اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل زیست محیط استان گلستان خبر داد

نصب ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در گرگان

خبرگزاری فارس: مدیر کل زیست محیط استان گلستان گفت: ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در سال جاری خریداری و به زودی در مرکز استان نصب خواهد شد.

نصب ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در گرگان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان محمد ممشلی عصر امروز در جمع مدیران ادارات محیط زیست استان با بیان اینکه واحدهای بزرگ استان به صورت دوره‌ای پایش و رصد می‌شوند اظهار داشت: دفتر تخصصی ارزیابی زیست محیطی در تهران و سازمان مرکزی محیط زیست مستقر است و مواردی که از سوی سازمان به اداره کل (استان) اعلام می‌شود، به واحدهای مشمول ارزیابی، برای اجرا ابلاغ می‌گردد.

وی با اشاره به مهمترین مشکلات زیست محیطی استان تصریح کرد: روند کند مبارزه بیولوژیک با آفات زراعی و تفکیک زباله در مرکز استان (شهرستان گرگان)، عدم وجود واحد صنعتی در زمینه تبدیل ضایعات کشتارگاه دام، عدم وجود واحد بازیافت فضولات دامی و ... مهمترین مشکل زیست‌محیطی گلستان است.

مدیر کل زیست محیط استان گلستان با اشاره به وضعیت پسماندهای کشاورزی در استان گفت: سموم فاسد (تاریخ مصرف گذشته) کشاورزی به واحدهای امحاء سموم، حمل و دفع می‌شود و این کار هم‌اکنون در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه استان گلستان قطب صنعتی نیست و در رتبه پایین صنعتی قرار دارد اذعان داشت: بسیاری از  واحدهای صنعتی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، دارای سیستم کنترل آلودگی فاضلاب هستند و فاضلاب آنها پس از رفع آلودگی به محیط و رودخانه‌ها تخلیه می‌شود.

ممشلی افزود: این واحدهای صنعتی از سوی محیط زیست استان و همچنین آزمایشگاه‌های معتمد در راستای طرح خوداظهاری در پایش، رصد و پایش می‌شوند و در صورت ایجاد آلودگی، برابر قوانین و مقررات با آنها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه از واریزه‌های کوهی برداشت شن و ماسه انجام نمی‌شود خاطر نشان کرد: در صورت برداشت بی‌رویه و غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه‌ها، به استناد قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، پیگیری قضایی انجام می‌شود.

مدیر کل زیست محیط استان گلستان گفت:‌ در مرحله استقرار واحدهای صنعتی و صدور مجوز زیست محیطی، یکی از موارد مورد نظر بر اساس مصوبه هیئت وزیران، رعایت حریم و فاصله از رودخانه است در غیر این صورت، مجوزی صادر نخواهد شد.

ممشلی با اشاره به وضعیت تصفیه‎خانه استان ادامه داد: در شهرهای کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گرگان سیستم تصفیه فاضلاب خانگی، توسط شرکت آب و فاضلاب شهری استان اجرا و راه‌اندازی شده و در تعدادی از شهرها، این کار تحت مطالعه و بررسی است و در دستور کار شرکت آبفا استان قرار دارد.

وی همچنین در خصوص پسماندها در گلستان گفت: با ایجاد کارخانه کمپوست غرب استان، زباله شهرهای منطقه غرب استان در کارخانه، به کود آلی تبدیل می‌شود در حالی که در گذشته، دفن و موجب آلودگی می‌شد کارخانه کمپوست شرق استان نیز در دست ساخت است.

مدیر کل زیست محیط استان گلستان با اشاره به اینکه راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین در اداره کل حفاظت محیط زیست است اذعان داشت: مرکز پایش آنلاین در این اداره کل راه‌اندازی و تجهیزات آن نصب شده و فیبرنوری هم در منطقه تحت پوشش، تقویت شده است و تعدادی از واحدهای صنعتی استان برای ارتباط با مرکز پایش اعلام همکاری کرده‌اند.

ممشلی همچنین در مورد اهمیت بازیافت افزود: بازیافت موجب کاهش و جلوگیری از آلودگی آب، خاک و هوا، سبب حفاظت محیط زیست می‌شود. بازیافت باعث صرفه‌جویی در مصرف منابع اولیه، آب، انرژی و سوخت‌های فسیلی می‌شود.

وی با تاکید بر حفظ آب و تبدیل نشدن به فاضلاب تاکید کرد: استفاده از فرآیند پاک، استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده و عدم تخلیه آن به محیط سبب صرفه‌جویی در مصرف آب و عدم آلودگی محیط زیست می‌شود.

وی بیان داشت: توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، توسعه پایدار نخواهد بود.

مدیر کل زیست محیط استان گلستان در خصوص راهکارهای کنترل آلودگی‎های صوتی گفت: رعایت فواصل از منابع تولید صدا، استفاده از دیوار دوبل، ایجاد فضای سبز بین منبع تولید صدا و منابع پذیرنده و استفاده از مواد عایق صدا (اکوستیک کردن) برای کنترل آلودگی‎های صوتی لازم است.

ممشلی بر توسعه فضای سبز تاکید کرد و افزود: زیباسازی محیط و ایجاد مناظر زیبا، سبب جذب گرد و غبار (به عنوان غبارگیر) و سبب کاهش آلودگی هوا و کاهش آلودگی صدا (صداگیر) می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای کاهش آلودگی صدا ناشی از ترافیک در گرگان خاطر نشان کرد: آلودگی صدا ناشی از ترافیک، یک مقوله فرهنگی است و مستلزم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است.

مدیر کل زیست محیط استان گلستان افزود: در برنامه‌های آموزش عمومی، مصاحبه‌ها با اصحاب رسانه (صدا و سیما و مطبوعات) در طول سال و در مناسبت‌ها و همچنین در هفته هوای پاک که در اواخر دی ماه، همه ساله در سطح کشور و استان برگزار می‌شود اقدامات آموزشی توسط این اداره کل انجام می‌شود.

ممشلی ادامه داد:‌ حفاظت از محیط زیست، وظیفه‌ای همگانی است بنابراین همه باید همکاری و مشارکت کرده و مسئول هستند.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول