اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد/

اجرایی شدن ماده قانونی 123 حق مردم آبیک است

خبرگزاری فارس: پیگیری و اجرایی شدن ماده قانونی 123 در آبیک در دستور کار مسئولان استان قزوین قرار دارد ولی امیدواریم که در اجرایی شدن این ماده قانونی تسریع بخشیده شود.

اجرایی شدن ماده قانونی 123 حق مردم آبیک است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، طبق ماده قانونی 123 قانون مالیات بر ارزش افزوده در صورتی که آلودگی واحدهای بزرگ تولیدی (50 نفر و بیشتر) به بیش از یک شهرستان در استان سرایت کند، عوارض آلودگی بر اساس سیاست‌های اعلامی معاونت راهبردی و نظارت توسعه ریاست جمهوری به نسبت تأثیرگذاری، در کمیته‌ای مرکب از معاونان برنامه‌ریزی استان‌های ذیربط، نماینده سازمان حفاظت از محیط زیست و نماینده اداره کل مالیاتی بر اساس سیاست‌های اعلامی معاونت به توزیع عوارض آلودگی اقدام خواهد کرد.

اجرای ماده قانونی 123 در شهرستان آبیک به دلیل قرار گرفتن شرکت سیمان و عوارض آلایندگی متأثر از آن و همجواری با استان البرز ضروری است و به نوعی اجرایی شدن این ماده قانونی حق مردم شهرستان آبیک است.

لازم به ذکر است عوارض وصولی ارزش افزوده و عوارض آلودگی واحدهای تولیدی موضوع بند (الف) و تبصره (1) ماده (38) قانون مالیات بر ارزش افزوده در 17 اردیبهشت ماه سال 87 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و اجرای ماده قانونی 123 از اول مهر ماه سال 87 لازم‌الاجرا شد.

برای پیگیری اقدامات انجام شده در زمینه اجرایی شدن ماده قانونی 123 از سوی مسئولان استانی با احمد عجم استاندار قزوین در حاشیه کلنگ‌زنی چهار بانده کردن محور آبیک- محمدیه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

احمد عجم استاندار قزوین با بیان اینکه برای اجرایی شدن ماده قانونی 123 در شهرستان آبیک از آغاز تصویب این ماده قانونی، پیگیری‌های لازم صورت گرفته است به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: کارهای مقدماتی برای تشکیل کمیته مشترک بین معاونان برنامه‌ریزی استانداری دو استان قزوین و البرز، نمایندگان اداره کل مالیاتی و محیط زیست دو استان و فرمانداران شهرستان‌های ذیربط در حال انجام است، گرچه اجازه و موافقت نامه معاونت راهبردی و نظارت توسعه ریاست جمهوری طولانی شده است ولی کمیته‌ها در حال شکل‌گیری است.

وی در ادامه می‌افزاید: امیدواریم که با اجرایی شدن ماده قانونی 123 سهم مردم شهرستان آبیک به موقع دریافت و در توسعه شهرستان گام‌های ارزنده‌ای برداشته شود.

آیا تا پایان امسال تشکیل  کمیته مشترک بین دو استان البرز و قزوین تحقق می‌یابد؟

استاندار قزوین در پاسخ به این سئوال خاطر نشان می‌کند: ما از روز اول نیز پیگیر اجرایی شدن ماده قانونی 123 در شهرستان آبیک بوده‌ایم و در خصوص تشکیل کمیته مشترک نیز در حال پیگیری هستیم ولی در مورد اینکه تا پایان امسال کمیته تشکیل می‌شود، باید گفت آنچه که در اسباب و ابزار مادی قابل محاسبه است امیدواریم که تحقق یابد ولی این امکان نیز وجود دارد که زمانی اتفاقی بیافتد که البته این امر قابل پیش‌بینی نیست ولی وظیفه ما پیگیری و تحقق این مسئله است.

لازم به توضیح است که حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد نماینده پیشین مردم قزوین، البرز و آبیک در اواخر سال 89 در بازدید از بیمارستان ولی عصر (عج) شهر آبیک در حضور مسئولان شهرستان آبیک و نیز معاونت راهبردی و نظارت توسعه ریاست جمهوری گفته بود که خبر خوشحال کننده‌ای را برای مردم آبیک دارم و آن، این مسئله بود که از اول فروردین ماه سال 90 ماده قانونی 123 در شهرستان آبیک اجرایی شده و مردم از عوارض شرکت سیمان بهره‌مند می‌شوند و حتی اگر هم به تعویق افتد، معوقات آن نیز پرداخت می‌شود که متأسفانه تاکنون چنین موضوعی تحقق نیافته است.

آیا با اجرایی شدن ماده قانونی 123، معوقات آن از اول فروردین ماه سال 90 به شهرستان آبیک تعلق خواهد گرفت؟

عجم تصریح می‌کند: این موضوع تا حدی از پیچیدگی‌های حقوقی برخوردار است ولی ما آنچه سهم شهرستان آبیک است را قطعا مطالبه می‌کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی اگر امکان وجود داشته باشد، به طور قطعی مطالبات خود را دریافت خواهیم کرد.

استاندار قزوین بیان می‌کند: چون استان قزوین ذی‌نفع است، کار اصلی خود را برای تحقق اجرایی شدن ماده قانونی 123 در شهرستان آبیک به پیش می‌برد، چراکه با تحقق این امر، مردم شهرستان آبیک از منفعت آن بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است با اجرای قانون تقسیمات کشوری، شرکت سیمان آبیک از حوزه شهرستان آبیک خارج شد و در حوزه شهرستان‌های نظرآباد استان البزر قرار گرفت که با تحقق این امر شهرستان آبیک از دریافت عوارض یک درصد از فروش شرکت سیمان محروم شد و فقط عوارض آلایندگی آن عاید مردم شهرستان آبیک می‌شود و این در حالی است که تمام عوارض آن به حساب شهرستان‌های مجاور واریز می‌شود، گرچه مسئولان شرکت سیمان در زمینه رفع آلودگی سیمان اقداماتی انجام داده‌اند ولی آلایندگی شرکت سیمان کماکان به قوت خود باقی است و در سینه‌های مردم آبیک ذخیره شده و نفس‌هایشان را تنگ‌تر می‌کند.

گفتنی است، سال‌های متمادی است که مردم آبیک با آلودگی شرکت سیمان دست و پنجه نرم می‌کنند و همیشه نارضایتی خود را به مسئولان اعلام کرده‌اند، به عنوان نمونه می‌توان به آلودگی شدید شرکت سیمان در 25 و 26 شهریور ماه سال گذشته در شهر آبیک اشاره کرد که گویی از آسمان خاکستر بر سر مردم باریده بود که البته ادعای مسئولان شرکت سیمان مبنی بر کاهش و یا رفع آلایندگی قابل تعمق و تأمل است.

                                                                                                                                                                 لذا می‌طلبد مسئولان کشوری، مسئولان استان قزوین و مسئولان شهرستان آبیک با اراده آهنین، تلاش و جدیت بیشتر در راستای اجرایی شدن ماده قانونی 123 سرعت بخشیده تا با ایجاد فضاهای سبز، درخت‌کاری و جنگل‌کاری از آلودگی شرکت سیمان کاسته شود و مردم شهر آبیک نفس راحتی بکشند، چراکه شرکت سیمان حتی برای ایجاد فضای سبز نیز در آبیک هیچ اقدامی نکرده است، ولی طبق اخبار موثق واصله شرکت سیمان در حوزه یکی از شهرستان‌های استان البرز با بودجه میلیاردی نسبت به ایجاد فضای سبز و درخت‌کاری اقدام کرده است.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول