اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد امور اجتماعی:

هنرهای تجسمی فعالیت‌های مغزی کودکان را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد امور اجتماعی گفت: قرار دادن کودکان در معرض هنرهای تجسمی، مانند نقاشی میزان فعالیت‌های مغزی آنها را افزایش می‌دهد، نقاشی به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم انتزاعی را بهتر، سریع‌تر و عمیق‌تر بیاموزند.

هنرهای تجسمی فعالیت‌های مغزی کودکان را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس در جنوب استان تهران، خانه فرهنگ دولت‌آباد به منظور ارتقای دانش و افزایش مهارت‌های شهروندان در درک هر چه بهتر کودکان کارگاه آموزشی چگونه نقاشی کودکان‌مان را تفسیر کنیم را با حضور حمیدرضا انصاری کارشناس ارشد روان‌شناسی برگزار کرد.

انصاری گفت: کارشناسان حوزه نقاشی درباره چگونگی نقاشی به کودک و نوجوان نظرهای مختلفی دارند و آنها بر این باورند که نقاشی سبب رشد و تعالی می‌شود، پس باید اصول آن در بچه‌های قبل از چهار سال که شکل‌های ذهنی و سمبلیک می‌کشند، رعایت شود.

کارشناس ارشد روان‌‌شناسی ادامه داد: اما هنگامی که فرزندان بزرگ‌تر می‌شوند دیگر نمی‌خواهند در نقاشی‌هایشان فقط از تخیل استفاده کنند و اگر احتیاج باشد باید برای افزایش توانایی آنها در نقاشی، فیلم یا عکس ببینند.

وی اضافه کرد: کودکان با هم رقابت دارند ولی توانایی‌های یکسانی ندارند زیرا برخی در نقاشی، برخی طراحی و عده‌ای هم در مبانی استعداد دارند ولی با این وجود می‌خواهند از هم تقلید کنند و مربی باید آنها را در شناخت استعدادهایشان راهنمایی کند.

انصاری در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در مدارس و حتی نزد والدین، نقاشی به اندازه کافی اهمیت ندارد و برای آنها درس‌هایی مانند ریاضی یا فیزیک مهم است، درحالی که نقاشی یک فاکتور روحی است که اگر جدی گرفته شود، دانش‌آموز در درس‌های دیگر هم موفق عمل می‌کند. 

کارشناس ارشد امور اجتماعی تاکید کرد: مربیان نقاشی نباید کودک را برای نقاشی کاملا آزاد بگذارند بلکه باید آنها را هدفمندانه هدایت کنند و این خیلی مهم است که مربیان بدانند از چه شیوه و متدی استفاده کنند تا بتوانند بچه‌ها را به نقاشی علاقمند کنند.

وی افزود: بهتر است بچه‌ها نقاشی را به صورت گروه‌های دو یا سه نفره انجام دهند که در این صورت به هم کمک کرده و در نهایت همه از کار راضی می‌شوند و هدف از آموزش هنر به کودک بالا بردن سطح درک و شناخت کودکان نسبت به خود و محیط اطرافشان است که باعث رشد خلاقیت در آنها می‌شود و جرقه ذهنی در بچه‌ها لحظه‌ای است.

انصاری عنوان کرد: اثبات شده است که قرار دادن کودکان در معرض هنرهای تجسمی، مانند نقاشی میزان فعالیت‌های مغزی آنها را افزایش می‌دهد و نقاشی به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم انتزاعی را بهتر، سریع‌تر و عمیق‌تر بیاموزند، نقاشی نه تنها خلاقیت کودک را شکوفا می‌کند بلکه به دلیل درگیر شدن شخصی کودک، به او نظم شخصی، همکاری و انگیزه دادن به خود را می‌آموزد.

کارشناس ارشد امور اجتماعی بیان کرد: آموزش صحیح هنر، کودک را برای ساعاتی در خلاقیت خویش غوطه‌ور می‌کند و به او یاد می‌دهد روی یک موضوع تا رسیدن به هدف تمرکز کند و می‌آموزد که کارها را با روش‌های متفاوت، روش‌هایی که خودش خلق می‌کند، انجام دهد و درست در زمانی که دیگران در پی راه‌حل‌های معمولی و کلیشه‌ای هستند، آنها راه‌حل‌های جدید و حتی گاهی عجیب، ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به طبقه‌بندی مراحل تکاملی نقاشی کودکان از 18 ماهگی تا نوجوانی اظهار داشت: از 18 ماهگی تا 5/ 2 سالگی، کودکان معمولا کشیدن علائمی بر صفحه کاغذ را از حدود 18 ماهگی به بعد آغاز می‌کنند و از دیدگاه بیشتر پژوهشگران این خط خطی کردن‌ها حرکاتی بی‌هدف و ناهماهنگ نیست، بلکه نشان‌دهنده آگاهی نسبت به الگو و افزایش هماهنگی چشم و دست است.

انصاری افزود: کودکان برای رسیدن به درجه‌ای از توازن بصری به خط خطی کردن کاغذ می‌پردازند و یا یک خط را بالای خطی که قبلا کشیده‌اند رسم می‌کنند و خط خطی کردن برای کودکان کاملا جذاب است و پژوهشگران این خط کشیدن‌های اولیه را صرفا بازی و تمرین می‌دانند، به هر حال زمانی فرا می‌رسد که کودکان شروع به تفسیر خطوط خود به عنوان تصویر می‌کنند.

کارشناس ارشد روان‌شناسی ابراز داشت: از حدود 5/2 سالگی آشکار می‌شود که کودکان نقاشی‌های خود را بازنمایی چیزی تلقی می‌کنند و گاهی اوقات پیش از آنکه کشیدن نقاشی را آغاز کنند مقاصد خود را بیان می‌کنند و دیگر معنی نقاشی تا پایان تکمیل آن پنهان باقی نمی‌ماند، اما هنوز در تفسیر کودکان از نقاشی خود، نوعی عنصر فرصت‌طلبی وجود دارد و در این مرحله از تکامل چنانچه نقاشی کودکان در عمل شبیه به چیز دیگری از کار درآید، آنها از قصد اعلام شده خود عدول می‌کنند.

وی به پنج تا هشت سالگی اشاره کرد و افزود: به طور کلی هر چه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، نقاشی‌های آنها نیز واقع‌گرایانه‌تر می‌شود اما نقاشی‌های کودکان در فاصله سنی پنج تا هفت سالگی هنوز شامل عناصری است که کودک بر وجود آنها آگاهی دارد، حتی اگر به طور طبیعی قابل رؤیت نباشند، به این لحاظ حاصل کار آنها نقاشی شفاف‌بینی نامیده می‌شود.

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول