اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

الفاظ را کنار بگذارید کار کنید

خبرگزاری فارس: امام خمینی: یک اداره عریض و طویلی برای یک امری که هیچ احتیاجی به آن نیست؛ یا برای امری که با ده نفر می‌شود اداره کرد، پانصد نفر می‌نشانند آنجا حقوق می‌دهند! بیخودی! شکست مملکت ما از این امور است.

الفاظ را کنار بگذارید کار کنید

رخدادهای7شهریور 58

رهبر انقلاب امروز در دیدار با مردم عجبشیر و جوانرود خطاب به حزب منحله دموکرات کردستان که به ظاهر خود را سنی می خوانند فرمودند : اگر سنی هستید چرا از اولی الامر اطاعت نمی کنید ؟! همه فقهای اهل سنّت می‌گویند اطاعت اولی الأمر واجب است و اینها نمی‌کنند .

امام خمینی با این استدلال تاکید کردند : اینها سنی نیستند و می خواهند مردم را بازی دهند !

رهبر انقلاب همچنین امروز در دیدار با کارکنان سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به ضرورت احیای کشاورزی در کشور فرمودند با حرف زدن و خطابه مشکلات حل نمی شود ، با این کار که در ادارات بنشینند و کاری نکنند و سیگار بکشند مشکلات حل نمی شود ...باید عمل کرد .

خبر دیگر آنکه امروز مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در دیدار با سفیر اتریش  گفت : اسرائیل رهبری عملیات ضد انقلاب در مناطق شورشی ایران را به عهده گرفته است .

در حالی که گروه های تروریستی در کردستان از جمله حزب منحله دموکرات از هیچ جنایتی فروگذاری نکرده و به دنبال  جدایی کردستان از کشور است امروز جبهه ملی با انتشار بیانیه ای خواستار آن شد که « کلیه اختلافات بین برادران باید از طریق مذاکره و تفاهم حل و فصل گردد.»

جبهه ملی به این منظور پیشنهاد داد هیئت حسن نیت به کردستان اعزام شود ، گفتنی است اعضای جبهه ملی عضو این هیئت هستند .

امروز همچنین روزنامه حریت ترکیه از استخدام و بسیج کردهای این کشور برای اعزام به ایران خبر داد . این روزنامه نوشته است : از کردستان ترکیه سلاح به ایران قاچاق می شود .

اگر سنی هستند چرا از اولی الامر اطاعت نمی کنند

رهبر انقلاب امروز در دیدار با مردم عجبشیر و جوانرود ضمن تاکید بر لزوم حفظ برادری بین همه مذاهب اسلامی اهداف حزب منحله دموکرات کردستان را تشریح کردند .امام خمینی در این دیدار فرمودند : در اسلام نژاد، گروه، دستجات، زبان، این طور چیزها مطرح نیست. اسلام برای همه است و به نفع همه. و ما با شما برادر هستیم به حکم قرآن، به حکم اسلام؛ و از هم جدا نیستیم. با کردها، با ترک‌ها، با بلوچ‌ها، همه برادر و باید با هم زندگی کنیم.

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در دیدار با سفیر اتریش که ماموریتش در ایران به پایان رسیده است گفت : دولت موقت وقتی زمام امور را در دست گرفت که مطبوعات و احزاب از آزادی کامل برخوردار شدند ولی متاسفانه مشاهده کردیم که برخی از اربابان جراید  که در رژیم سابق نیز فعالیت و تلاش می کردند دست به کار علیه انقلاب اسلامی ایران شدند.

رهبر انقلاب سپس به تشریح اهداف حزب فاسد و منحله دموکرات کردستان پرداخته و فرمودند :« تحریکاتی که می‌خواهند بکنند برای همین است که نگذارند اسلام تحقق پیدا بکند، و الّا «حزب دمکرات» به اسلام کاری ندارد تا بگوید من سُنّی هستم. اگر می‌گوید من سُنّی هستم، همه فقهای اهل سنّت می‌گویند اطاعت اولی الأمر واجب است و اینها نمی‌کنند؛ یعنی خلاف می‌کنند؛ برخلاف رفتار می‌کنند، پس بدان اینها سنی نیستند. اینها می‌خواهند شما را بازی بدهند بگویند که ما سنّی هستیم، و شیعه‌ها با ما چه.»(1)

الفاظ را کنار بگذارید کار بکنید

رهبر انقلاب همچنین امروز در دیدار با کارکنان سازمان مرکزی تعاون روستایی ضمن تاکید بر نیاز کشور به کار و کوشش و ضرورت احیای کشاورزی تاکید کردند :« از حالا به بعد هم اگر بخواهید با خطابه و با لفظ و با این مسائل تمام کنید، قضایا باز همان است. اگر ما بخواهیم هی بنشینیم بگوییم ما چه کار می‌کنیم، چه کار می‌کنیم، چه کار کردیم، و واقع مطلب این باشد که کاری انجام ندهیم، این همان دستگاه سابق است»

امام خمینی ادامه دادند :« شما به من نگویید که ما در سالهای سابق چه می‌کردیم. در سالهای سابق هیچ کاری شما نمی‌توانستید بکنید؛ یا نمی‌کردید؛ یا نمی‌گذاشتند بکنید. [حالا] دیگر اختیارش دست خودتان [است‌]. از حالا به بعد باید به فکر باشید.»(2)

اینکه در ادارات بنشینید و سیگار بکشید مشکلات حل نمی شود

امام خمینی در ادامه ضمن اشاره به مشکل کم کاری در ادارات دولتی زمان طاغوت نیز تاکید کردند :« یک اداره عریض و طویلی برای یک امری که هیچ احتیاجی به آن نیست؛ یا برای امری که با ده نفر می‌شود اداره کرد، پانصد نفر می‌نشانند آنجا حقوق می‌دهند! بیخودی! شکست مملکت ما از این امور است. افراد را هم تنبل بار آوردند که دیگر کار کردن برایشان مشکل است. همان بنشینند توی ادارات و سیگار بکشند! دیگران هم این طور بار آمده‌اند. کشاورزیمان هم به هم خورده است. همه چیزمان الآن به هم خورده است. باید با همّت، دست به هم بدهیم تا اینکه این امور را اصلاحش بکنیم.»(3)

بازرگان : اسرائیل رهبری ضد انقلاب را بر عهده دارد

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در دیدار با سفیر اتریش که ماموریتش در ایران به پایان رسیده است گفت : دولت موقت وقتی زمام امور را در دست گرفت که مطبوعات و احزاب از آزادی کامل برخوردار شدند ولی متاسفانه مشاهده کردیم که برخی از اربابان جراید  که در رژیم سابق نیز فعالیت و تلاش می کردند دست به کار علیه انقلاب اسلامی ایران شدند.

و علاوه بر اینها عناصری وابسته به احزاب افراطی چپ که در زمان شاه سابق به خارج از کشور رفته بودند با استفاده از آزادی موجود در نظام سیاسی ایران به کشور بازگشتند و ضمنا افرادی هم که به قول دکتر مصدق توده نفتی بودند و علیه آزادی ایران قدم برداشتند به این گروه اضافه شدند و ما ناگهان با ائتلاف عملی تمام این گروهها در لباس آزادیخواهی و با شعار تامین و تضمین آزادی مواجه شدیم ولی آنچه بیشتر تعجب ما را برانگیخن همکاری عملی عناصر ساواک منحله با اینها بود .

وزیر دادگستری آغاز تصفیه در 5000 دفتر اسناد رسمی را رسماً اعلام کرد و همچنین خبر از آن داد که مناطق ثبتی سمنان، دامغان، شاهرود، فیروزکوه، قزوین و زنجان از تهران جدا شده و از آن پس بطور مستقل زیر نظر سازمان مرکزی ثبت اسناد کشور عمل خواهد کرد.

بازرگان گفت : در حال حاضر شاه مخلوع با افراد و عناصرش و پول های فراوانی که در اختیار دارند کارهای عملی خود را شروع کرده اند ، از یک سو ایادی آنها در داخل آتش افروزی می کنند و عملیات انتقام جویانه آنان از حمایت جناحهای سرمایه داری اروپا و آمریکا نیز برخوردار است و از سوی دیگر اسرائیل رهبری عملیات ضد انقلاب در مناطق شورشی ایران را به عهده گرفته است . (4)

پیشنهاد جبهه ملی برای اعزام هیئت حسن نیت به کردستان

سخنگوی جبهه ملی اعلام کرد : این جبهه از بروز برادر کشی در مناطق غربی کشور بی نهایت متاثر بوده و معتقد است که کلیه اختلافات بین برادران باید از طریق مذاکره و تفاهم حل و فصل گردد .جبهه ملی به این منظور پیشنهاد کرد : هیئت حسن نیتی مرکب از هفت نفر از اعضای جبهه ملی که اسامی آنان بعدا اعلام می شود و هفت نفر از رجال و شخصیت های ملی و دولتی انتخاب می شوند تشکیل و بر اساس حفظ اصل تمامیت ارضی و استقلال کشور و رعایت حقوق مردم سرزمین عزیزمان مذاکراتی را با دولت موقت و سران و اولیای محلی کردستان آغاز کند .

جبهه ملی تاکید کرده است : این راهکار مقدمات ترک مخاصمه و اجتناب از برادر کشی را مهیا کرده و باعث رفع کدورت ها خواهد شد .(5)

ترکیه کردهای این کشور را علیه ایران بسیج کرد

روزنامه حریت که در استانبول منتشر می شود نوشت : کردهای ترکیه برای کمک به شورشی های ایران استخدام و بسیج شده اند . به گزارش این روزنامه کردهای شرق ترکیه در ازای دریافت 1200دلار برای هر نفر به منظور کمک به شورشیان کرد استخدام شده و تاکنون 5هزار نفر از آنان به ایران اعزام شده اند .  همین روزنامه نوشت : اسلحه مورد نیاز کردهای شورشی در ایران از طریق مرزهای ترکیه به ایران قاچاق و ارسال می شود . (6)

آیت الله شریعتمداری : احترام به ارتش تقویت اسلام است

آیت الله شریعتمداری طی سخنانی در جمع تعدادی از ارتشی ها گفت : هر اقدام مثبتی که در این مملکت بخواهند انجام دهند و هر برنامه اسلامی و برنامه خوبی  پیاده کنند احتیاج به قدرت دارد و آن قدرت هم در ارتش متمرکز است بنابراین هر کسی که به پیاده کردن برنامه های اسلامی و به قدرت و قوت حکومت اسلامی علاقمند است اول باید ارتش را احترام بگذارد و تائید بکند . (7)

فرصت 10روزه کمیته انقلاب برای خلع سلاح

کمیته مرکزی موقت جمهوری اسلامی کرمانشاه بعد از ظهر امروز اطلاعیه‌ای در مورد خلع سلاح عمومی در استان کرمانشاهان منتشر کرد .در بخشی از این اطلاعیه آمده است : به اطلاع کلیه دارندگان سلاحهای مجاز و غیر مجاز استان کرمانشاهان میرساند که بر اساس اعلامیه منتشره ازسوی دادستان کل و کمیته مرکزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ شنبه 10/6/58 لغایت 20/6/58 سلاحهای خود را به کمیته مرکزی موقت جمهوری اسلامی کرمانشاه و یا نزدیکترین کمیته به محل سکونتشان تحویل دهند و رسید دریافت دارند و فتوکپی رسید خود را بدادستانی کل کمیته مرکزی موقت جمهوری اسلامی استان کرمانشاهان ارائه دهند.  (8)

مواظب اختلاف افکنی میان شیعه و سنی باشید

استاندار آذربایجان غربی بعد از ظهر امروز در پیامی به مردم شهرستان نقده با اشاره به اعدام شهریار ملک کندی توسط عوامل حزب منحله دموکرات کردستان گفت: این مسئله نباید موجب تیرگی روابط اهالی کرد و ترک نقده باشد.وی گفت : اهالی نقده کاری نکنند که احیانا موجب رنجش برادران کرد ما در آن منطقه باشد ، همانطوری که امام فرموده اند مسایل کردستان و آذربایجان غربی هیچ ربطی به شیعه و سنی ندارد و حزب منحله دموکرات مسئول این رویداد‏های ناگوار است .(9)

5ساعت درگیری مسلحانه ارتش و دموکراتها در جلدیان

افراد مسلح حزب دموکرات کردستان راه گردنه های قارنه و دوآب میان جلدیان و نقده را که از اهمیت فراوانی برخوردار است بستند .  در پی اطلاع از این جریان ساعت یک بعد از ظهر امروز افراد ارتش و ژاندارمری در یک درگیری 5ساعته سرانجام دموکراتها را وادار به عقب نشینی کردند .

به گزارش این روزنامه کردهای شرق ترکیه در ازای دریافت 1200دلار برای هر نفر به منظور کمک به شورشیان کرد استخدام شده و تاکنون 5هزار نفر از آنان به ایران اعزام شده اند .  همین روزنامه نوشت : اسلحه مورد نیاز کردهای شورشی در ایران از طریق مرزهای ترکیه به ایران قاچاق و ارسال می شود .

در این عملیات که توپ و خمپاره نیز در آن وجود داشت یک خمپاره انداز متعلق به دموکراتها بدست افراد لشکر 64افتاد و یک نفر از آنان دستگیر شد .امشب آذربایجان غربی یکی از آرامترین شب های خود را گذراند.لشکر ارومیه نیز در پی حمله مسلحانه افراد حزب منحله دموکرات کردستان به پادگان جلدیان در اطلاعیه ای اعلام کرد : ارتش پناهگاه های مهاجمین را از زمین و هوا منهدم می کند . (10)

تصفیه در ادارات دولتی آغاز شد

وزیر دادگستری آغاز تصفیه در 5000 دفتر اسناد رسمی را رسماً اعلام کرد و همچنین خبر از آن داد که مناطق ثبتی سمنان، دامغان، شاهرود، فیروزکوه، قزوین و زنجان از تهران جدا شده و از آن پس بطور مستقل زیر نظر سازمان مرکزی ثبت اسناد کشور عمل خواهد کرد.دکتر احمد صدر حاج‌سیدجوادی که از سازمان مرکزی ثبت اسناد و املاک بازدید می‌کرد با اشاره به تصفیه و پاکسازی سردفتران خاطی و وابسته به رژیم گذشته، متذکر شد به منظور محفوظ ماندن حرمت و شان جامعه سردفتران که وظیفه مهم اجتماعی و روحانی برعهده دارند تشکیل هیاتی برای تهیه طرح نوین تصفیه افراد ناصالح در دفا‌تر اسناد رسمی متناسب با دوران بعد از انقلاب ضرورت دارد.(11)

پی نوشت ها:

1- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 359

2- صحیفه امام ، جلد9، صفحه 363

3- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 363

4- اطلاعات ، 8شهریور 58، صفحه 2

5- کیهان ، 7شهریور58، صفحه12

6- کیهان ، 7شهریور1358، صفحه12، عملکرد دولت ترکیه در اعزام سلاح و نیرو به معارضین کشورهای همسایه در طول سالیان گذشته مسبوق به سابقه بوده است ، دولت های این کشور هر چند با کردها رابطه حسنه ای ندارند ولی همواره از قوم گرایی برای پیشبرد سیاست های خود در منطقه بهره گرفته اند ، گاهی با کمک به گروهی از کردها برای آشوب در ایران و گاهی با برانگیختن حس ناسیونالیستی ترک ها و سوء استفاده از آن برای فشار به دولت ایران ، نمونه این سیاست غیر اصولی دولت ترکیه را می توان در بحران سوریه مشاهده کرد ، تروریست های بین المللی که در سوریه با دولت قانونی و مرکزی این کشور می جنگند با بودجه و سلاح ترکیه تغذیه می شوند ، قمار ترکیه با مهره قومیت ها همواره نمی تواند نتیجه برد را برای این کشور به همراه داشته باشد ، رویدادهای میدانی منطقه موید این واقعیت است که ترکیه در این قمار باخته است و تیری که به سوریه نشانه گرفته شده بود اینک کمانه کرده و دامان دولت عبدالله گل را گرفته است .

7- کیهان ، 8شهریور 1358، صفحه 3

8- کیهان ، 8شهریور 1358، صفحه 3

9- کیهان ، 8شهریور 1358، صفحه 3

10- کیهان، 8شهریور 1358، صفحه 3

11- کیهان ، 7شهریور 1358، صفحه 9

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول