اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس محیط زیست کهنوج خبر داد

پیگیری تصویب منطقه "کوه‌سرخ" به عنوان منطقه حفاظت شده

خبرگزاری فارس: رئیس اداره محیط زیست کهنوج گفت: پیگیری تصویب منطقه کوه‌سرخ به عنوان منطقه حفاظت شده در حال انجام است و به زودی این منطقه را حفاظت شده اعلام می‌کنیم.

پیگیری تصویب منطقه "کوه‌سرخ" به عنوان منطقه حفاظت شده

سعیده رسولی‌زوار امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کهنوج اظهار داشت: در حوزه شهرستان جنوبی مناطقی را که اداره محیط زیست این شهرستان حفاظت می‌کند به دو دسته مناطق آزاد و چهارگانه تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه شهرستان‌های جنوبی پناهگاه حیات وحش «مهروئیه» با وسعت 6 هزار هکتار از سال 1350 محافظت می‌شود، افزود: از دو سال گذشته نیز منطقه حفاظت شده «مارز» تصویب شده است.

رسولی‌زوار در مورد واگذاری اراضی زرچین که جزو منطقه آزاد محیط زیست به شمار می‌رود، تصریح کرد: بحث واگذاری اراضی در گذشته در حیطه اداره منابع طبیعی بود، اما حدود پنج سال است که در حیطه اداره امور اراضی یکی از اداره‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه ما هیچ نقشی در بحث واگذاری زمین و قطع درختان و بوته‌ها در این منطقه نداریم، ابراز داشت: اما در مناطق چهارگانه مانند جنگل مهروئیه با شکستن و یا تخریب درختان و اراضی به شدت برخورد می‌کنیم .

رسولی‌زوار عنوان کرد: برای اینکه مناطق ما به دلیل کمبود نیرو ضربه نخورد، در سفر دور سوم ریاست جمهور مصوبه راه‌اندازی اداره‌های محیط زیست پنج شهرستان جنوبی را اخذ کردیم که تا سه ماه دیگر اداره‌های جنوبی تفکیک می‌شوند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهنوج گفت: زمانی که مجموعه محیط زیست این شهرستان فقط یک حوزه داشته باشد، بسیار بهتر می‌تواند، کار کند تا اینکه منطقه رودبار، منوجان و قلعه‌گنج را با سه نفر پوشش دهد. 

رسولی‌زوار که با توجه ما امکانات خوب این اداره و عدم مأمور اجرایی کافی بیان داشت: در حال حاضر هفت نفر در این اداره مشغول فعالیت هستند که دو نفر از آنان نیز در منطقه حیات وحش مهروئیه مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های اداره کل محیط زیست کرمان تشکیلات اداره‌های جنوب تصویب شده است، افزود: بر همین اساس تعدادی نیرو در سال گذشته جذب شده و تعدادی نیز در آگهی که در خرداد ماه داده می‌شود، جذب می‌کنیم.

رسولی‌زوار در مورد منطقه مهروئیه خاطر نشان کرد: این پناهگاه در سال 1350 طبق مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید به عنوان منطقه حفاظت شده، مصوب شده است.

وی اظهار داشت: به دلیل شرایط خوب منطقه، چهار سال بعد مهروئیه به عنوان پناهگاه حیات وحش ارتقا پیدا کرد و با پیگیری‌های انجام شده، سندهای مورد ادعای برخی افراد با حضور کارشناسان ثبت در منطقه تصرف و به نام دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی سازمان جنگل‌ها و مراتع برگردانده شد.

رسولی‌زوار با اشاره به اینکه پیگیری تصویب منطقه کوه‌سرخ به عنوان منطقه حفاظت شده  در حال انجام است، تصریح کرد: هم‌اکنون در حال انجام کارهای نهایی این منطقه‌ که میان شهرستان‌های کهنوج و منوجان قرار دارد، هستیم و به زودی منطقه کوه‌سرخ را منطقه حفاظت شده اعلام می‌کنیم.

وی این منطقه‌ را محل سکونت خرس سیاه آسیایی دانست و افزود: در 16 اردیبهشت ماه جاری نیز پلنگ در این منطقه مشاهده شده است.

رسولی‌زوار عنوان کرد: همچنین در 21 اردیبهشت ماه جاری یک قلاده خرس مادر و دو توله آن در منطقه کوه سرخ مشاهده شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهنوج گفت: در هشت سال گذشته حدود 200 میلیون تومان متخلفان محیط زیست در این منطقه جریمه شده‌اند.

رسولی‌زوار بیان داشت: در سال 87 نیز در یک روز 12 میلیون تومان جریمه برای زنده‌گیری 15 قطعه قوبره انجام شده است.

وی اظهار داشت: با اینکه مردم به مقوله محیط زیست اهمیت می‌دهند، اما هنوز خیلی از مناطق با این مقوله ناآشنا هستند و منافع زودگذر خود را مقدم بر منافع محیط زیست می‌دانند.

رسولی‌زوار خاطر نشان کرد: باید از نظر فرهنگ‌سازی محیط زیست در مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و اداره‌ها کار بیشتری صورت گیرد و مردم آن را جزئی از زندگی خود بدانند .

وی اذعان داشت: در این هشت ساله 95 درصد رسیدگی به پرونده‌های تخلف‌های انجام شده با کمک مردم بوده است و آن‌ها نقش تأثیرگذاری در این زمینه داشته‌اند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول