اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت همدان:

آیت‌الله مدنی شهید راه امر به معروف و نهی از منکر بود

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت همدان با اشاره به اینکه شهید مدنی همواره در صف مقدم مبارزه با ظلم قرار داشت، گفت: آیت‌الله مدنی شهید راه امر به معروف و نهی از منکر بود.

آیت‌الله مدنی شهید راه امر به معروف و نهی از منکر بود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جوادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به شخصیت مردمی شهید آیت‌الله مدنی اظهار داشت: ساده‌زیستی، خستگی‌ناپذیری و مردم‌دوستی این شهید عالیقدر موجب محبوبیت و جایگاه والای مردمی ایشان شده بود.

وی با اشاره به تأثیرگذاری بالای شهید مدنی روی مردم، خدایی بودن و مردمی بودن این بزرگمرد را عامل آن دانست و ادامه داد: این شهید بزرگوار در دوران پیش از انقلاب و پس از به ثمر رسیدن انقلاب و در دوران دفاع مقدس به عنوان سرباز خستگی‌ناپذیر انقلاب برای شکل‌گیری، حراست و پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش و مجاهدت بود.

* شهید مدنی یکی از استوانه‌های مهم انقلاب بود

مدرس حوزه علمیه همدان شهید مدنی را یکی از استوانه‌های مهم انقلاب خواند و ابراز داشت: ایشان با روشنگری در جامعه و افشای مواضع عناصر فرصت‌طلب و منحرف دین خود را نسبت به انقلاب و نظام به خوبی ادا کرد.

وی به توضیح مختصری از چگونگی حضور شهید مدنی در همدان پرداخت و ادامه داد: شهید بزرگوار آیت‌الله مدنی در آذرشهر تبریز، به دنیا آمد و در چهار سالگی مادر خود را از دست داد و نزد نامادری و پدرش آقا میرعلی بزرگ شد.

جوادی با بیان اینکه شهید مدنی دروس ابتدایی علوم دینی را در حوزه علمیه یزد فرا گرفت، تأکید کرد: ایشان برای ادامه تحصیل عازم قم شده و در آن‌ جا تحصیلات خود را به پایان رساندند، بعد عازم نجف اشرف شدند و چند سال نیز در حوزه علمیه نجف به تدریس مشغول بودند.

وی ابراز داشت: ایشان پس از بازگشت به ایران به مبارزات خود علیه رژیم شاهنشاهی ادامه دادند و در این میان حرکت تبلیغی خود را از همدان آغاز کردند.

امام جمعه موقت همدان در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: شهید مدنی تابستان‌ها از نجف اشرف به دره مرادبیگ همدان می‌‌آمدند و در این منطقه سکنی می‌گزیدند، در برخی از اوقات در منزل برخی بزرگان و علمای این شهر حضور می‌یافتند و به روشنگری و تبلیغ دین مبین اسلام و مبارزه با ظلم و جور می‌پرداختند.

* نفوذ کلام شهید مدنی مثال‌زدنی بود

به گفته وی، شهید مدنی به خاطر توجه به خدای متعال، دارای نفوذ کلمه و تأثیر فوق‌العاده کلام بود و همین امر اثرگذاری سخنانش بر مردم را موجب می‌شده است.

جوادی از ساده‌زیستی آیت‌الله مدنی سخن راند و ادامه داد: ایشان در یک منزل محقر و ساده‌ای زندگی می‌کردند و با اینکه بعد از پیروزی انقلاب مسائل سیاسی، دینی و امنیتی همدان بر محور این شهید بزرگوار می‌چرخید اما شهید مدنی همچنان آن خانه کوچک را برای زندگی برگزیده بودند و از آن جا نیز مسائل را مدیریت می‌کردند.

وی به نمونه‌ای از کارکرد خانه شهید مدنی و اطمینان به این مکان اشاره کرد و اظهار داشت: نیروهای انقلابی بعد از پیروزی انقلاب و خلع سلاح شهربانی آن روز و نیروهای مسلح، اسلحه‌ها را می‌گرفتند و به منزل شهید مدنی آورده و در زیرزمین خانه ایشان جاسازی می‌کردند تا در وقت مناسب تحویل مراجع ذیصلاح داده شود.

مدرس حوزه علمیه همدان با بیان اینکه این خانه کوچک محل تدریس شهید مدنی و حضور علاقه‌مندان برای درس و بحث نیز بود، افزود: بسیاری از روحانیون و علمای آن روز با شرکت در کلاس‌های شهید مدنی خودسازی روحی و معنوی را برای خود به ارمغان آوردند که این امر نیز جای بسی توجه دارد.

* شهید مدنی، علاوه بر فعالیت‌های مبارزاتی، خدمات ارزنده‌ای داشت

به گفته وی، آیت‌الله مدنی در دوران حضور خود در همدان، علاوه بر فعالیت‌های مبارزاتی، خدمات ارزنده‌ای نیز داشته و ‌آثار ماندگاری از خود به یادگار گذاشته است که از جمله آن می‌توان به مسجد مهدیه، مؤسسه مهدیه، درمانگاه مهدیه، مدرسه دینی در روستای دره مرادبیگ، مؤسسه دارالایتام مهدیه، مدرسه علمیه در همدان، صندوق تعاون و امور اجتماعی و... اشاره کرد.

جوادی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر همیشه مورد توجه شهید مدنی بود و در همین راه نیز به شهادت رسید، ابراز داشت: ایشان هیچ گاه فریضه امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نمی‌کردند و همواره توجه به اجرای آن را در سطوح خرد و کلان جامعه مورد توجه قرار می‌دادند.

به گفته وی، دره مرادبیگ یکی از مناطق خوش و آب و هوای همدان است که برخی از جوانان برای تفریح و خوشگذرانی‌ در آن جا حضور می‌یافتند اما کارهای خلاف شرع مقدس انجام می‌دادند و یا دارای پوشش نامناسبی بودند که شهید مدنی بعد از متوجه شدن این موضوع، پرده‌ای را در ابتدای دره مرادبیگ نصب کردند که در آن همه را به فرهنگ اسلام و رعایت اخلاق توصیه کرده بودند.

* شهید مدنی، همواره در صف مقدم مبارزه علیه ظلم بود

امام جمعه موقت همدان در ادامه سخنانش به بیان خاطره‌ای از تأثیرگذاری ایشان بر مردم پرداخت و اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب بود که مردم همدان به رهبری آیت‌الله مدنی علیه رژیم شاهنشاهی به تظاهرات در خیابان مشغول بودند که خبر رسید نیروهایی از سوی کرمانشاه برای سرکوب مردم تهران عازم هستند که باید از همدان گذشته و به تهران می‌رسیدند.

به گفته وی، شهید مدنی بلافاصله به مردم دستور داد که به سوی جاده کرمانشاه رفته و جلوی راه حرکت تانک‌ها و نیروهای شاه را بگیرند.

جوادی ادامه داد: مردم نیز اطاعت امر کرده و با چوب و سنگ و وسایل دیگر مسیر حرکت تانک‌ها را سد کردند که نیروهای دشمن با مشاهده این وضعیت، به سوی مردم تیراندازی کردند که در این بین یکی از افراد حاضر در آن جا به نام حسین آشوری شهید شد.

وی ابراز داشت: مردم همدان در این روز با اطاعت از شهید مدنی مانع از حرکت تانک‌ها به سوی تهران و کشتار مردم شدند که این مهم نشان از ایثار و فداکاری مردم همدان و بصیرت شهید مدنی دارد.

رئیس حوزه علمیه همدان با بیان اینکه شهید مدنی هیچ گاه در زندگی خود دست از مبارزه علیه ظلم و جور برنداشت، تأکید کرد: آیت‌الله مدنی همواره در صف مقدم مبارزه بود به طوری که قبل از انقلاب در برابر رژیم ستم‌شاهی و پس از پیروزی آن نیز در مقابل مزدوران و جاسوسان آمریکا چون سدی محکم ایستاد و از حریم اسلام و قرآن دفاع کرد و در این راه نیز به مقام شامخ شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول