اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال قبل در چنین روزی

اشداء علی الکفار باشید و رحماء بینهم

خبرگزاری فارس:امام خمینی : اسلام با کمال رأفت، با کمال رحمت، با همه طبقات رفتار می‌کند؛ و همین رحمتش هدایتی است که می‌خواهد همه قشرهای عالم به سعادت برسند؛ لکن با توطئه گرها با شدت رفتار می‌کند و باید هم این طور باشد.

اشداء علی الکفار باشید و رحماء بینهم

رخدادهای 11 شهریور 1358

امروز رهبر انقلاب با خانواده خلبانان شهید پایگاه بوشهر دیدار و تاکید کردند همه موظف هستیم نهضت را حفظ کنیم ، امام خمینی گفتند «سرمشق باید این

باشد که با مومنین رحیم و با کفار شدید باشیم»امروز نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی اصل نخست این قانون را مورد بحث و بررسی قرار داده و تصویب کردند ، بر اساس این اصل نوع حکومت ایران پس از انقلاب، جمهوری اسلامی است که 2/98درصد مردم ایران به آن رای مثبت داده اند .

نبرد های کردستان امروز به مرحله سرنوشت ساز خود رسیده و نیروهای انقلاب اعم از ارتشی و سپاهی با سرکوب شدید ضد انقلاب به آخرین سنگرهای حزب منحله دموکرات نزدیک شده اند ، امروز خبر رسید فواد سلطانی یکی از سران حزب منحله دموکرات در نبردها کشته شده است .

وزیر کشور با تاکید بر این که ضد انقلاب تانک ، نفر بر ، ضد هوایی و ...در اختیار دارد گفت : اینها در بازار آزاد فروخته نمی شود ؟ صباغیان از کمک برخی کشورها به اشرار کردستان خبر داد . وی گفت : مرز عراق بر روی اشرار باز است و آن طرف مرز ضد انقلاب توسط دولت عراق مورد پذیرایی قرار گرفته و تجهیز می شوند ، گفتنی است وزیر خارجه دیروز با صدام حسین در حاشیه اجلاس هاوانا دیدار و از وی برای بازدید از ایران دعوت کرد ه است .

حزب توده نیز با انتشار بیانیه ای ضمن منطقی خواندن خواسته شورشیان مسلح در کردستان تنها راه حل بحران موجود در شمال غرب کشور را پذیرش خودمختاری کردها دانست .

همه موظف هستیم نهضت را حفظ کنیم

رهبرانقلاب امروز در جمع خانواده خلبانان شهید پایگاه بوشهر سخنرانی کردند .

اهم بیانات امام خمینی عبارت است از  :

1- یک مسئله‌ای است که تکلیف الهی است برای همه ما؛ هر فردی که می‌بیند وجودش در یک جایی مفید است و می‌تواند خدمت بکند. این یک تکلیف است [که‌] امروز باید همه عمل کنند.

آیت الله شریعتمداری در یک گفت و گوی خبری باتاکیدبراینکه اخطار می کنم اگر در کردستان تدابیری اندیشیده نشود بعدها پشیمانی سودی نخواهد داشت گفت : بعضی ها خیال می کنند که باید قدرت نشان بدهند اما آدم با اولاد خودش از قدرت حرف نمی زند.

اشداء علی الکفار باشید و رحماء بینهم

2- اسلام با کمال رأفت، با کمال رحمت، با همه طبقات رفتار می‌کند؛ و همین رحمتش هدایتی است که می‌خواهد همه قشرهای عالم به سعادت برسند؛ لکن با توطئه گرها با شدت رفتار می‌کند و باید هم این طور باشد، و شما هم که سرباز اسلام هستید، و من امیدوارم که شما را در طومار امام زمان - سلام الله علیه - ثبت کنند اسمهایتان را، باید وضعتان همان باشد.(1)

تصویب نخستین اصل قانون اساسی

مجلس بررسی نهایی قانون اساسی بعد از ظهر امروز برای رسیدگی به اصول قانون اسای به ریاست آیت الله منتظری تشکیل جلسه داد . در این جلسه اولین اصل در فصل اول قانون اساسی مطرح شد و مورد بررسی و تصویب قرار گرفت .به موجب این اصل حکومت ایران جمهوری اسلامی است که ملت ایران بر اساس اعتقاد دیرینه اش به حکومت حق و عدل قرآن در پی انقلاب اسلامی پیروزمندانه خود به رهبری امام خمینی در همه پرسی دهم و یازدهم فروردین ماه سال یک هزار و سیصد و پنجاه و هشت هجری شمسی برابر با اول و دوم جمادی الاولی سال یک هزار و سیصد و نود و نه هجری قمری با اکثریت 2/98درصد به آن رای مثبت داد.پس از اخذ رای نسبت به تمام پیشنهادات مطرح شده نسبت به اصل اول قانون اساسی رای گیری به عمل آمد که با 64رای موافق ، 3ممتنع و 2رای مخالف این اصل به تصویب رسید . (2)

نبرد شدید هوائی و زمینی در کردستان

نبرد های کردستان امروز به مرحله سرنوشت ساز خود رسیده و نیروهای انقلاب اعم از ارتشی و سپاهی با سرکوب شدید ضد انقلاب به آخرین سنگرهای حزب منحله دموکرات نزدیک شده اند ، امروز خبر رسید فواد سلطانی یکی از سران حزب منحله دموکرات در نبردها کشته شده است .(3)سخنگوی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ساعت 20 امروز طی اعلامیه‌ای اعلام کرد که ارتش جمهوری اسلامی ایران و پاسداران انقلاب با پیروزی کامل وارد پیرانشهر شدند.در بیانیه سخنگوی ستاد ارتش آمده است : ارتش جمهوری اسلامی ایران و پاسداران انقلاب با پیروزمندی،  کامل ، عصر امروز وارد پیرانشهر شدند و تمام شهر و پایگاه ها و مراکز حزب منحله دموکرات را در شهر وحوالی آن  تا امروز پاکسازی کرده وبه سلامت به سربازخانه‏های خود باز گشتند.

سرهنگ صادق رییس ستاد لشگر ارومیه گفت: از صبح امروز در شهرستان پیرانشهر درگیری شدید بین ارتش و افراد حزب دموکرات کردستان درگرفت که تا ساعت 5 بعدازظهر ادامه داشت.وی ادامه داد : در این درگیری 6 تن از پاسداران انقلاب اسلامی مفقود و سه نظامی مجروح شدند.

در ادامه بیانیه ستاد ارتش آمده است : ستون اعزامی از میاندوآب به مهاباد پس از یک درگیری سخت و سنگین با همکاری نیروهای هوائی و هوانیرو آتش توپخانه‏های سنگین، مواضع مستحکم و پیوسته ضد انقلابیون را واقع در 20 کیلومتری مهاباد در هم شکسته وهم اکنون بسوی مهاباد پیش می رود.

این گزارش ادامه می دهد: ستون اعزامی از میاندوآب به بوکان به نزدیکی‏های این شهر رسیده و تمام مقاومت‏های بین راه را از میان برداشته و کلیه ساکنان کرد آبادیهای اطراف مسیر برداران و خواهران شادمانه همبستگی خود را به جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی خود را از ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند. (4)

درگیری شدید در پیرانشهر

سرهنگ صادق رییس ستاد لشگر 64 ارومیه گفت: از صبح امروز در شهرستان پیرانشهر درگیری شدید بین ارتش و افراد حزب دموکرات کردستان درگرفت که تا ساعت 5 بعدازظهر ادامه داشت.وی ادامه داد : در این درگیری 6 تن از پاسداران انقلاب اسلامی مفقود و سه نظامی مجروح شدند.سرهنگ صادق همچنین گفت : حملات افراد حزب دموکرات کردستان به پادگان پیرانشهر با خمپاره و دیگر وسایل جنگی سنگینی شد که بلافاصله افراد نظامی به پاسخگویی در آمدند و به محلی که خمپاره از آنجا بطرف پادگان پرتاب می‌شد حمله کردند و تلفات سنگین به آنان وارد آوردند. (5)

فرماندار مهاباد : اگر مذاکره نکنید جنگ تمام عیار رخ می دهد

فاضلی سرپرست فرمانداری مهاباد گفت : از امام می خواهیم هیئتی را از گروه های مختلف کردستان به حضور بپذیرند تا این هیئت حقایق را خدمت ایشان گزارش دهد. مشکلات کردستان با مذاکره حل می شود در غیر این صورت ممکن است جنگی تمام عیار در کردستان رخ دهد.وی گفت : رسیدن ارتش به 5کیلومتری مهاباد صحت ندارد و ارتش در 25کیلومتری مهاباد اردو زده است ، پخش اخبار نادرست باعث سلب اعتماد مردم به رادیو و تلویزیون می شود . فرماندار مهاباد از امام خواست باب غضب را بسته و با رحمت با مردم کردستان برخورد کنند! (6)

قاسملو و عزالدین حسینی رسما به دولت اعلام جنگ کردند

وزیر کشور برای آخرین بار به مردم مهاباد هشدار داد که حساب خودرا از خائنان به ملت جدا کنند و گول این گروه فریب خوره رانخورند.هاشم صباغیان در پیام تلویزیونی خود تاکید کرد که عبدالرحمن قاسملو و عزالدین حسینی در یک سخنرانی در بانه به دولت اعلام جنگ داده‌اند و گفته‌اند تا آخرین قطره خون خود ایستادگی خواهند کرد ولی ما هرگز نمی‌گذاریم که این خیال خام جامه عمل بپوشانند، زیرا همانطور که امام گفته ما به امر خدا با آنها به شدت رفتار خواهیم کرد و آنها را سرکوب می کنیم . ارتش، دیگر ارتش شاهنشاهی نیست ارتشی است که یک ملت را پشت سر خود دارد.

حزب توده، وابسته به شوروی در بیانیه خود تاکید کرده است : بایستی به درگیری از سوی دو طرف خاتمه داده شود ،محاکمه کردهای دستگیر شده در دادگاه های انقلاب متوقف شود و نیز خودمختاری کردستان به رسمیت شناخته شود.

ارتش در حال پیشروی به سوی مهاباد است

وزیرکشور هم چنین اضافه کرده است که ارتش وارد منطقه بوکان شده و سپاه پاسداران انقلاب مشغول خلع سلاح افراد هستند و هم اکنون نیز ارتش در حال پیشروی به سوی شهر مهاباد است،ولی این پیشروی، مرحله به مرحله خواهد بود وجریان لحظه به لحظه آن نیز به اطلاع ملت خواهد رسید. وی گفت: ارتش به دستور نخست‌وزیر امنیت را در غرب کشور برقرار خواهد کرد.

مرز عراق باز است

صباغیان در پیام تلویزیونی خود همچنین فاش ساخت: مرز عراق به روی مهاجمان کرد باز است و آ‎ن طرف مرز چادرهایی زده‌اند که مهاجمان فراری را پناه می‌دهند و پذیرایی می‌کنند ، ما چندین  بار به عراق هشداردادیم و خواستیم که مرزهایش را کنترل کند.

اشرار کردستان تانک ، نفر بر و ضد هوایی دارند

وزیر کشور گفت: سلاح‌هایی که کردها دارند مثل تانک، نفر بر، زره پوش های مختلف، ضد هوایی و… سلاح هایی نیست که در پادگان مهاباد بوده باشد ، البته من نمی‌خواهم کشور بخصوصی را متهم کنم ، از سوی دیگر این سلاحها در بازار آزاد قابل فروش نبوده است ، تنها اسلحه ای که می توان گفت که انها با پول در بازار آزاد خریده‌اند ( کلاشینکف) است.(7)

وزیر کشور برای آخرین بار به مردم مهاباد هشدار داد که حساب خودرا از خائنان به ملت جدا کنند و گول این گروه فریب خوره رانخورند.هاشم صباغیان در پیام تلویزیونی خود تاکید کرد که عبدالرحمن قاسملو و عزالدین حسینی در یک سخنرانی در بانه به دولت اعلام جنگ داده‌اند و گفته‌اند تا آخرین قطره خون خود ایستادگی خواهند کرد ولی ما هرگز نمی‌گذاریم که این خیال خام جامه عمل بپوشانند.

حزب توده خواستار قبول خودمختاری کردستان شد

حزب توده با انتشار بیانیه ای ضمن منطقی خواندن خواسته شورشیان مسلح در کردستان تنها راه حل بحران موجود در شمال غرب کشور را پذیرش خودمختاری کردها دانست .این حزب وابسته به شوروی در بیانیه خود تاکید کرده است : بایستی درگیری از سوی دو طرف خاتمه داده شود ، محاکمه کردهای دستگیر شده در دادگاه های انقلاب متوقف شود و نیز خودمختاری کردستان به رسمیت شناخته شود .در حالی که کردهای شورشی از سوی اسرائیل و سران رژیم سابق حمایت می شوند حزب توده در بیانیه خود تاکید کرده است کردهای مسلح می خواهند با برادران انقلابی خود در یک جبهه با آمریکا و صهیونیسم بجنگند . (8)

آیت الله شریعتمداری : نباید با کردها از در قدرت وارد شد

آیت الله شریعتمداری در یک گفت و گوی خبری تاکید کرد : نباید با کردها از در قدرت وارد شد ، آدم با اولاد خود با زبان قدرت سخن نمی گوید .وی با تاکید بر این که اخطار می کنم اگر در کردستان تدابیری اندیشیده نشود بعدها پشیمانی سودی نخواهد داشت گفت : بعضی ها خیال می کنند که باید قدرت نشان بدهند اما آدم با اولاد خودش از قدرت حرف نمی زند .

آیت الله شریعتمداری افزود : زمانی جنگ ضرورت دارد که بخواهند بخشی را از ایران جدا کنند شاید الان اینگونه نباشد و آنها [کردها] مجبور شده اند که دستی به این طرف و آن طرف دراز کنند .وی در ادامه با انتقاد از بستن برخی از مطبوعات گفت : از یک طرف می خواهند از آمریکا نفت سفید بخرند و از طرف دیگر برخی روزنامه ها را به دلیل ارتباط با آمریکا تعطیل می کنند ، مردم نمی دانند آمریکا بالاخره دوست آنها است یا دشمن؟!(9)

 پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 383

2- کیهان ، 12شهریور 1358، صفحه 9

3- کیهان ، 12شهریور 1358، صفحه 1

4- کیهان ، 12شهریور 1358، صفحه 3

5- کیهان 12/6/1358، صفحه 3

6- اطلاعات ، 11اردیبهشت 1358، صفحه 2

7- کیهان ، 11شهریور 1358، صفحه 12

8- کیهان ، 11شهریور 1358، صفحه 12

9- کیهان ، 12شهریور 1358، صفحه 12

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول