اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت چهلمین سال درگذشت نماینده مردمی دماوند

«جلالی» پرچم‏دار روحانیت در دل تاریخ سیاه ایران

خبرگزاری فارس: به مناسبت چهلمین سالروز درگذشت «سید باقر جلالی ‏موسوی» نخستین نماینده به ‏واقع مردمی دماوند در دوران سیاه ستم‏شاهی فرصتی مناسب است تا نگاهی به خدمات وی و تاثیرات خاندان جلالی ‏موسوی بر شهرستان دماوند داشته باشیم.

«جلالی» پرچم‏دار روحانیت در دل تاریخ سیاه ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، نشست امروز دست‏اندرکاران فرهنگی شهرستان دماوند با ذکر نام‏هایی بزرگ در دل تاریخِ پرفراز و نشیب دیار 18 هزار ساله دارالمومنین همراه بود.

در میان این اسامی، نامی بزرگ همچون سید باقر جلالی ‏موسوی نیز به چشم می‏خورد که با گردشی چند ثانیه‏ای در صفحات فضای مجازی می‏توان نام وی را در تارنمای مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم دماوند و فیروزکوه در دوره هفدهم مجلس شورای ملی مشاهده کرد.

وجود عنصری ارزشی از سلسله جلیله روحانیت در آن مجلس مملو از دست‏نشاندگان نه حتی رژیم ستم‏شاهی بلکه اربابان شرقی و غربی آن رژیم سفاک ما را به این حقیقت می‏رساند که وی اولین و آخرین نماینده به واقع منتخب مردم دماوند و فیروزکوه در تاریخ پیش از انقلاب اسلامی است.

او پرچم‏دار روحانیت در دورانی بود که احزاب نوظهور وارداتی توده‏ای و سنتی نخ‏نمای شاهنشاهی به سبب سرکوب و وحشی‏گری ایادی شهربانی و ژاندارمری زیر چتر حمایتی و الطاف بی‏کران خاندان چرکین همایونی همه تلاش خود را بر در حاشیه قرار دادن روحانیت و در نهایت حذف آن معطوف کرده بودند.

نزدیک به شش دهه پیش از این و به تاریخ آخرین روز دی ماه 1330 سید باقر جلالی‏ موسوی با 5 هزار و 600 رای به عنوان نماینده دماوند به مجلس موسوم به شورای ملی راه یافت.

مردم دماوند به دلیل خصوصیات مردمی این روحانی جلیل‏القدر و خدمات بی‏شمار خاندان فاضلش از طریق جوانان دیروز و سالخوردگان امروز که خود را همچنان «فدائیان جلالی» می‏نامند، او را به عنوان وکیل راهی مجلس کردند.

دوره هفدهم مجلس شورای  ملی که سید باقر جلالی ‏موسوی در آن عضویت داشت با دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت همزمان بود و خدمات بسیاری از سوی وی برای تحقق این رویداد تاریخی صورت گرفت.

شاید به جرات می‏توان گفت که نهادینه شدن خلق و خوی ولایت‏مداری امروز ساری و جاری در شهرستان دماوند یکی از برکات وجودی تلاش آن روحانی مبارز علیه ظلم و جور زمان خود است.

* داستان شنیدنی خاندان جلالی در دماوند

نام خاندان جلالی یادآور روزهایی خوش برای مردم شهرستان دماوند و فیروزکوه است و موی سفید کرده‏های این دیار با لبخندی حاصل از رضایت آن خاطرات را بازگو می‏کنند.

جد بزرگوار سید باقر جلالی‏ موسوی به نام «حاج سید یوسف» از مجتهدان بنام مازندران و لاریجان بود، فرزند وی سید جعفر جلالی‏ موسوی پس از پایان درس اجتهاد در نجف قصد بازگشت به لاریجان را داشت.

در همان ایام تحصیل وی سلسله زمین‏لرزه‏هایی با شدت و ضعف متفاوت مردم دماوند را مجبور به خروج از اماکن مسقف و ملزم به زندگی در شرایط دشوار با استفاده از چادر در باغات کرده بود.

نقل قول است که مرحوم حاج سید جعفر جلالی در راه عزیمت از نجف به لاریجان مسیر خود را به دماوند تغییر داد و به محض حضور وی زلزله‏های دو ماهه این دیار قطع شد و از آن پس مردم دماوند اعتقادی ویژه به این روحانی پیدا کردند.

خدمات خاندان جلالی به مردم دماوند توسط سید ابوالحسن ادامه یافت و این روحانی عالی‏قدر ضمن کمک به مستمندان در مسجد محله «چالکا» نماز جماعت برپا می‏کرد.

در چهلمین سالروز وفات نخستین و آخرین نماینده مردم دماوند در دوران طاغوت باید به پاس خدمات وی از جای برخاسته و سعادت ابدی را برای وی از خداوند متعال مسئلت کنیم.

همچنین برگزاری آیین نکوداشتی برای این روحانی بزرگوار که از جمله تاکیدات حضرت آیت‏الله جوادی آملی شمرده می‏شود نیز باید از سوی مسئولان فرهنگی شهرستان و استان به جد مورد پیگیری قرار گیرد.

انتهای پیام/آ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول