اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر انتقال خون استان یزد:

کمترین میزان آلودگی‌ در خون مردم یزد است

خبرگزاری فارس: مدیر انتقال خون استان یزد گفت: کمترین میزان آلودگی‌ها نظیر هپاتیت در خون مردم یزد وجود دارد.

کمترین میزان آلودگی‌ در خون مردم یزد است

دکتر نقی تقوایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: خون مردم یزد سالم‌ترین و کم‌عارض‌ترین خون در سطح کشور است. بانوان و گروه‌های خونی منفی بیشتر برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه کمترین میزان آلودگی‌ها نظیر هپاتیت در خون مردم یزد وجود دارد، ادامه داد: یزد در شاخص‌هایی نظیر اهدا‌کننده مستمر خون، نوع و کیفیت خون در سطح کشور اول است که نشان از تدین و دارالعباده بودن یزد دارد.

تقوایی تصریح کرد: افرادی که خون می دهند ایثارگر و قهرمان هستند که قرار است خون رایگان خود را به بیماران اهدا کنند.

مدیر انتقال خون استان یزد با بیان اینکه هر کیسه خون عادی 57 هزار تومان و هر پلاک آفرزیس 410 هزار تومان هزینه دارد، تاکید کرد: پایگاه‌های انتقال خون به عنوان دستگاه‌های حیاتی در هر استان به شمار می روند و لازم است مسئولان برنامه و بودجه استان با چشم خاصی به آن نگاه کنند.

وی بابیان اینکه آقایان واجد شرایط 4 بار و خانم‌های واجد شرایط 3 بار در سال می‌تواند خون اهدا کنند، تاکید کرد: یزد در زمینه انتقال خون استان معین است و در سال گذشته 50  واحد به زاهدان، 2 هزار و 391 واحد به بندرعباس، 243 واحد خون به شیراز و 9 هزار و 633 واحد پلاسما به تهران ارسال کرده است.

تقوایی با اشاره به اینکه تنها 7/2 درصد اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می دهند، بیان داشت: روند تعداد اهدا کنندگان خانم در چند سال اخیر هم روند کاهشی داشته و از 4 و 5 درصد به 7/2 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه اهدا‌کنندگان خانم در یزد کم است، افزود: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند و از این تعداد حداقل 50درصد قابلیت خون دادن را دارند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با ایجاد فضای فیزیکی مناسب جهت اهدای خون بانوان تا پایان سال‌جاری شاهد افزایش چشمگیر اهداکنندگان خانم در استان باشیم.

مدیر انتقال خون یزد با بیان اینکه بانوان قبل از اهدای خون معاینه کامل می‌شوند و بعد از خونگیری به آنان قرص رایگان آهن داده می‌شود، ادامه داد: تعداد اهدا کنندگان خانم در سطح کشور پایین است و یزد در این زمینه رتبه 5 و 6 را داراست.

تقوایی با بیان اینکه افرادی که سالیانه حداقل دو مرتبه خون اهدا کنند به عنوان اهداکننده مستمر شناسایی می‌شوند، افزود: یزد در زمینه اهدا کنندگان مستمر خون در سطح کشور اول است.

وی ادامه داد: میانگین کشوری اهداکنندگان مستمر 26 درصد است که این شاخص در استان یزد 52 درصد می‌باشد، همچنین در استان یزد 2 اهدا کننده مستمر با بیش از یکصد بار اهدای خون و 4 اهدا‌کننده با بیش از 50 بار اهدای خون وجود دارند.

وی با اشاره به زلزله اخیر آذربایجان و ابراز هم‌دردی با مردم آذری‌زبان این منطقه ادامه داد: در چند روز ابتدایی زلزله مردم بشر‌دوست یزدی بیش از 756 کیسه خون جهت این منظور اهدا کردند.

تقوایی ادامه داد: طی 5 ماهه ابتدایی سال جاری 23 هزار و 106 نفر برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند که از 18 هزار و 173 نفر از آنان خون‌گیری شده است در حالیکه در سال گذشته 20 هزار و 601 نفر مراجعه و 16 هزار و 267 نفر خونگیری شد که حدوداً 12 درصد رشد داشته است

وی تاکید کرد: استان به گروه‌های خونی منفی به ویژه گروه خونی AB منفی و B منفی نیاز دارد و تامین این گروه‌های خونی جز دغدغه‌های ماست.

وی از افرادی که این گروه‌های خونی را دارند درخواست کرد: برای اهدای خون خود هر سه ماه یک بار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

مدیر انتقال خون استان یزد تاکید کرد: افراد بین سنین 18 تا 60 سال می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

انتهای پیام/خ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول