اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره آب منطقه‌ای کوهبنان خبر داد

مصرف 95 درصد آب استحصالی کوهبنان در بخش کشاورزی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره آب منطقه‌ای کوهبنان گفت: 30 حلقه چاه، 99 رشته قنات و شش دهنه چشمه در کوهبنان وجود دارد که 95 درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

مصرف 95 درصد آب استحصالی کوهبنان در بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، محمد محسنی بعد از ظهر امروز در همایش مدیریت بحران کم‌آبی و خشکسالی اظهار داشت: منابع آب سطحی شهرستان کوهبنان دارای سه رودخانه شور، استاج و جور است که از ارتفاعات شمال و امتداد ارتفاعات کوهستان شرق و جنوب ‌شرق سرچشمه می‌گیرند.

وی افزود: متوسط حجم جریان سطحی حوزه آبریز کوهبنان 32.81 میلیون متر مکعب در سال است که حجم جریان سطحی تولید شده در مناطق کوهستانی 9.69 میلیون متر مکعب در سال بوده که مقداری از این حجم جذب سفره‌های آب زیرزمینی شده و بقیه از طریق خروجی دشت از حوزه خارج می‌شود.

محسنی بیان کرد: شهرستان کوهبنان شامل محدوده‌های ممنوعه کوهبنان و سیریز طغردالجرد و قسمتی از محدوده آزاد چهل‌پایه است.

وی عنوان کرد: تعداد منابع آب در محدوده شهرستان کوهبنان بر اساس آخرین آماربرداری سوابق موجود 30 حلقه چاه و 99 رشته قنات و شش دهنه چشمه است که 95 درصد آب استحصالی شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

محسنی گفت: اقلیم کوهبنان از نوع آب و هوای سرد و خشک با دمای 14- تا 38 درجه سانتی‌گراد و متوسط درازمدت بارندگی 146 میلی‌متر در سال است که با در نظر گرفتن خشکسالی‌های اخیر تلاش بیشتر در مصرف آب کشاورزی به روش‌های مدرن آبیاری را می‌طلبد.

وی گفت: گسترش و تداخل آب شور به محدوده آب شیرین و در نتیجه از دست دادن منابع آب شیرین و سالم در آینده نزدیک، صرف هزینه‌های گزاف برای مناسب کردن آب چاه‌ها به منظور استفاده کشاورزی، تخریب ابنیه و ساختمان‌های مسکونی در اثر نشست زمین، خشک شدن باغات، مزارع، ایجاد فقر و بیکاری و ... را از اثرات منفی استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی بیان کرد.

به گزارش فارس، همایش مدیریت بحران کم‌آبی و خشکسالی با حضور مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب استان کرمان، فرماندار و بخشدار و جمعی از مدیران محلی در سالن همایش‌های آموزش و پرورش کوهبنان برگزار شد.

انتهای پیام/آ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول