اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع):

مالیات به عنوان یک فرهنگ دینی در جامعه نهادینه شود

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: پرداخت مالیات باید به عنوان یک فرهنگ دینی و ارزش اسلامی در جامعه مطرح شود.

مالیات به عنوان یک فرهنگ دینی در جامعه نهادینه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله مهدی هادوی‌تهرانی ظهر امروز در بیست و نهمین همایش سراسری انجمن‌های اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های امور مالیاتی کشور با اشاره به ویژگی‌های نظام اقتصادی اسلام اظهار کرد: هدف اسلام در نظام و مکتب اقتصادی خود عدالت اقتصادی است که بر دو عنصر ریشه‌کنی و رفع فقر و تعدیل ثروت استوار است.

وی افزود: اسلام مانند نظام‌های کمونیستی به دنبال یکسان کردن وضعیت معیشت تمام اقشار نیست اما به دنبال این است که فاصله بین اقشار فقیر و غنی قابل تحمل باشد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تفاوت در اهداف اخذ مالیات از مردم را از مهم‌ترین تفاوت‌های نظام مالیاتی در اسلام و دیگر نظام‌ها دانست و افزود: مالیات یکی از نهادهای اقتصادی اسلام است که در کنار دیگر نهادها نظام اقتصادی اسلام را به اهداف خود نزدیک می‌کند.

وی بر نهادینه کردن مالیات به عنوان فرهنگ دینی میان مردم تاکید و خاطر نشان کرد: باید دوگانگی که در زمینه پرداخت وجوهات شرعی و مالیات به دولت اسلامی در ذهن مردم وجود دارد، از بین برود تا مردم به موضوع مالیات مانند یک واجب اسلامی نگاه کنند.

هادوی‌تهرانی با اشاره به نقش انجمن‌های اسلامی در این زمینه گفت: باید ارزش‌هایی که به خاطر آنها انقلاب کرده‌ایم را حفظ کنیم و توجه داشته باشیم که حراست از ارزش‌ها تنها با شعار ممکن نیست. 

وی اضافه کرد: باید بین خمس، زکات و مالیات ارتباطی منطقی ایجاد شود تا مردم متوجه شوند که همه اینها وظایف شرعی و قانونی است که باید به آن عمل شود.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: اگر وجوب شرعی پرداخت مالیات به دولت اسلامی در باور دینی مردم رسوخ کند، بسیاری از مشکلات ما در حوزه مالیات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دریافت کننده وجوهات باید مورد اعتماد مردم باشد اظهار کرد: دولت و سازمان مالیاتی باید اعتماد مردم را جلب کنند تا مردم احساس نکنند که مالیات‌هایی که پرداخت می‌کنند، اسراف می‌شود.

هادوی‌تهرانی با اشاره به اینکه برخی از رفتارهای سیاسی اعتماد مردم را در زمینه امور مالی به دولت سلب می‌کند تصریح کرد: هنگامی‌که در جامعه این تصور ایجاد شود مفسدان اقتصادی زیاد هستند و به طور دائم از مافیاهای اقتصادی صحبت کنیم و پس از چندین سال تنها یک پرونده از میان چندین پرونده رسیدگی ‌شود، این احساس در مردم به وجود می‌آید که نظام اقتصادی دولت قابل اعتماد نیست.

وی بیان داشت: وقتی مردم احساس کنند که دولتمردان یک جامعه قابل اعتماد نبوده و نمی‌توانند از حقوق آنها پاسداری کنند، انگیزه‌ای برای پرداخت مالیات نخواهند داشت.

عضو کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس با اشاره به اینکه حکومت اسلامی باید افکار عمومی را مدیریت کند گفت: نباید شرایطی فراهم شود که خدمتگزاران به مردم زیر سئوال بروند.

وی خاطر نشان کرد: باید اعتماد به مسئولان را به عنوان یک اصل در نظام اسلامی مطرح کرد و طوری رفتار شود که مردم با اطمینان امور مالی خود را به دست دولت بدهند.

هادوی‌تهرانی با اشاره به اینکه اصلاح نظام مالیاتی کشور به قانون‌گذاری و فرهنگ‌سازی نیاز دارد اظهار داشت: باید در این دو حوزه طوری رفتار کنیم تا مشکلات از میان برداشته شده و مردم با رغبت مالیات پرداخت کنند و اطمینان داشته باشند که این مالیات برای خدمت‌رسانی به آنان صرف می‌شود.

وی در خصوص نحوه و مقدار دریافت مالیات گفت: نرخ مالیات باید با موازینی که در اسلام در مورد مالیات آورده شده است هم‌خوانی داشته باشد و با منطق مناسبی تعیین شود تا به تعدیل ثروت و رفع فقر برسیم.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول