اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نابسامانی وضعیت آبیاری قطره‌ای باغات سی‌سخت

خبرگزاری فارس: باغداران سی‌سختی از وضعیت آبیاری قطره‌ای باغات این شهر به شدت گلایه‌مند هستند.

نابسامانی وضعیت آبیاری قطره‌ای باغات سی‌سخت

 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، شهر توریستی سی‌سخت در دامنه دنای سرافراز قرار دارد و طبیعت دلنشین و بکر این شهر آن را از مهم‌ترین نقاط گردشگری جنوب کشور قرار داده است.

این سرزمین وصف ناشدنی، عظمت خالق هستی را جلوه‌گر کرده و به عینه به اثبات رسانده است.

این شهر آینه جمال الهی بر این کره خاکی است، باغات انگور، سیب و گردو، رویش گیاهان خودروی خوراکی و گیاهی، زیست انواع حیوانات و پرندگان، خزندگان و دوزیستان و آبزیان تابلویی زیبا از آفرینش را خلق کرده‌اند.

چشمه‌ساران خروشان و جوشان، مردم صبور و مهربان و همه و همه لذت خوش به هر بیننده و گردشگری می‌دهد که هرگز از ذهن و روح و روانش نمی‌رود، همه این زیبایی‌های وصف ناشدنی باعث شده که از سراسر کشور و از سایر نقاط جهان هر ساله و در تمام طول سال این شهر پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت باشد.

دنای سرافراز همیشه پر از برف است و خروش آب چشمه‌سارها در جویبارهای کوهستانی میان درختان بلوط، سبزه‌زارها، شقایق‌های وارونه و آواز خوش پرندگان نشاطی تازه به جان می‌بخشد.

 این شهر به دلیل آن که در دامنه دنا، بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس قرار گرفته در قسمتی از فصل پاییز و تمامی زمستان با کوه‌هایی پوشیده از برف چون تابلویی زیبا از دور به نظر می‌رسد.

 جاذبه‌های سی‌سخت را می‌توان در آبشارها، چشمه‌ها، کوهسارها، دریاچه‌ها و زیبایی‌های رنگارنگ طبیعی دیگر جستجو کرد.

بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین چشمه در این شهر چشمه میشی نام دارد که در پایین گردنه بیژن قرار گرفته و آب آن زمین‌های زراعی سی‌سخت را آبیاری می‌کند.

با این اوصاف وجود بیشترین آب در این شهر که از دل کوه‌های این شهرستان بالاخص دنای استوار سرازیر شده و بیشترین آب کشور از لحاظ ذخایر متعلق به این استان است که حدود 10 درصد آب کشور را دارا بوده ولی عدم برنامه‌ریزی صحیح از جانب مسئولین باعث نارضایتی کشاورزان این شهر شده که از دست مسئولان امر گلایه‌مند هستند.  

 کبیر قیصرپور یکی از کشاورزان در این زمینه اظهار کرد: طرح قطره‌ای بندان سی‌سخت به وسعت 100 هکتار در سال 80 اجرا شده اما پس از افتتاح آن مشخص گردید که این طرح نواقصات زیادی دارد و صاحبان باغ‌ها بر اثر همین طرح بدهکار وام‌هایی شده بودند که بعد از گذشت چند سال وام‌های خود را پرداخت کردند.

 وی عنوان کرد: در زمان صدیقیان مدیر وقت جهاد کشاورزی لوله‌هایی را در باغات سی‌سخت به صورت ضرب‌الاجلی در جوی آب قرار دادند و توسط استاندار وقت افتتاح و بعد از آن اجرایی شد.

قیصرپور ادامه داد: بعد از کارکرد دستگاه‌ها مشخص شد که کار غیر کارشناسی انجام گرفته و آب به بسیاری از نقاط نمی‌رسد و به قول کارشناسان کشاورزی کمترین ارتفاع جهت آب‌دهی 18 متر است ولی متأسفانه به علت سهل‌انگاری، دستگاه‌ها را 50 متر زیر باغ‌ها قرار داده‌اند که این امر باعث شده چندین هکتار آبیاری نشود.

 وی در ادامه افزود: مردم ضمن پرداخت آن همه وام باغ‌های خود را به صورت سنتی و با جدول آبیاری می‌کنند و از همان موقع تاکنون نمایندگان طرح فوق به دنبال رفع این مشکل بوده‌اند ولی متأسفانه جهاد کشاورزی در سطح  شهرستان و استان جوابگوی مشکلات باغداران نبوده و باغداران منطقه بندان در این مانده‌‌اند که وام بابت اجرای قطره‌ای پرداخت کرده‌اند اما هنوز بعد از گذشت 11 سال باید از طریق جدول باغ‌های خود را آبیاری کنند.

قیصرپور یادآور شد: در این طرح خانواده‌های معظم شهدا و جانبازانی وجود دارد که مشکلات بسیاری برای آنان به وجود آمده است ولی به هر جا مراجعه می‌کنند ناامید می‌شوند.

مهرنوش حسین‌پور یکی دیگر از کشاورزان عنوان کرد: 99 درصد از باغات بندان سی‌سخت از لحاظ طرح آبیاری مشکل دارند مردم تمام وقت خود را صرف آبیاری سنتی می‌کنند و کسی جوابگو نیست.

طاهر طاهرپور از دیگر کشاورزان این شهر اظهار کرد: خط انتقال آب از سرچشمه تا منبع به وسیله مردم جدول‌کشی گردیده و در اوایل انقلاب مردم اقدام به زیرساخت سنتی جدول‌ها کردند ولی متاسفانه مسئولان کشاورزی از جوابگویی به مردم طفره می‌روند و جواب درستی به کشاورزان نمی‌دهند.

در این زمینه به بخشدار مرکزی دنا مراجعه کرده و نظر وی را جویا شدیم که از طریق نامه مراتب و شکایت کشاورزان به جهاد کشاورزی اعلام و قرار بر این شد جلسه‌ای با حضور کشاورزان و نمایندگان آن‌ها و مسئولان جهاد کشاورزی برگزار گردد ولی متأسفانه این جلسه بعد از گذشت یک ماه هنوز برگزار نشده است.

خبرنگار فارس با چند نفر از نمایندگان کشاورزان به اداره جهاد کشاورزی شهرستان دنا مراجعه کردند ولی در این زمینه جوابی قانع‌کننده نشنیده‌اند و هیچ کس خود را در این ارتباط مسئول نمی‌دانست.

حال معلوم نیست چه کسی جوابگوی مردمی است که شغل اصلی آنها کشاورزی بوده، پیرمردی که با دستان چروکیده خود منتظر فصل برداشت محصول باغی است.

پیرزن کشاورزی که بدون داشتن سرپرست شب را به آبیاری باغ خود اختصاص می‌دهد به فارس گفت: دارایی من فقط این باغ است که به علت قطره‌ای بودن آن آبیاری نمی‌شود و به فکر این هستم که در تاریکی شب از طریق جوی آب آن را آبیاری کنم.

-------------------------

گزارش از علی نوری‌پور

-------------------------

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول