اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کاهش 23 درصدی آلودگی هوا با معاینه فنی خودروها

خبرگزاری فارس: با آغاز تعطیلات مدارس، بازار سفرهای استانی داغ شده و تردد وسایل نقلیه علاوه بر تحمیل بار ترافیکی سنگین به معابر بزرگراهی برون شهری، حاشیه‌های دیگری هم در قالب حوادث کوچک و بزرگ به دنبال دارد.

کاهش 23 درصدی آلودگی هوا با معاینه فنی خودروها

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، با نگاهی کوتاه به آمار تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی که سالانه از سوی اداره کل راه و ترابری کشور اعلام می‌شود، متوجه می‌شویم که نمودار حوادث در تعطیلات نوروز و تابستان رشد صعودی دارد و کارشناسان راهنمایی و رانندگی، نقص فنی خودرو را مهم‌ترین و شاخص‌ترین دلیل وقوع تصادفات عنوان می‌کنند.

اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و برخی از کارشناسان با ارائه دلایل مستند، نقص فنی خودرو را متهم اصلی آلودگی شهر نیز معرفی می‌کنند. با این اوصاف اگر سلامت خودتان و اعضای خانواده و سایر مردم شهر برایتان مهم است، بد نیست هر چند وقت یک‌بار سری به مراکز معاینه فنی خودرو بزنید و از سلامت ظاهری و موتوری وسیله نقلیه‌تان اطمینان خاطر کسب کنید.

اگر تا به حال گذرتان به مراکز معاینه فنی خودرو نیفتاده است و از فرایند فعالیت این مراکز بی‌اطلاع هستید، گفت‌وگوی ما را با محمد رضایی زارع، مسئول مرکز معاینه فنی شهید چمران که در چند قدمی منطقه واقع شده است را بخوانید تا با جزئیات کار مراکز بیشتر آشنا شوید.

 

روزانه چه تعداد خودرو برای معاینه فنی به این مرکز مراجعه می‌کنند؟

-به‌طور میانگین روزانه حدود 150 خودرو به مرکز مراجعه می‌کنند که با توجه به وجود چهار خط مکانیزه معاینه فنی در مساحتی بالغ بر 3 هزار مترمربع، روزانه ظرفیت پذیرش بیش از 750 خودرو را داریم که درحال حاضر فقط از یک پنجم این ظرفیت استفاده می‌شود.

 

مراجعه‌کنندگان برای معاینه خودرو از بدو ورود تا صدور مجوز چه فرایندی را باید طی کنند؟

-مرحله اول شامل بازدید خودرو از سوی کارشناس ارشد راهنمایی و رانندگی است که شامل تطبیق مندرجات کارت با مشخصات خودرو مانند رنگ، شماره شاسی و ... است. در مرحله بعدی بازدید ظاهری خودرو و سپس تست آلایندگی، تست سیستم ترمز، تست تعلیق کمک فنر و انحراف محور چرخ‌ها به‌طور مکانیزه به‌اجرا درمی‌آید. اگر خودرو مشکلی نداشته باشد برای دریافت برچسب معاینه فنی به واحد مربوطه معرفی می‌شود و در صورت وجود نواقص فنی به تعمیرگاه فرستاده می‌شود و بعد از رفع نقص، مجدد مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

 

به‌عنوان یک کارشناس فنی از ضرورت و اهمیت معاینه فنی خودرو برایمان بگویید؟

-با توجه به مطالعات انجام شده بیش از 80 درصد آلایندگی هوای شهر ناشی از سوخت خودروهاست که در صورت داشتن نواقص فنی کلی و جزیی این میزان تشدید می‌شود. در مراجعه به موقع و مستمر شهروندان به مراکز معاینه فنی، این نواقص شناسایی و برطرف می‌شود که براساس آمارهای ارائه شده رفع نواقص کلی و جزیی خودروها بین 30 تا 35 درصد آلایندگی خودروها را کنترل می‌کند.

 

چند درصد خودروهایی که به مرکز شما مراجعه می‌کنند، دارای نقص فنی هستند؟

-متأسفانه بسیاری از شهروندان، معاینه فنی را یک تشریفات اداری می‌دانند و در صورت تذکر و اخطار پلیس برای دریافت برگه معاینه فنی، معتقدند که خودرویشان کاملا سالم و بدون نقص است و هیچ مشکلی ندارد اما جالب است بدانید که بیش از 70 درصد خودروهایی که رانندگانشان از سلامت آنها اطمینان خاطر دارند، دارای نقص فنی هستند که بی‌اطلاعی از آنها و عدم رفع نواقص می‌تواند حوادث جبران ناپذیری را برای راننده رقم بزند.

 

در معاینه فنی چه بخش‌هایی از خودرو مورد آزمایش و بازبینی قرار می‌گیرد؟

-تنظیم موتور، بازبینی سیستم ترمز و فعالیت‌های موتوری خودرو به‌طور مکانیزه مورد بازبینی قرار می‌گیرد. براساس ضوابط جدید راهنمایی و رانندگی، بررسی عیوب ظاهری خودروها، کارآیی کمربند ایمنی و برف پاک‌کن شیشه‌ها نیز در فهرست نظارت و بررسی معاینه فنی خودروها قرار گرفته است که براساس آمارهای موجود این نواقص کوچک، متهمان اصلی حوادث به‌شمار می‌روند.

 

اگر خودرو دارای نقص فنی باشد برای رفع نقص باید به تعمیرگاه یا مراکز خاصی مراجعه کند؟

-خیر، برای رفع نقص خودرو، مکان خاصی تعریف نشده است و با توجه به مکانیزه بودن دستگاه‌ها، امکان خطا و اعمال سلیقه‌های شخصی در تأیید رفع نقص وجود ندارد و مهم این است مشکل خودرو برطرف شود.

 

برای تسریع در خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان چه تسهیلاتی در این مرکز پیش‌بینی شده است؟

-برای اینکه رانندگانی که با منطقه آشنایی ندارند، برای تعمیر جزیی خودرو دچار سردرگمی نشوند، تعمیرگاه کوچکی در مرکز جانمایی و تجهیز شده است که خدماتی را در قالب بازدید چهارچرخ، تون‌آپ انژکتور، جلوبندی و قطعات مورد نیاز خودرو مانند چراغ و لنت ترمز و ... به مشتری ارائه می‌دهد.

 

آیا در این مرکز امکانات مورد نیاز برای معاینه فنی خودروهای سنگین و موتورسیکلت‌ها هم وجود دارد؟

-با توجه به محدودیت تردد خودروهای سنگین در سطح شهر، مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین در مرکز خلیج‌فارس، خارج از محدوده شهر جانمایی شده است و 10 مرکزی که در مناطق مختلف شهر تهران فعال است فقط برای معاینه فنی خودروهای سواری، تجهیز شده است. اما هنوز برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها قانون خاصی تعریف نشده است و متأسفانه یا خوشبختانه فعلا موتورسواران از مراجعه به مرکز معاینه فنی معاف هستند.

 

مهم‌ترین دغدغه و مشکل شما در این مرکز چیست؟

-بسیاری از مردم از اهداف مراجعه به مرکز معاینه فنی بی‌اطلاع هستند و متأسفانه برخی از آنها برخورد مناسبی با کارشناسان ندارند و حتی برخی از آنها نیز گمان می‌کنند رفع نقص برعهده مرکز است به همین دلیل اطلاع‌رسانی صحیح و معرفی کامل فعالیت مرکز، می‌تواند به‌عنوان یک راهکار اساسی مورد توجه قرار بگیرد و اگر این موضوع با حمایت رسانه‌ها اجرا شود، افزایش رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان و در نتیجه ارتقای بازدهی‌ کاری مرکز را به همراه دارد.

 

 آیا تاکنون برای ایجاد فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به شهروندان جهت اهمیت و ضرورت معاینه فنی اقدام خاصی انجام شده است؟

-ارائه آمارها و مستندات کارشناسان مبنی بر تأثیر مستقیم معاینه فنی با سلامت شهر و شهروندان، بهترین و شفاف‌ترین راهکاری است که می‌تواند این ضرورت را در ذهن شهروندان نهادینه کند. در این میان می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های شهری و با نصب بنر در سطح شهر، برگزاری همایش و اطلاع‌رسانی‌های محلی اهمیت این موضوع را به شهروندان گوشزد کرد.

 

ارائه کارت خودرو الزامی است

طبق مقررات وضع شده از سوی ستاد معاینه فنی خودرو، حضور مالک خودرو برای معاینه فنی ضرورتی ندارد. راننده خودرو با در دست داشتن اصل کارت یا سند سبز برگ می‌تواند این فرایند را پشت سر بگذارد و در صورت نداشتن کارشناسان حق بررسی و نظارت بر خودرو و صدور برگه معاینه فنی را ندارند.

 

معاینه فنی 10 دقیقه‌ای

به‌طور میانگین خودرویی که دارای نواقص فنی نباشد از لحظه ورود به جایگاه و دریافت قبض معاینه فنی تا بررسی مکانیزه بخش‌های مختلف و در نهایت صدور برچسب معاینه فنی 10 دقیقه زمان صرف می‌شود که این زمان در مقایسه با زمان‌هایی که در ترافیک سنگین شهر پشت سر می‌گذاریم آنقدر ناچیز است که نمی‌تواند بهانه خوبی برای سر باز زدن از مراجعه سالانه رانندگان به مراکز معاینه فنی خودرو باشد.

 

معاینه فنی چقدر خرج برمی‌دارد

طبق تعرفه تعیین شده، برای بازبینی و معاینه خودرو در مرحله اول 9 هزار تومان پیش‌بینی شده است. اما در صورت داشتن نقص، خودرو باید به تعمیرگاه ارجاع داده شود تا عیوب مورد نظر رفع شود که در صورت مراجعه مجدد به مرکز مبلغ 2 هزار تومان جهت معاینه تکمیلی دریافت می‌شود و تا زمانی که نواقص کاملا برطرف نشود، در هر دوره برای بازبینی مجدد مبلغ 2 هزار تومان دریافت می‌شود.

 

تخفیف ویژه برای رانندگان تاکسی

تاکسی‌ها به‌دلیل کاربردی که برایشان تعریف شده است به طور میانگین روزانه بیش از 12 ساعت در معابر شهر درحال تردد هستند که این امر باعث شده این گروه از وسایل نقلیه در فهرست پرترددترین و آلاینده‌ترین خودروهای شهر قرار بگیرند. به همین دلیل رانندگان تاکسی موظف هستند هر سه ماه یک‌ بار برای معاینه فنی خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و از صحت وسیله نقلیه خود مطمئن شوند. هزینه معاینه فنی تاکسی‌ها یک هزار و 700 تومان برآورد شده است.

 

مرکز معاینه خودرو شهید چمران

اگر خواندن این گزارش شما را به صرافت انداخت تا سری به مراکز معاینه فنی بزنید و از سلامت خودرویتان اطمینان حاصل کنید، توصیه می‌کنیم نشانی مرکز معاینه فنی شهید چمران را که نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت‌تان است، به خاطر بسپارید. این مرکز در خیابان شهید رجایی بعد از بیمارستان هفت‌تیر واقع شده است. زمان فعالیت مرکز با توجه به حجم مراجعه‌کنندگان در ایام مختلف سال متغیر است اما به طور ثابت در ایام هفته از ساعت 7:30 تا 16:45 درهای مرکز معاینه فنی شهید چمران به روی رانندگان باز است. برای اطمینان از ساعت فعالیت مرکز یا دریافت اطلاعات لازم می‌توانید با شماره 5521700 تماس بگیرید.

 انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول