اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سنندج:

اقتصاد مقاومتی با تبدیل تهدیدها به فرصت معنا پیدا می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: تشخیص حوزه‌های فشار وارد بر اقتصاد کشور و تلاش برای کنترل آنها زمینه‌ای برای تحقق اهداف تعریف اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی با تبدیل تهدیدها به فرصت معنا پیدا می‌کند

مصطفی باغبانیان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی می‌توان با فرهنگ‌سازی و ایجاد باور همگانی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

مدرس دروس اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، از اقتصاد به عنوان یک موضوع در کشور نام برد و نامگذاری‌های سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری در حوزه‌های اقتصادی مؤید این مهم است.

وی خاطرنشان کرد: درک صحیح معظم‌له از تهاجم اقتصادی دشمنان علیه ایران موجب شده است که با نامگذاری سال‌ها، تاکید خاصی بر توجه به حوزه‌های اقتصاد داشته‌ باشند.

باغبانیان به فشارهای دشمنان علیه ایران اشاره کرد و گفت: بیشتر این فشارها روی حوزه‌های درآمدی از جمله نفت است که با کاهش وابستگی به نفت، علاوه بر کاهش فشارها، زمینه‌ای برای رونق اقتصادی کشور فراهم خواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی سنندج یادآور شد: وابستگی حوزه اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی در 10 سال اخیر روند افزایشی داشته است که این روند مسائل و مشکلات اقتصادی کشور را بیشتر می‌کند.

وی شناسایی مزیت‌ها، نقاط قوت، نقاط ضعف، برنامه‌ریزی موثر و تلاش برای خوداتکایی را از جمله راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی خواند که دستگاه‌های این حوزه باید به این سمت حرکت نمایند.

باغبانیان گفت: با توجه به اینکه ایران اسلامی تاکنون با مقوله‌ای تحت عنوان اقتصاد مقاومتی و یا ترمیمی روبرو نشده است لذا برای رسیدن به اهداف این برنامه باید به دنبال نوآوری و خلاقیت بود و این زمینه مقابله با چنین شرایطی را مهیا می‌سازد.

مدرس حوزه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی سنندج افزود: دخالت مراکز آموزش عالی و دانشگاهی به این مقوله الزامی است و آنها می‌توانند با نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی به اقتصاد کشور کمک قابل توجهی کنند.

وی بیان کرد: کشورمان به لحاظ نیروی انسانی و فیزیکی از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که استفاده بهینه توأم از آنها مسیر را برای کاهش وابستگی به نفت و تحقق اقتصاد مقاومتی تسهیل می‌کند.

باغبانیان بخش‌های غیرنفتی از جمله کشاورزی را در کشور ایده‌‌آل خواند و با اظهار تاسف از اینکه کمتر به آنها توجه شده و حداکثر بهره‌برداری از آنها نشده است، توجه به این بخش‌ها را لازمه غلبه بر فشارهای اقتصادی کشور عنوان کرد.

وی در ادامه توجه به اقتصاد اخلاقی را مکمل اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تغییر فرهنگ تقاضای بی‌رویه در این مقوله ضرورت دارد چراکه افزایش تقاضا موجب تطمیع عرضه‌کنندگان کالا و در نهایت گرانی اجناس و اختلال در بازار و اقتصاد می‌شود.

باغبانیان با اشاره به اینکه بخشی از تقاضاهای داخلی متوجه کالاهای خارجی می‌شود که به ضرر ایران تمام می‌شود، تاکید کرد در صورتی که اقتصاد اخلاقی جاری شود چنین اتفاقی در کشور تکرار نخواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانگونه که ملت ایران در دوران جنگ با همت همه‌جانبه کشور را در رویارویی با شرق و غرب در قالب رژیم بعث به پیروزی رساندند در این شرایط هم می‌توانند با تقاضای به اندازه به اقتصاد کشور کمک کنند.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول