اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت همدان:

ارزش کل محصولات زراعی همدان 119 میلیارد تومان است

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت استان همدان گفت: ارزش کل محصولات زراعی استان همدان 119 میلیارد تومان است.

ارزش کل محصولات زراعی همدان 119 میلیارد تومان است

شهرام پرورش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ارزش کل محصولات زراعی استان را حدود 119 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان 573 میلیارد تومان آن هزینه تولید و افزون بر 616 میلیارد تومان سود حاصل از این تولیدات است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارا است.

وی با اشاره به تعدادی از محصولات عمده زراعی استان همدان افزود: سیب‌زمینی با بیش از یک میلیون تن تولید بیشترین سهم را در بین محصولات زراعی استان دارد و در این میان اقلیم مناسب، کشاورزان خبره و موقعیت جغرافیایی استان از لحاظ دستیابی به بازارها از دلایلی است که کشت و تولید سیب‌زمینی را در استان همدان به عنوان یک توانمندی ویژه مطرح می‌کند.

مدیر زراعت استان همدان خاطرنشان کرد: در خصوص مشکلات فرآوری تولید این محصول می‌توان به نوسانات قیمت اشاره کرد البته افت کیفیت خاک مزارع سیب‌زمینی و محدودیت منابع آب از دیگر چالش‌های موجود در این زمینه است.

وی بیان کرد: به منظور غلبه بر مشکلات بازار برنامه‌هایی از قبیل کنترل تولید، توسعه صنایع تبدیلی و ورود به بازارهای خارجی مورد نظر است اما در خصوص افت کیفی خاک مزارع باید در تناوب زراعی با محصولاتی از قبیل دانه‌های روغنی و سایر محصولات دارای قابلیت تناوب با این محصول قرار گیرد.

پرورش از علوفه به عنوان دیگر محصول عمده زراعی در استان یاد کرد و خاطرنشان کرد: سالانه در این استان افزون بر 767 هزار تن علوفه (15.3 درصد تولیدات کشاورزی استان) تولید می‌شود که زمینه بسیار خوبی را برای توسعه دامپروری فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در بین نباتات علوفه‌ای یونجه مهمترین و شاخص‌ترین آنهاست که با تولیدی بیش از 590 هزار تن رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

مدیر زراعت استان همدان اذعان کرد: توده یونجه همدانی یکی از توده‌های برتر یونجه در کشور بوده و شهرت جهانی دارد و برنامه‌ریزی برای حفظ و توسعه این ذخیره ارزشمند گیاهی از ضروریات بخش کشاورزی استان است.

وی افزود: مقاومت در برابر سرما، بلند بودن ارتفاع نسبت به سایر ارقام، برداشت تاچین چهارم در هر سال زراعی از خصوصیات یونجه همدانی است و نیاز مبرم بخش دامپروری به این محصول باعث شده تولید این محصول از روند روبه رشدی برخوردار باشد.

پرورش در پایان گفت: توده بذر یونجه همدانی به عنوان محصولی سودآور مورد توجه سایر استان‌ها است که تولید بذر یونجه هم به جهت استفاده در مزارع استان و هم به جهت صادرات از دیگر برنامه‌های بخش زراعت در استان همدان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ی20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول