اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

تولید 2.9 میلیون تن محصولات زراعی در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید دو میلیون و 800 هزار تن محصول زراعی و 900 هزار تن محصولات باغی در این استان خبر داد.

تولید 2.9 میلیون تن محصولات زراعی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در جمع مدیران جهادکشاورزی استان اظهار کرد: این معاونت، در کنترل و نظارت بر نحوه استفاده از انواع کود در تولید سبزی و صیفی در استان، برنامه‌های نظارتی خود را در قالب طرح‌های روتین کوتاه مدت و بلند مدت و در سطح مناطق مختلف تولید محصولات سبزی و صیفی اعمال می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت تولید محصولات کیفی و سالم در بخش کشاورزی با هدف افزایش و ارتقای کمی و کیفی سلامت جامعه کشور و استان اظهار کرد: محصولات کشاورزی، جزو محصولات پرمصرف و مهم در سبد غذایی خانواده‌ها محسوب شده و برخی از آنها، به صورت تازه‌خوری و یا فرآوری شده از مصرف بالایی برخوردار هستند و استفاده نادرست از کودهای شیمیایی با توجه به کثرت و تعدد استفاده از این محصولات در سطح اقشار مختلف جامعه، ناخواسته می‌تواند موجبات شیوع و افزایش برخی از بیماری‌های خاص در جامعه را سبب شده و هزینه‌های فراوانی به بودجه بهداشتی دولت و خانوارهای شهری و روستایی وارد آورد.

وی افزود: این معاونت، در راستای تحقق سیاست‌های سازمان در توسعه هرچه بیشتر تولید محصولات سالم و کیفی، سعی بر آن دارد در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت، علاوه بر کنترل استفاده از انواع کود در تولید محصولات زراعی، باغی و سبزی و صیفی، گسترش استفاده از کودهای زیستی در بخش کشاورزی را بیش از پیش ارتقا بخشد.

ایرانی‌فام با اشاره به این موضوع که بعد از غلات، بیشترین مواد شیمیایی در کشور در بخش تولید سبزی و صیفی کاربرد داشته است، افزود: در راستای تحقق‌بخشی به تولید محصول سالم، باید بیشترین توجه به توسعه روش‌های تولید محصولات سالم در کوتاه مدت معطوف شود و این امر می‌تواند با جایگزین‌سازی روش‌های جدید و پیچیده در تولید محصولات امکان‌پذیر شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این استان با تولید حدود دو میلیون و 800 هزار تن محصول زراعی از قبیل گندم، جو، حبوبات، برنج، یونجه، ذرت و نباتات علوفه‌ای، پنبه و دانه‌های روغنی، چغندر قند و نیز حدود 900 هزار تن محصولات باغی از قبیل سیب، زردآلو، گلابی، هلو، شلیل، انگور، انجیر، انار، بادام، گردو و گیلاس یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام یافته در راستای گسترش هرچه بیشتر تولید محصولات سالم و کیفی در تمام زیربخش‌های کشاورزی استان، در حال حاضر بخش اعظمی از محصولات زراعی و باغی این استان، تحت نظارت و کنترل شبکه‌های مراقبت، به صورت کاملاً سالم تولید و به بازارهای مصرف عرضه می‌شود.

ایرانی‌فام، نظارت و هدایت اجرای روش‌های بهینه کنترل آفات و بیماری‌های علف‌های هرز در قالب مدیریت تلفیقی کنترل آفات، جلوگیری از سمپاشی‌های بی‌رویه و غیر موثر در سطوح باغی و زراعی و بازدیدهای مداوم و مستمر از مزارع، باغات و گلخانه‌های استان در امر کنترل استفاده از سموم و کودهای شیمیایی را از جمله اقدامات این معاونت در توسعه‌یابی تولید محصولات سالم در استان ذکر کرد.

وی گفت: مبارزه بیولوژیک با آفت ساقه‌خوار برنج با استفاده از زنبور تریکو‌گراما در سطح یک‌هزار و 200 هکتار از مزارع شهرستان میانه، مبارزه بیولوژیک با کرم غوزه پنبه با استفاده از زنبور تریکو‌گراما و براکون در سطح یک‌هزار هکتار از اراضی شهرستان خداآفرین، مبارزه بیولوژیک با آفت ذرت با استفاده از زنبور تریکو‌گراما و براکون در سطح 700 هکتار از اراضی زیرکشت شهرستان کلیبر، مبارزه با کرم گلوگاه انار با استفاده از زنبور تریکو‌گراما در 250 هکتار از باغات بخش سیه‌رود شهرستان جلفا و همچنین کنترل آفت پیله‌خوار نخود با استفاده از زنبور براکون در 300 هکتار از اراضی زیرکشت شهرستان هشترود از دیگر اقدامات انجام یافته توسط این معاونت، در تحقق تولید محصول سالم در بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول