید بسیج از ظرفیت اعتقادی خود بهره می‌گیرد که نمونه کنونی آن حلقه‌های صالحین است... در کجای دنیا نیرویی با این ظرفیت و کارآیی چندبعدی می‌توان پیدا کرد.

فارس: به نظر شما آیا پذیرش قطعنامه 598 تنها اقدام ممکن بود؟ منظور حضرت امام(ره) از عبارت «نوشیدن جام زهر» چیست؟

نائینی: هر نظامی اسراری برای خود دارد که باید حفظ شود و از نظر من مسئله پذیرش قطعنامه 598 نیز از این موارد است.

به طور کلی یک رزمنده واقعی هیچ‌گاه در برابر تصمیم رهبر و ولی خویش چون و چرا نمی‌آورد همان گونه که آن زمان که امام فرمود: حصر آبادان باید شکسته شود یا پس از شکست به معنای ظاهری در کربلای 4، بلافاصله فرمان به شروع عملیات جدید دادند بی‌درنگ فرمان ایشان را لبیک گفتیم.

فارس: اگر سرنوشتتان در جنگ به انتخاب خودتان بود به غیر از شهادت از میان جانبازی و اسارت کدام را برمی‌گزیدید؟

نائینی: با توجه به اینکه تا مرز هر دو اتفاق پیش رفته‌ام، جانبازی را انتخاب می‌‌کردم، چراکه اسارت خیلی سخت است و سرافراز خارج شدن از این آزمون، اراده و ایمانی مضاعف طلب می‌کند و من تردید دارم که اگر اسیر می‌شدم می‌توانستم مانند حاج حسین عارف یا حاج علی کنعان این دو آزاده سرافراز کاشانی سربلند از این امتحان سخت بیرون آیم.

فارس: برخی اعطای تسهیلاتی مانند سهمیه دانشگاه به رزمندگان و خانواده آنها را بر نمی‌تابند و آن را نوعی تبعیض می‌دانند... نظر شما چیست؟

نائینی: وقتی رزمنده‌ای در دوران جنگ تحمیلی عازم جبهه‌ها می‌شد به هیچ عنوان فکر نمی‌کرد که سالم برگردد که بخواهد روی امتیازاتی که به واسطه این مجاهده به او تعلق می‌گیرد حساب باز کند.

اما پس از جنگ نظام وقتی دید عده‌ای از فرزندان این ملت به واسطه دفاع از این مرز و بوم، جان و سلامتی خود را مخلصانه فدا کرده و چند سال زندگی، تحصیل و خانواده خود را رها کرده‌اند تصمیم گرفت امکاناتی را آن هم تنها برای تسهیل و تسریع در امر بازگشت به زندگی عادی آنان فراهم کند وگرنه نه آنان به واسطه معامله‌شان با حضرت حق توقع سپاسگزاری یا پاداش را داشتند و نه امکانات جبران این ایثار آسمانی با شیوه‌های دنیایی میسر بود.

فارس: احساس می‌شود پس از جنگ بعضی از شعارهای قبل و در حین جنگ مانند دفاع از محرومان و پابرهنگان و حمایت از مستضعفان به فراموشی سپرده شدند... در این خصوص چه تحلیلی دارید؟

نائینی: چیزی که استنباط شخصی من از فضای بعد از جنگ است این بوده که بخشی از مدیران کشور پس از جنگ دنیاگرا شدند و سمت اشرافی‌گری سوق پیدا کردند و اگر دقت کنیم می‌بینیم جبهه اصلاحات از درون این تفکر رشد پیدا کرد و حتی ریشه جریاناتی مانند جریان فتنه که مقابل انقلاب ایستادند را باید در این نگرش جست‌وجو کرد.

آتش زدن مسجد، سوزاندن قرآن و اهانت به امام حسین(ع) در روز عاشورا به عنوان برخی از اقدامات فتنه‌گران نشان می‌دهد چگونه آنها به ارزش‌ها پشت کرده و در داخل نفسانیات دنیایی خود گرفتار شده‌اند.

فارس:‌ به جریان فتنه اشاره کردید... چرا عده‌ای این حادثه را مهم‌تر از جنگ تحمیلی هشت‌‌ ساله می‌دانند؟

نائینی: بر اساس آموزه‌های دینی ما جنگ تحمیلی نوعی جهاد اصغر محسوب شده و مقابله با فتنه اخیر به عنوان نمونه‌ای از نقش‌آفرینی تمایلات و خواهش‌های نفسانی جهاد اکبر تلقی می‌شود و چنان که دیدیم سربلند بیرون آمدن از آن به مراتب از جنگ هشت‌ ساله مشکل‌تر است.

در جنگ تحمیلی دشمن ما مشخص بود، اما در جریان فتنه مشاهده شد باید در برابر کسانی بایستیم که حتی ممکن بود روزی به آنان رأی داده‌ایم و در اینجا تنها بصیرت و دشمن‌شناسی می‌تواند ما را در تشخیص خودی از ناخودی یاری دهد.

فارس: چگونه می‌توان ارزش‌های جنگ هشت‌ ساله را به نسل جدید منتقل کرد؟ شما در این زمینه چه کار کرده‌اید؟

نائینی: کاری که من در این خصوص انجام داده و می‌دهم حضور در مراکز علمی و دانشگاهی نظیر دانشکده شهید مطهری و بیان تجربیات و واقعیات موجود در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

اهتمام ویژه به شجره طیبه صالحین نیز اقدام دیگری است که در این حوزه بسیار مؤثر می‌دانم و معتقدم این شجره می‌تواند علاوه بر آنکه از جوانان ما در برابر انحرافات و آسیب‌های فکری، اخلاقی و عقیدتی محافظت کند قادر است در انتقال مفاهیم و ارزش‌های انقلاب اسلامی و آرمان‌های شهدا مفید باشد.

فارس: کدام فیلم در حوزه دفاع مقدس را می‌پسندید؟

نائینی: نمی‌توانم به طور خاص از فیلمی در این حوزه نام ببرم چون معتقدم هنوز فیلمی حتی نزدیک با ابعاد دفاع مقدس ساخته نشده است.

فارس: در پایان از شما می‌خواهم حس‌تان را از کلمات زیر در قالب یک واژه یا عبارت بیان کنید.

نائینی:خواهش می‌کنم! بفرمائید...

فارس: شهادت

نائینی: نهایت آرزو

فارس: جانبازی

نائینی: پاک‌بازی

فارس: اسارت

نائینی: نزدیک شدن به کربلا

فارس: حضرت امام

نائینی: روح خدا

فارس: سید علی خامنه‌ای

نائینی: نائب امام زمان(عج)

فارس: بسیج

نائینی: عشق

فارس: دفاع مقدس

نائینی: حماسه

فارس: جواد نائینی

نائینی: خادم

انتهای پیام/ن10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول