اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه فرآوری اکتشافات معدنی؛ گامی در راستای تحقق شعار محوری سال

خبرگزاری فارس: توسعه بخش فرآوری اکتشافات معدنی همراه با افزایش اکتشاف می‌تواند در راستای تحقق شعار محوری سال گام بزرگی بردارد که با اهتمام بیش‌تر مسئولان این حوزه، آذربایجان‌غربی می‌تواند از استان‌های پیشرو در این زمینه باشد.

توسعه فرآوری اکتشافات معدنی؛ گامی در راستای تحقق شعار محوری سال

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان‌غربی از نظر تنوع مواد معدنی از جمله سنگ‌های تزئینی، ذخائر استراتژیک از جمله طلا و تیتان یکی از قطب‌های معدنی کشور به شمار می‌رود.

وجود معادن غنی در این استان سبب شده آذربایجان‌غربی در صدر استان‌هایی که دارای معادن متعدد و متنوع هستند به شمار رود. در این میان وجود 381 معدن در حال بهره‌برداری نیز نویدبخش حرکتی فعالانه در این عرصه است، ولی آنچه در این میان جای تأمل دارد عدم توان مناسب یا عدم بهره‌گیری از این منابع خدادادی در جای جای استان است به طوری که این استان توانسته فقط 40 درصد از مساحت معدنی خود را مورد اکتشاف قرار دهد و تنها در پنج درصد از این مساحت عملیات اکتشاف انجام شود.

کوهستانی بودن منطقه و نبود راه دسترسی مناسب و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز نیز سبب شده تا در زمینه اکتشاف مواد معدنی تاکنون موفق نباشیم.

همگی واقف هستیم که وجود ظرفیت‌های متعدد در بخش‌های مختلف می‌تواند به پویایی اقتصادی منطقه منجر شود ولی آنچه عملاً در این حوزه در سال‌های گذشته آذربایجان‌غربی به آن نرسیده تأثیر معادن و استخراج و استحصال معادن در وضعیت اقتصادی منطقه است و شاید فقر استان از نظر وجود صنایع تبدیلی مواد معدنی و عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه عامل اصلی این موضوع باشد.

اما نباید در این میان کوتاهی مسئولان در ایجاد زیرساخت‌ها را نادیده گرفت چراکه ایجاد امنیت و دسترسی مناسب به منطقه‌ای که سرمایه‌گذاری می‌شود به عنوان نیازها و خواسته‌ اولیه سرمایه‌گذار مطرح می‌شود که معادن استان از تمام این‌ها بی‌نصیب هستند. پس لازمه جذب سرمایه‌گذار در این حوزه و تلاش مسئولان بخش سرمایه‌گذاری استان زمانی به نتیجه می‌رسد که بتوانیم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه را در راستای خدمت به مردم استان به کار گیریم در غیر این صورت بیش از یک میلیارد و 250 میلیون تن ذخایر معدنی در 49 نوع از 68 نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور که در آذربایجان‌غربی وجود دارد دردی از دردهای اقتصادی و محرومیت استان دوا نمی‌کند.

ذخایر معدنی استان به قیمت ناچیز به سایر استان‌ها واگذار می‌شود

محمد. ر یکی از معدن‌کاران استان در این ارتباط می‌گوید: نبود راه مناسب برای رسیدن به معادنی که در فاصله‌ای دور قرار دارند معضل اصلی معدن‌کاران استان است.

وی با بیان اینکه معدن‌کاران استان با مشکلات فراوانی مواجه هستند، تصریح کرد: با توجه به نبود راه مناسب، انتقال ماشین‌آلات به کنار معادن استان مشکلات متعددی به همراه دارد.

محمد با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان، افزود: در استان آذربایجان‌غربی فارغ‌التحصیلان مرتبط با معدن زیاد است ولی به دلیل اینکه نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را ببریم و در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار دهیم شاهد بیکاری جوانان در استان پس از فارغ‌التحصیل‌شدن از دانشگاه هستیم.

این معدن‌کار با بیان اینکه معادن استان استخراج می‌شوند و عملاً سودآوری برای استان ندارند، گفت: در بخش جذب سرمایه‌گذار در حوزه فرآوری نیز نتوانسته‌ایم به خوبی عمل کنیم و این امر سبب شده سرمایه‌ استان را به قیمت ناچیز به سایر استان‌ها واگذار کنیم.

صنایع معدنی در اختیار محرومیت‌زدایی استان قرار گیرد

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در این زمینه می‌گوید: باید ارزش افزوده حاصل از صنایع معدنی که طبق ارزیابی‌های علمی و اقتصادی یکی از حوزه‌های دارای بالاترین ارزش افزوده در جهان است همراه با اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در خدمت سیاست‌های توسعه‌ای استان قرار گیرد.

عبادالله اکبری با اشاره به پتانسیل‌های بخش معدن استان، تصریح کرد: در سال‌های گذشته از ذخایر معدنی استان به عنوان پتانسیل یاد شده است و برای اینکه بتوانیم این پتانسیل را در راستای رسیدن به شعار محوری سال به کار بریم باید آن را در چرخه عظیم تولید ملی سهیم کرده و تمام حلقه‌های این زنجیر بهم پیوسته را به ویژه در مراحل ابتدایی تقویت کنیم.

وی با اشاره به تنوع معدنی استان بر ایجاد واحدهای فرآوری تاکید کرد و افزود: وجود منابع معدنی متنوع زمانی می‌تواند به توسعه اقتصادی استان منجر شود که واحدهای فرآوری و صنایع معدنی مرتبط با این ذخایر در استان راه‌اندازی شود.

اکبری با بیان اینکه صنایع معدنی یکی از حوزه‌های دارای بالاترین ارزش افزوده در جهان است، خاطرنشان کرد: باید ارزش افزوده حاصل از صنایع معدنی که طبق ارزیابی‌های علمی و اقتصادی یکی از حوزه‌های دارای بالاترین ارزش افزوده در جهان است همراه با اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در خدمت سیاست‌های توسعه‌ای استان قرار گیرد.

بخش عمده‌ای از ذخایر معدنی آذربایجان‌غربی در دل زمین نهفته است

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز با بیان اینکه آذربایجان‌غربی قطب طلای کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: کشف بیشترین ذخایر طلای کشور در استان، وجود ذخایر ارزشمند و متنوع از انواع سنگ‌های تزئینی در بیش از 80 رنگ و 15 نوع در جای جای استان و وجود ذخایر بزرگ تیتان و باریت نشان‌دهنده غنای استان از نظر تنوع مواد معدنی و پتانسیل‌های معدنی است.

علی‌اکبر طاهری با تاکید بر بهره‌گیری اصولی از این پتانسیل‌ها، ادامه داد: بیش از یک میلیارد و 250 میلیون تن ذخایر معدنی در 49 نوع از 68 نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور در آذربایجان‌غربی است که از این تعداد 38 نوع مواد معدنی در مرحله بهره‌برداری و 12 نوع آن در حال اکتشاف است.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته در زمینه اکتشاف عمدتاً سطحی است، افزود: با توجه به ظرفیت‌های معادن استان بخش مهمی از ذخایر معدنی استان در دل زمین نهفته است و نیاز اساسی به شناسایی و اکتشاف دارند.

طاهری 381 معدن را در حال بهره‌برداری و 266 معدن را در حال اکتشاف اعلام کرد و افزود: با فعال‌سازی هر چه بیشتر معادن استان زمینه اشتغال برای تعداد زیادی از افراد در استان فراهم می‌شود به طوری ‌که هم اکنون 7 هزار و 500 نفر شاغل مستقیم در بخش معدن استان فعالیت دارند که به طور متوسط سالانه هفت میلیون تن استخراج مواد معدنی را عهده‌دار شده‌اند.

توجه هرچه بیشتر به زیرساخت‌های معدنی استان و جذب سرمایه‌گذار در بخش فرآوری مواد معدنی می‌تواند زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های معدنی استان را شکوفا کند و موجب می‌شود که بتوانیم اکتشافات معدنی استان آذربایجان‌غربی که در حال حاضر با قیمت‌ بسیار ناچیز به سایر استان‌ها برای فرآوری ارسال می‌شود را در داخل استان فرآوری کرده و در خدمت اقتصاد استان بگیریم.

----------------------------

گزارش از: مریم رسولی

----------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول