اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به علت بهره‌برداری غیراصولی

منطقه حفاظت شده هلن در معرض نابودی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: منطقه حفاظت شده جنگلی هلن به علت بهره‌برداری غیراصولی و تبدیل رویشگاه به زمین کشاورزی مورد تهدید قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده هلن در معرض نابودی است

سعید یوسف‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: بخش اعظم منطقه حفاظت شده جنگل هلن در شهرستان‌های کیار، اردل و لردگان قرار دارد و به عنوان 10 درصد مناطق جنگلی استان به شمار می‎رود که در غالب مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست از سوی این اداره‌کل مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه گونه غالب گیاهی این منطقه بلوط غرب است، گفت: این گونه گیاهی به علت بهره‌برداری غیراصولی و تبدیل رویشگاه به زمین کشاورزی مورد تهدید قرار گرفته است.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: منطقه حفاظت شده جنگلی هلن دارای وسعتی حدود 40 هزار و 200 هکتار بوده که 30 هکتار آن جنگل و مابقی به صورت مرتع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با تأکید بر ضرورت حفاظت از مناطق جنگلی این استان، گفت: حفاظت محیط زیست به علت همزیستی مسالمت‌آمیزی که عشایر با طبیعت دارند، کمترین چالش را در مناطق عشایری استان دارد.

وی با اشاره به چالش‌های عمده حفاظت از محیط زیست در سطح استان، افزود: بیشتر مشکلات و مسائل در حوزه محیط زیست ناشی از دخالت‌های بی‌جای انسان در نظم موجود در طبیعت ایجاد می‌شود.

یوسف‌پور بیان کرد: نتیجه بررسی‎ها نشان می‌دهد که برای بهره‎برداری پایدار باید روش‌های نوینی با استفاده از دانش روز جهانی و کشور، در استان اتخاذ کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به راهکارهای موثر در راستای حفظ محیط زیست، گفت: افزایش مناطق تحت مدیریت سازمان، جلب مشارکت‌های مردمی، عدم شکار و صید بی‌رویه و ارتقای سطح آگاهی مردم از جمله این راهکارها محسوب می‌شود.

وی همکاری سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌های زیست محیطی در این استان را مهم ارزیابی کرد و گفت: تعداد 10 تشکل زیست محیطی در حوزه محیط زیست استان وجود دارد که توسط وزارت کشور ثبت و سازمان‌های مردم نهاد یاد شده با اداره‌کل حفاظت محیط زیست در زمینه آموزش عمومی، تحقیق و پژوهش و اجرای برنامه‌های اجرایی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/و20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول