اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

معرفی 19 رقم زراعی و باغی

خبرگزاری فارس: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: در یک سال گذشته بیش از 19 رقم جدید زراعی و باغی برای مناطق مختلف کشور معرفی شده است.

معرفی 19 رقم زراعی و باغی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جهانگیر پر همت عصر امروز در جریان رونمایی و بازدید از چندین رقم تولیدی مناطق دیم در اردبیل اظهار داشت: تلاش محققات کشورمان بر این است تا با معرفی ارقام جدید بتوانند به تنوع کشت در مزارع دیم کمک کنند به طوریکه برای معرفی 19 رقم جدید بیش از 13 سال کار تحقیقاتی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: ما برای معرفی ارقام جدید آزمایشات مختلف با هدف سازگاری آنها با محیط و فضای طبیعی انجام دادیم به طوریکه دو رقم معرفی شده جدید از ویژگی‌های ممتاز در کشت دیم در مناطق سردسیر برخوردار هستند.

پرهمت خاطر نشان کرد: در این ارقام جدید توجه ویژه برای علوفه برای دام شده است به گونه‌ای که حبوبات و ماشک به دلیل داشتن شاخ و برگ زیاد برای گاوداری‌ها و افزایش شیردهی آنها بسیار مؤثر و کارآمد است.

این مسئول اضافه کرد: کشت مخلوط این بذور با گندم و جو سبب می‌شود تا در سال‌های بعدی نیز بر اثر ریزش این بذور رشد و بالندگی را شاهد باشیم به طوریکه در سایه معرفی این رقم میزان تولید به بیش از هفت تن در هکتار رسیده که این خود برای تعلیف دام‌ها مناسب است.

به گزارش فارس، در مراسمی که در شهر بیله‌سوار برگزار شد از دو رقم عدس بیله‌سوار و ماشک گل سفید رونمایی شد.

رئیس مؤسسه دیم کشور در ادامه این مراسم با یادآوری اینکه تنوع ارقام در محصولات دیم بسیار کم است، بیان کرد: ما سعی کردیم در تولید ارقام جدید به تنوع و پایداری تولید توجه داشته باشیم.

علیرضا غفاری ادامه داد: ما رقمی از محصول عدس را معرفی کردیم که در مقابل بیماری فوزاریوم بسیار مقاوم است و در سال‌هایی که این بیماری بروز کرده و تولید را به صفر می‌رساند با کشت این ارقام می‌توان جلوی آسیب‌ها را گرفت.

وی یادآور شد: عملکرد کشت و داشت این رقم در استان‌هایی همچون کرمانشاه، لرستان، ایلام، اردبیل و گلستان مطلوب می‌باشد و در بخش پایلوت با 20 درصد افزایش تولید روبه‌رو بودیم.

غفاری همچنین از رونمایی اولین رقم علوفه‌ای دیم کشور با عنوان ماشک گل سفید خبر داد و گفت:‌ عملکرد این رقم نیز 3.5 تن در هر هکتار است که در کمتر از پنج سال یک میلیون هکتار از اراضی این استان به کشت این محصول اختصاص می‌یابد.

 

تولید 300 تن گردو در کوثر

به گزارش فارس، همچنین با فرا رسیدن فصل پاییز برداشت گردو از باغات شهرستان کوثر آغاز شد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر در این شهرستان برداشت گردو در 290 هکتار از باغات این شهرستان آغاز شده که پیش‌بینی می‌کنیم 300 تن گردو برداشت شود.

صراف احمدی با بیان اینکه ارقام گردوی تولیدی در این شهرستان سنگی، کاغذی و از نوع اصلاح شده است، افزود: به ازای هر هکتار یک تن گردو از باغات این شهرستان برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: کیفیت بالای تولید این محصول به حدی است که 90 درصد گردوی تولیدی در کوثر به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: شرایط آب و هوایی، اقلیم منطقه و همچنین رشد مطلوب و اشتغال و توسعه بخش کشاورزی در این زمینه سبب شده است تا گرایش به تولید و عمل‌آوری این محصول بیشتر شود.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول