اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

در اسلام قانون الهی حکومت می کند نه شخص

خبرگزاری فارس: در اسلام آن چیزی که حکومت می‌کند یک چیز است، و آن قانون الهی. پیغمبر اکرم هم به همان عمل می‌کرده است؛ حالا هم ما موظّفیم که به همان عمل کنیم. شخص هیچ حکومتی ندارد. آن شخص ولو رسول خدا باشد، ولو خلیفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نیست در اسلام.

در اسلام قانون الهی حکومت می کند نه شخص

رخدادهای 14شهریور 1358

رهبر انقلاب امروز در دیدار با جمعی از پزشکان و پرستاران با اشاره به تلاش غربی ها برای از خود بیگانه کردن ملل شرق تاکید کردند « برهمه ما لازم است خود را از غربزدگی نجات دهیم»

رهبر انقلاب امروز همچنین در جمع اهالی کرد روستای قارنا و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همدان بر این نکته تاکید کردند که در اسلام این قانون الهی است که حکومت می کند نه یک فرد .

امروز ابوالحسن بنی صدر در یک مصاحبه رادیویی با تاکید بر این که 36میلیون مردم ایران زیر بار حرف زور قاسملو نمی روند گفت :« این که عده ای فکر کنند با وابستگی به بیگانگان می توانند کاری از پیش ببرند اشتباه فکر کرده اند ، ما ناچاریم تا توطئه ها را سرکوب کنیم تا آزادی بوجود آید »بنی صدر از عزالدین حسینی پرسید چرا مسلمانها را رها کرده و اسباب دست گروهک ها شده است ؟!

خبر دیگر آنکه امروز ابراهیم یزدی وزیر خارجه در مصاحبه با روزنامه القبس کویت از دعوت صدام حسین برای سفر به ایران خبر داد و گفت : وی نیز از من برای سفر به عراق دعوت کرده است ، یزدی آمریکا را عامل تیرگی روابط بین ایران و کشورهای همسایه خواند .

بر همه ما لازم است خود را از غربزدگی نجات دهیم

رهبر انقلاب امروز در دیدار با پزشکان و پرستاران و کارکنان فنی و اداری مراکز پزشکی فیض وابسته به دانشگاه اصفهان بر ضرورت پاکسازی افکار از غرب زدگی تاکید کردند .

اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- آن چیزی که الآن برای همه ما لازم است این است که ما خودمان را از این غربزدگی نجات بدهیم. بفهمانیم به خودمان که ما شرقی هستیم و اهل شرق هستیم و مآثر شرق را احیا کنیم. ..... عمده استقلال، استقلال فکری و روحی است.

غربی ها از انسان متعهد میترسند / می خواهند ما را بترسانند

2- آنها از انسان می‌ترسند، از یک انسانی که متعهد باشد و مقابلشان بایستد می‌ترسند.این را بدانید اکثر از باب ترساندن است، نه عمل. این دو تا قدرت مقابل هم ایستاده‌اند؛ شرق و غرب. این از او می‌ترسد. آن از این می‌ترسد. عمل نمی‌کنند؛ اما ارعاب می‌کنند. در زمانی که - خصوصاً این اخیر - من مقداریش را خارج بودم، اینها ارعاب می‌کردند اگر بخواهید بروید چه خواهد شد، ما چه خواهیم کرد. و من می‌دانستم این ارعاب است. آنها همیشه بنایشان این است که ارعاب کنند بترسانند.

باید متحول شویم و خودمان را بشناسیم

3- باید متحول بشویم از این غربیت به شرقیت، یعنی خودمان را بشناسیم؛ بدانیم ما خودمان چه کاره ایم. زندگی ما چه جور باید باشد؛ وضع ما چه جور باید باشد. نمی‌گویم علوم غرب را و علوم شرق را قبول نکنیم. نخیر، باید اینها را قبول بکنیم. اما نباید خودمان را ببازیم... تعلُّم یک مسئله است؛ باختن خود یک مسئله دیگر. ما همه چیز را باید یاد بگیریم، اما نباید خودمان را ببازیم. برای خودمان یاد بگیریم؛ نه اینکه یاد بگیریم برای آنها! ما یاد می‌گیریم برای آنها. کارهایمان برای آنهاست . (1)

خداوندا! تو می‌دانی که ما در این قیام رضای تو را می‌خواهیم، و تو می‌دانی که ما از ظلم ولو بر یک نفر بیزار هستیم، و تو می‌دانی که ما برای اجرای عدالت قیام کرده ایم، و تو می‌دانی که از این تعدیات و ظلمها بیزار و مُنزَجِر  هستیم.

ما از ظلم حتی به یک نفر بیزاریم

رهبر انقلاب امروز همچنین در جمع اهالی کرد روستای قارنا و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همدان بر ضرورت قیام در راه خدا و نیز اجرای عدالت تاکید کردند .اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- خداوندا! تو می‌دانی که ما در این قیام رضای تو را می‌خواهیم، و تو می‌دانی که ما از ظلم ولو بر یک نفر بیزار هستیم، و تو می‌دانی که ما برای اجرای عدالت قیام کرده ایم، و تو می‌دانی که از این تعدیات و ظلمها بیزار و مُنزَجِر  هستیم.

در اسلام قانون الهی حکومت می کند نه شخص

2- در اسلام آن چیزی که حکومت می‌کند یک چیز است، و آن قانون الهی. پیغمبر اکرم هم به همان عمل می‌کرده است؛ خلفای او هم به همان عمل می‌کردند؛ حالا هم ما موظّفیم که به همان عمل کنیم. قانون حکومت می‌کند. شخص هیچ حکومتی ندارد. آن شخص ولو رسول خدا باشد، ولو خلیفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نیست در اسلام. (2)

من به شما مژده پیروزی می دهم

رهبر انقلاب امروز همچنین در جمع پرسنل کمیته شمیرانات سخنرانی کردند . اهم بیانات رهبر انقلاب در این جمع عبارت است از :

1- دلخوش باشید که شکست برای شما نیست، نه در حیات و نه در شهادت. شهادت فخر اولیا بوده است و فخر همه ما؛ و سعادت است. شما چه پیروز بشوید در دنیا، یا به شهادت برسید، پیروزمندید؛ همان طور که لشکر اسلام در صدر اسلام خودشان را پیروز می‌دیدند، چه کشته بشوند و چه بکشند. شما هم امروز همان سربازها هستید. من به شما مژده پیروزی می‌دهم.

2- این نظر خدای تبارک و تعالی و تأیید اسلام بود این نظر اسلام است که شما را متحول کرده است، و شما آرزوی شهادت می‌کنید. تا شما به این حال هستید - و امید است که همیشه باشید - پیروز هستید.(3)

به دنبال استقرار ارتش در مهاباد سیل کمک های غذایی و دارویی و پوشاک به سوی منطقه سرازیر شده است .خبر دیگر آنکه به گفته فرماندار مهاباد مردم این شهر طی تلگرامی به امام از ایشان درخواست عفو عمومی کرده اند . درخواست دیگر مردم مهاباد از امام این بود که با تشکیل یک کمیته از معتمدان محلی بین مردم ، ارتش و پاسداران و به منظور حل مشکلات و مسائل رابطه برقرار شود .

درگیری ارتش با دموکراتها در پیرانشهر

ساعت 4بعد از ظهر امروز ستونی از لشکر  64 ارومیه که بوسیله هواپیما و هلیکوپتر از آسمان همراهی می شد وارد پیرانشهر شد.هنگام ورود ارتش درگیری شدیدی بین افراد نظامی و دموکراتها بوجود آمد که در نتیجه یک استوار به شهادت رسید و دو نفر دیگر از نظامیان نیز مجروح شدند . در این درگیری حزب منحله دموکرات متحمل خسارات سنگینی شدند . در حال حاضر پیرانشهر وضع آرامی داشته و خلع سلاح در این منطقه آغاز شده است . (4)

بنی صدر : 36میلیون مردم ایران زیربار قاسملو نمی رود

ابوالحسن بنی صدر در یک مصاحبه رادیویی  درباره اوضاع کردستان گفت : هیچ موقع 36میلیون مردم ایران زیربار حرف زور قاسملو نمی روند .بنی صدر ادامه داد : ما به آزادی احتیاج داریم و جامعه بدون آزادی آگاه نمی شود ، پس ما هیچ علاقه ای به اینکه محیط خفقان درست کنیم نداریم چون اولین قربانیش خود ما هستیم ، اما ما ناچاریم توطئه را قاطعانه سرکوب کنیم برای اینکه آزادی بوجود آید .

وی اضافه کرد : آقای مفتی زاده مفصل با عزالدین حسینی – شخصی که تا دیروز در خدمت رژیم شاه بود – صحبت کرد و به او گفت تو چگونه خود را رهبر دینی می دانی در صورتی که مسلمانها را رها کرده و اسباب دست فدایی و دموکرات شده ای ، عزالدین در جواب گفته است که من محال است که اینها را رها کنم!بنی صدر ادامه داد : عزالدین باید به مردم راست بگوید زیرا سید بودن ، سنی بودن ، توده ای بودن و دموکرات بودن با هم جور در نمی آید .

بنی صدر درباره راه حل مشکل کردستان نیز گفت : من نه به جنگ عقیده ای دارم ، نه به مذاکره ، من به اعتقاد مردم عقیده دارم و این راه سوم را ما در سنندج عمل کردیم ، وسایل را باید به خود مردم داد و هرجا ما اینکار را کردیم امنیت به آنجا برگشت و هیچ قدرت و یا ابرقدرت و یا عوامل داخلی نتوانستند کاری بکنند ، مردم خودشان سرزمینشان را بسازند  و از خودشان هم دفاع بکنند . (5)

ساعت 4بعد از ظهر امروز ستونی از لشکر  64 ارومیه که بوسیله هواپیما و هلیکوپتر از آسمان همراهی می شد وارد پیرانشهر شد.هنگام ورود ارتش درگیری شدیدی بین افراد نظامی و دموکراتها بوجود آمد که در نتیجه یک استوار به شهادت رسید و دو نفر دیگر از نظامیان نیز مجروح شدند .

مردم مهاباد خواستار عفو عمومی از سوی امام شدند

به دنبال استقرار ارتش در مهاباد سیل کمک های غذایی و دارویی و پوشاک به سوی منطقه سرازیر شده است .خبر دیگر آنکه به گفته فرماندار مهاباد مردم این شهر طی تلگرامی به امام از ایشان درخواست عفو عمومی کرده اند . درخواست دیگر مردم مهاباد از امام این بود که با تشکیل یک کمیته از معتمدان محلی بین مردم ، ارتش و پاسداران و به منظور حل مشکلات و مسائل رابطه برقرار شود . (6)

دعوت از صدام برای سفر به ایران 

ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه ای با روزنامه کویتی القبس از دعوت رئیس جمهور عراق برای سفر به ایران خبر داد . وی گفت : من گفتگوی صمیمانه و مستقیمی با صدام حسین درباره مسائل موجود میان ایران و عراق داشتم ، من از وی دعوت کردم به ایران بیاید و نتایج انقلاب ایران را شخصا مشاهده کند .

یزدی ادامه داد : صدام نیز از من دعوت کرد به عراق سفر کنم و من نیز این دعوت را قبول کردم ، ولی هنوز تاریخ مشخصی برای این سفر تعیین نشده است . یزدی درباره روابط ایران و عراق گفت : سازمان های جاسوسی آمریکا و اسرائیل عامل تیرگی روابط ایران و کشورهای همسایه هستند . (7)یزدی در این مصاحبه اشاره ای به کمک های دولت عراق به ضد انقلاب کردستان و خوزستان نکرد .

پی نوشت ها:

1- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 427

2- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 423

3- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 421

4- اطلاعات ، 15شهریور58، صفحه 15

5- جمهوری اسلامی ، 14شهریور 1358، صفحه 8 ، بنی صدر در حالی از عزالدین حسینی می پرسد که چرا مسلمانان را رها کرده و به گروهک ها پناه برده است که خود نیز چندی بعد و زمانی که منافع خود را با قاطبه مردم مسلمان ایران در تعارض دید به گروهک منافقین پناه برد ، وی در حالی که سال 58معتقد بود باید برای رسیدن به آزادی توطئه ها را با قاطعیت سرکوب کرد در سال 60در یک اتحاد شوم با منافقین توطئه ای را علیه ملت مسلمان ایران ترتیب دید و نظام اسلامی را که در مقابل این توطئه سکوت نکرده بود را به دیکتاتوری متهم کرد! باید بر اساس سخنان بنی صدر به وی گفت « بنی صدر باید به مردم راست بگوید زیرا سید بودن و لیبرال و منافق بودن با هم جور در نمی آید»

6- کیهان ، 15شهریور 1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 15شهریور 1358، صفحه 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول