اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جوانان نخبه و برگزیده کردستان:

مسئولان آمارهای چند دهه‌ای ارائه نکنند

خبرگزاری فارس: در نخستین همایش استانی اجلاس وحدت و انسجام ملی جوانان ایرانی که با حضور جوانان نخبه کردستان و نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در سنندج برگزار شد، جوانان به بیشتر مسائل انتقاد داشتند.

مسئولان آمارهای چند دهه‌ای ارائه نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جوانان نخبه و برگزیده کردستان از شهرستان‌های مختلف استان به منظور ارائه نظرات و دغدغه‌های خود در قالب سلسله نشست‌‌های هم‌اندیشی استانی جوانان کشور برای حضوری فعال‌تر در اجلاس ملی وحدت و انسجام جوانان ایرانی در یک نشست گرد هم آمدند و مشکلات و دغدغه‌های خویش را با مسئولان استانی و نمایندگان رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.

در ابتدای این نشست مقرر شده بود که نمایندگانی از جامعه بانوان، مشاوران جوان استاندار، ورزشکاران، فرهنگیان، سازمان‌های مردم‌نهاد و اصحاب فرهنگ و هنر دغدغه‌های جوانان استان را بیان کنند و اگر جوانان حاضر نظراتی برای تکمیل این موارد داشتند در قالب طرح‌هایی ارائه نمایند.

با آغاز ارائه مطالب از سوی نمایندگان جوانان شاهد حضور فعال جوانان حاضر در جلسه و در دست گرفتن نبض جلسه بودیم که بارها از سوی مسئولان برگزاری این نشست تخصصی مطالب مطرح شده که بیشتر انتقاد از خدمات و تلاش‌های دولت بود مورد نکوهش قرار گرفت و جوانان حاضر مجبور شدند مطالب خویش را بی‌پایان قطع نمایند.

نماینده جوانان کردستانی در حوزه فرهنگ و هنر در این جلسه خواستار نگاه ویژه مسئولان به حوزه فرهنگی و هنر و توانمندی‌های جوانان کردستانی در این حوزه تأثیرگذار شد و افزود: در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی شاهد ضعف‌های بسیاری در بدنه دولت هستیم که این مهم بر بسیاری از حوزه عمرانی و خدماتی نیز تأثیراتی گذاشته است.

سامان احمدی افزود: پس از انحلال سازمان ملی جوانان و ادغام حوزه جوانان با ورزش شاهد رکود گسترده‌ای در امور و فعالیت‌های حوزه جوانان بودیم که این مهم زمینه‌ساز مشکلات عدیده‌ای در این حوزه شده است.

این جوان نخبه کردستانی تصریح کرد: بحث تمرکززدایی و بها دادن به جوانان در حوزه‌های مختلف و نقاط مختلف کشور از جمله نیازهایی است که امید است با نگاه ویژه مسئولان کشوری برای آن چاره‌اندیشی شود.

شهریار رحیمی، نماینده جوانان استان در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد نیز از فعالیت 300 سازمان مردم‌نهاد مجوزدار در استان کردستان خبر داد و افزود: این سازمان‌ها در 14 حوزه کاری مشغول به فعالیت بوده و نیازی جز حمایت معنوی مسئولان استانی و به رسمیت شناختن جایگاه تأثیرگذارشان را نداشته و ندارند.

بهنام بوبانی، نماینده جوانان کردستانی در حوزه ورزش نیز از توانمندی و استعداد ویژه جوانان این استان در حوزه ورزش به عنوان یک سرمایه گرانبها یاد کرد و خواستار توجه و حمایت بیش از پیش مسئولان در این خصوص شد.

با حضور ایرج حسن‌زاده معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان در ادامه این نشست شاهد انتقادهای بیشتر جوانان حاضر در جلسه از وضعیت اشتغال، خدمات رفاهی، عدم حمایت از طرح‌های علمی و فناورانه جوانان شهرستانی و نبود زیرساخت‌های لازم در شهرها و روستاهای مختلف بودیم.

یکی از جوانان نخبه مریوانی حاضر در این نشست از وضعیت نامناسب راه ارتباطی مریوان سنندج، عدم عدالت آموزشی و رفاهی جوانان کردستانی و استان‌های مرزی کشور نسبت به استان‌های مرکزی و برخوردار کشور و عدم تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور در این خصوص، ارائه آمارهای چندین دهه‌ای مدیران استانی انتقاد کرد و در مطالبی که همه جوانان حاضر را به وجد آورد از عدم حمایت مسئولان استانی از طرح‌های مختلف ارائه شده توسط جوانان نخبه استان به عنوان یکی از مشکلات نخبگان کردستانی یاد کرد که بلافاصله با جبهه‌گیری معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان مواجه شد.

حسن‌زاده در ابتدای این جلسه خطاب به جوان نخبه مریوانی اظهار داشت: شما باید دورانی را در نظر بگیرید که هنوز به دنیا نیامده بودید و جاده مواصلاتی مریوان این وضعیت مناسب کنونی را نداشت.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان افزود: با توجه به گزارش‌ها و اسناد کشوری خوشبختانه کردستان از بین 16 استان مرزی کشور امن‌ترین استان بوده و از لحاظ جرایم و بزهکاری‌های اجتماعی از جمله سرقت جزو استان‌های پاک کشور به شمار می‌آید.

وی در ادامه سخنان خویش به مرز 227 کیلومتری استان کردستان با کشور عراق و تهدیدات فرهنگی، سیاسی و امنیتی در این خصوص اشاره کرد و افزود: استان کردستان از محرومیت خارج شده و باید جوانان دیگر از این لفظ استفاده نکنند و برای این ادعا هم سند داریم.

حسن‌زاده از انتقاد و پیشنهادهای تعدادی از جوانان حاضر در جلسه در خصوص ارتقای فعالیت‌های قرآنی در استان استقبال کرد و افزود: باید مسئولان زمینه گسترش فعالیت‌های قرانی در استان را فراهم کنند.

در بین سخنان معاون استاندار باز هم یکی دیگر از نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد جوانان و این بار نماینده فعالان قرآنی با صدایی رسا اعلام کرد آقای معاون اگر شما قصد خدمت به فعالان قرآنی کردستان را دارید به تقاضای دریافت زمین برای ساخت محلی برای انجام فعالیت‌های قرآنی مجمع قرآن سنندج که مدت شش سال است در حال پیگیری جوانان قرآن‌پژوه است، رسیدگی نمایید.

حسن‌زاده با گذر از این انتقاد بازهم به ادامه مطالب مدنظر خویش پرداخته و از جوانان به عنوان منشأ اصلی قدرت در هر نظامی یاد کرد و افزود: فرمانداران موظفند هر سه ماه یکبار جلساتی را برای آشنایی جوانان در شهرستان‌های مختلف با مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی برگزار کنند.

وی افزود: شناخت جوانان از مسائل روز و مشارکت گسترده آنان در عرصه انتخابات از جمله نقش‌های سازنده‌ و تأثیرگذاری است که باید همواره مدّنظر قرار گیرد.

با ورود استاندار کردستان به جلسه شاهد آب‌شدن یخ‌های جلسه و تغییر فضای این نشست تخصصی بودیم که با شنیدن سخنان و پیشنهادهای تنی چند از جوانان حاضر در جلسه به ویژه نمایندگان جوانان شهرستان‌های دیواندره، سقز و کامیاران بار دیگر وعده حمایت از طرح‌های ابتکاری و مباحث علمی و فناورانه جوانان استان داد که این مهم هم با انتقاد چند تن از جوانان مواجه شد که در همین راستا استاندار مجبور به برقراری تماس تلفنی با بخشدار موچش و توجیه عملکرد ضعیف مدیران و مسئولان استان در حوزه‌های مرتبط با جوانان شد.

علیرضا شهبازی از جوانان حاضر در جلسه انتقاد کرد و افزود: نباید وضعیت کردستان با استان‌های برخوردار کشور سنجیده شود چراکه بسیاری از زیرساخت‌های توسعه‌ای کردستان در دوران جنگ تحمیلی از بین رفته و یا فرصت برای انجام طرح‌های زیرساختی در استان وجود نداشته است.

استاندار کردستان همچون دیگر استانداران چند سال اخیر استان و همانند سایر مدیران کردستانی در این نشست‌های تخصصی حوزه جوانان وارد ارائه گزارش‌های عمرانی و سدسازی شده و از موضوع اصلی نشست به کلی فاصله گرفت.

پس از پایان ارائه گزارش عملکرد استاندار در خصوص طرح‌های عمرانی استان این نشست بدون هیچگونه تصمیم‌گیری در خصوص رفع دغدغه‌ها و مشکلات جوانان استان پایان یافت و به آرشیو سایر نشست‌ها و جلسات حوزه جوانان پیوست.

البته باید گفت که جوانان ایران اسلامی به ویژه جوانان مستعد توانمند کردستانی به آنچنان درکی از مسائل فرهنگی و اجتماعی رسیده‌اند که بدون کمک مسئولان نیز در برابر هجمه‌های فرهنگی که هویت ایرانی اسلامیشان را مورد هدف قرار داده است ایستادگی نمایند، اما لازم است نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور که قرار است این نشست را در 31 استان کشور برگزار کنند بدانند که رؤیای اجرایی کردن مجلس جوانان در دولت هشتم هم اجرایی شد که به دلیل ضعف‌های ساختاری این مورد نیز به پایان نرسید و تلاش‌های این چنینی نخواهد توانست مرهمی بر زخم‌ها و مشکلات جامعه ده‌ها میلیونی جوانان باشد.

گفتنی است در نشست هم‌اندیشی جوانان استان کردستان پیرامون همبستگی و انسجام ملی جوانان ایرانی که با حضور برادران حسن و حسین صیدخانی به عنوان دبیران اجلاس وحدت و انسجام ملی جوانان ایرانی که از طرف رییس جمهور ماموریت برگزاری نشست‌های استانی و همایش ملی را برعهده دارند استاندار و معاون سیاسی امنیتی و تعدادی از مدیران و مسئولان متولی امور جوانان کردستان نیز حضور داشتند.

حسن صیدخانی یکی از دوقلوهای نماینده رئیس‌جمهور در این نشست تصریح کرد: به منظور برگزاری هر چه با شکوه‌تر اجلاس ملی وحدت و انسجام جوانان ایرانی و برای آشنایی با دغدغه‌ها و مشکلات جوانان در حوزه‌های مختلف سعی می‌شود نشست‌هایی تخصصی در همه استان‌های کشور برگزار شود.

وی افزود: از جمله اهداف این اجلاس ملی به طرح مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی جوانان در 31 نشست استانی، ارائه راهکارهای اصولی برای حل و اجرای آنها و همچنین تشکیل نمایشگاهی از دستاوردهای جوانان نخبه و برگزیده در عرصه‌های مختلف هنری، علمی، ورزشی، فرهنگی و اقتصادی مربوط می‌شود.

صیدخانی اظهار داشت: مقدمات تشکیل مجلس جوانان کشور نیز فراهم شده است و امید است این نشست‌های تخصصی و اجلاس وحدت و انسجام ملی جوانان کشور زمینه‌ساز تشکیل این مجلس باشد.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول