اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌ کردستان خبر داد

رشد سه برابری عضویت کودکان کردستانی در مراکز کانون

خبرگزاری فارس: مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با اشاره به رشد سه برابری اعضای کانون، گفت: در حال حاضر 20 هزار و 570 نفر کودک و نوجوان در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان عضویت دارند.

رشد سه برابری عضویت کودکان کردستانی در مراکز کانون

سهیلا شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه 11 هزار و 270 نفر دختر و 9 هزار و 300 نفر پسر اعضای مراکز کانون را تشکیل می‌دهند، گفت: در سال گذشته تعداد اعضای تمدیدی کانون دو هزار و 300 نفر بوده است که در مقایسه با سال 89 با 800 نفر عضو، سه برابر رشد داشته که بیانگر کیفی شدن برنامه‌ها و رضایت خانواده از فعالیت‌هاست.

به گفته وی، هدف اصلی کانون ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان 7 تا 17 ساله است، که  تمام تلاش مربیان در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رساندن سرانه کتابخوانی در بین اعضا به حد استاندارد کشوری است.

شیخی با تشریح طرح جمع‌آوری قصه‌های بومی محلی با عنوان "طرح سیمرغ قصه‌های بومی محلی " در استان کردستان با اشاره به فرهنگ غنی و پربار منطقه، اظهار کرد: با توجه به تعدد لهجه‌ها و گویش‌ها در استان امکان جمع‌آوری قصه‌های بسیاری که سال‌ها بر زبان گذشتگان ما جاری است، وجود دارد.

وی افزود: در این طرح قصه‌های بومی منطقه ابتدا شناسایی شده و مربیان با این گویش‌ها به اجرای قصه‌گویی می‌پردازند که در آینده‌ای نزدیک به صورت مکتوب به چاپ می‌رسند تا در اختیار آیندگان قرار گیرند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان با اشاره به وجود 16 مرکز کانون و افزایش 2 کتابخانه سیار روستایی و 4 مرکز ثابت در استان، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته از محل سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان امیدواریم تعداد مراکز کانون از 16 مرکز به 24 مرکز ثابت و سیار تا پایان سال‌جاری افزایش یابد.

شیخی با بیان اینکه سه نوع فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی در کانون پرورش فکری صورت می‌گیرد، گفت: قصه‌گویی، معرفی وقایع و شخصیت‌ها و نمایش فیلم، اجرای نمایش عروسکی و بازی و سرگرمی از جمله فعالیت‌هایی است که در قالب فعالیت‌های فرهنگی در کانون صورت می‌گیرد.

وی افزود: نقاشی، خوشنویسی و سفالگری در حوزه فعالیت‌های هنری و آشنا کردن اعضای کانون با نوشتن خلاقانه و همچنین استعدادیابی در میان آن‌ها، فعالیت‌هایی است که در قالب ادبی در مراکز کانون انجام می‌شود.

شیخی با اشاره به اینکه در مجموع 40 فعالیت مختلف در مراکز کانون اجرا می‌شود، اظهار کرد: فعالیت‌هایی در زمینه نجوم، کلاس‌های رباتیک و موسیقی نیز برای اعضایی که در محدوده سنی کانون نیستند، برگزار می‌شود.

وی در ادامه از افزایش کتاب‌های رمان نوجوان در مراکز کانون خبر داد و افزود: در سال گذشته بیش از 14 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های مراکز کانون استان اضافه شد که عموماً کتاب‌های رمان نوجوان بود.

شیخی برگزاری جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای و حضور دو مربی در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، عضو برتر کمیته دهه فجر در بخش کودکان، جشنواره فیلم 80 روز 80 فیلم، مجری بخش کودک و نوجوان جشنواره دهه فرهنگ رضوی، منتخب جشنواره سیمرغ به منظور مکتوب کردن قصه‌های بومی و محلی، چاپ کتاب عطر حضور و برگزاری جشنواره خوشه‌های خورشید و چاپ کتاب کار سرگرمی‌های سازنده و کاردستی را از مهم‌ترین برنامه‌های برگزار شده مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال گذشته عنوان کرد.

انتهای پیام/‌ش10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول