اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تحول روحی و انسانی مهمتر از تغییر رژیم

خبرگزاری فارس: این نهضت یک تحولاتی آورده است که آن تحولات، تحولات روحی و انسانی است که در نظر من بسیار اهمیتش بیشتر از این پیروزی در مقابل شاه سابق و قدرتهای بزرگ است. در ظرف یک مدت کوتاهی، ملت ما متحول شد، به حسب نوع، از یک حالی به یک حالِ مقابل او.

تحول روحی و انسانی مهمتر از تغییر رژیم

رخدادهای 13 شهریور 1358

رهبر انقلاب امروز در دیدار با اعضای ستاد مرکزی جهاد سازندگی تحول روحی و انسانی را مهمتر از تغییر رژیم طاغوتی دانستند و گفتند «تا ایمان باقی است بر همه پیروزیم» ایشان در این سخنرانی با انتقاد از سیاست گام به گام تاکید کردند «اگر این نهضت خاموش شود نمی توانیم یک همچو نهضتی درست کنیم»

رهبر انقلاب در این سخنرانی همچنین از دولت خواستند تا خدمات خود را به اطلاع مردم برساند .

امام خمینی امروز همچنین در دیدار روحانیون ترکمن صحرا بار دیگر با اشاره به نامه منتسب به تعدادی از علمای مهاباد به آن پاسخ دادند .

امام خمینی در این دیدار فرمودند « ما می‌خواستیم ببینیم که علمای کردستان و اهالی کردستان و علمای سایر بلاد ما که برادران ما هستند و اهل سنت هستند، تا حالا چه مطلبی دیدند، در این پنج - شش ماهی که جمهوری اسلامی هست، که نسبت به کردستان، بلوچستان، سیستان، سایر جاها، یک عملی شده باشد که برخلاف باشد، برخلاف مصالح آنها باشد؟»

امروز همچنین تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی با بیان اینکه آخرین  نقطه مرزی ایران در کردستان سردشت خواهد بود گفت : طرح ریزی‌های لازم و پیش بینی همه مقدمات شده است و تقریبا کار بازگشت ارتش به سردشت و پاکسازی آن منطقه و ممانعت از فرار خائنان و انتقال وسایل سنگین به سایر نقاط فراهم خواهد شد.

خبر دیگر آنکه امروز آیت الله خلخالی از فرار عزالدین حسینی و قاسملو به عراق خبر داد .

تحول روحی و انسانی مهمتر از تغییر رژیم

اعضای ستاد مرکزی جهاد سازندگی امروز به حضور رهبر انقلاب رسیدند .  اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- این نهضت یک تحولاتی آورده است که آن تحولات، تحولات روحی و انسانی است که در نظر من بسیار اهمیتش بیشتر از این پیروزی در مقابل شاه سابق و قدرتهای بزرگ است. در ظرف یک مدت کوتاهی، ملت ما متحول شد، به حسب نوع، از یک حالی به یک حالِ مقابل او.

تا ایمان باقی است بر همه پیروزیم

2- برادرها! حفظ کنید این [ایمان‌] را؛ خواهرها! حفظ کنید این [ایمان‌] را. تا این سنگر الهی، این دژ محکم خدایی، هست شما پیروزید؛ نه دمکراتها به شما غلبه خواهند کرد و نه کمونیستها. همه اینها دفن خواهند شد. لکن به شرط اینکه این روحیه‌ای را که خدا داده است و این وحدت کلمه‌ای را که از جانب غیر به شما هدیه شده است، این امانت را حفظش کنید.

برادرها! حفظ کنید این [ایمان‌] را؛ خواهرها! حفظ کنید این [ایمان‌] را. تا این سنگر الهی، این دژ محکم خدایی، هست شما پیروزید؛ نه دمکراتها به شما غلبه خواهند کرد و نه کمونیستها. همه اینها دفن خواهند شد. لکن به شرط اینکه این روحیه‌ای را که خدا داده است و این وحدت کلمه‌ای را که از جانب غیر به شما هدیه شده است، این امانت را حفظش کنید.

انتقاد امام به سیاست قدم به قدم

3- این هم باز در پاریس مکرر اتفاق می‌افتاد، که اشخاص دلسوز، اشخاصی که هواخواه بودند، اینها به من کراراً می‌گفتند که نمی‌شود، حالا که نمی‌شود باید یک جوریش کرد که مثلاً به تدریج پیش برود؛ و قدم بقدم مثلاً پیش برویم و بعضی هم از اینجا پیغام می‌دادند به من که قدم بقدم پیش برویم. حالا انتخابات را درست کنیم؛ بعد از انتخابات هم، یک مجلس خوبی درست بکنیم و بعد از مجلس خوب و کذا، و کم کم. من به بعضیشان گفتم به اینکه این نهضتی که الآن پیدا شده است و همه مردم بزرگ و کوچک الآن توی خیابان دارند فریاد می‌زنند، اگر این نهضت خاموش بشود، شما دوباره می‌توانید یک همچو نهضتی درست کنید؟ نه! پس قبول دارید که نمی‌شود.

دولت خدماتش را به مردم بگوید

4- دولت اگر چنانچه نمی‌تواند به آن اندازه‌ای که، من تصدیق می‌کنم که دولت مشغول کار است، کار خیلی هم کردند، این را هم به خود آقایان گفته‌ام. به آقای بازرگان و دیگران گفته‌ام که شما کار می‌کنید و عرضه نمی کنید؛ دیگران کار نمی‌کنند و می‌گویند. دیگران کار نمی‌کنند، فریادش را می‌زنند! اینها خیلی کار کرده‌اند، اما عرضه نمی‌کنند.(1)

پاسخ مجدد امام به نامه منتسب به علمای مهاباد

امروز رهبرانقلاب همچنین با روحانیون ترکمن صحرا نیز دیدار و گفت و گو کردند .رهبر انقلاب در این دیدار به نامه تعدادی از علمای کردستان و مطالب خود اشاره کرده و فرمودند:« ما می‌خواستیم ببینیم که علمای کردستان و اهالی کردستان و علمای سایر بلاد ما که برادران ما هستند و اهل سنت هستند، تا حالا چه مطلبی دیدند، در این پنج - شش ماهی که جمهوری اسلامی هست، که نسبت به کردستان، بلوچستان، سیستان، سایر جاها، یک عملی شده باشد که برخلاف باشد، برخلاف مصالح آنها باشد؟ یا یک امتیازی در این مدت گذاشته شده باشد بین اهالی کردستان یا بلوچستان با اهالی تهران؟» (2)

دیدار و مذاکره هیئت وزیران با امام خمینی

ساعت 17امروز مهندس بازرگان نخست وزیر و چند تن از وزیران دولت موقت در اقامتگاه امام خمینی با ایشان ملاقات کرده وبه مدت 2ساعت پیرامون مسائل مهم مملکتی با رهبر انقلاب به مذاکره پرداختند .در پایان این ملاقات هاشم صباغیان وزیر کشور پیرامون این دیدار گفت : گزارش عملیات کردستان و نحوه موفقیت ارتش و نیز برنامه های عمرانی پیش رو در کردستان به اطلاع امام رسید و رهبر انقلاب در این مورد دستورات لازم را صادر و تاکید کردند نسبت به عمران منطقه باید هرچه سریعتر اقدام شود .

توطئه دموکراتها برای جلوگیری از حرکت ارتش

تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی در پی بازگشت از مهاباد جزییات تصرف این شهر  را توسط ارتش و پاسداران توضیح داد . وی گفت که دموکراتها قصد داشتند با ایجاد موانع و مخابره پیامهای کاذب حداکثر تلفات را به ستونهای اعزامی ارتش وارد آورند.

دادستان انقلاب اسلامی مرکز در یک اخطاریه شدید اللحن اعلام کرد محتکران و گرانفروشان را بشدت مجازات خواهد کرد .این اخطاریه که به امضای آیت الله آذری قمی رسیده است تاکید می کند : دادسرای انقلاب اسلامی به پیروی از امر الهی و قرآن کریم و فرمان امام مجرمین را بشدت و سرعت تعقیب و موسسه را توقیف و جنایتکاران را تسلیم دادگاه انقلاب اسلامی خواهد کرد .

فلاحی گفت : ستون اعزامی از میاندوآب مقارن 9 صبح 12شهریور از امیرآباد واقع در بین میاندوآب ومهاباد (‌کیلومتری مهاباد)‌که من و سرتیپ آذری فرمانده عملیات غرب همراه ستون بودیم و همزمان ستون دیگری از سه راهی محمد یار نقده به فرماندهی تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد فرمانده لشگر 64 ارومیه به سمت مهاباد جرکت کردیم.

تیمسار فلاحی افزود: ‌سرانجام در ساعت 15 روز 12 شهریور ستون اعزامی از محمد یار نقده وارد قسمت غربی شهر مهاباد شد تا راه را به سمت سربازخانه بگشاید و بهمین ترتیب عمل بشود و کوچکترین برخوردی در شهر بین مردم و ستون اعزامی رخ نداد. ما نه در مهاباد خندق دیدیم و نه در روی بامها سنگر دیدیم و نه از داخل شهر به روی ما آتش  گشوده شد فقط انواع خودروها را در حال فرار از مهاباد بطرف سردشت دیدیم. در طول شب (بین 12و13 شهریور ) هیچ عکس العملی از سوی مردم مهاباد علیه ستونهای اعزامی مشاهده نشد و این مبین این حقیقت است که مردم اصلی مهاباد ارتش را پذیرفته‌اند.

فلاحی گفت : دموکراتها عده قلیلی بودند که مردم مهاباد را به اسارت داشتند.فرمانده نیروی زمینی در مورد پس گرفتن سلماس و سردشت و اشنویه که در دست افراد مسلح حزب دموکرات است نیز گفت: امروز کار پاکسازی پیرانشر بانه ومهاباد به پایان می‌رسد.

سردشت آخرین نقطه مرزی ایران در کردستان پاکسازی می شود

وی گفت : مردم اشنویه امروز ارتش را به حضور در محل دعوت کردند آخرین  نقطه مرزی ایران در کردستان سردشت خواهد بود که طرح ریزی‌های لازم و پیش بینی همه مقدمات شده است و تقریبا کار بازگشت ارتش به سردشت و پاکسازی آن منطقه و ممانعت از فرار خائنان و انتقال وسایل سنگین به سایر نقاط فراهم خواهد شد.

مشکلات منطقه غربی خوی و سلماس نظامی نیست

فرمانده نیروی زمینی در مورد مشکلات منطقه غربی سلماس و غرب خوی نیز گفت :  ‌اصولا ارتش منطقه غربی سلماس و غرب خوی را یک مساله نظامی نمی‌داند بلکه وقایع منطقه عمومی سلماس را یک راهزنی سازمان یافته می‌داند به وسیله گروهی معتاد و خود فروخته از قبیل گروه سنار مامدی و سایرین ترکیب یافته است .

گفت : مردم اشنویه امروز ارتش را به حضور در محل دعوت کردند آخرین  نقطه مرزی ایران در کردستان سردشت خواهد بود که طرح ریزی‌های لازم و پیش بینی همه مقدمات شده است و تقریبا کار بازگشت ارتش به سردشت و پاکسازی آن منطقه و ممانعت از فرار خائنان و انتقال وسایل سنگین به سایر نقاط فراهم خواهد شد.

فرمانده نیروی زمینی درباره عزالدین حسینی و قاسملو نیز گفت :  آخرین  خبری که بدست ما رسیده این است که سران خود فروخته حزب دموکرات در منطقه عمومی سردشت بوده و مقدمات فرار خود و انتقال اسناد و مدارک و جنگ افزارهای سنگین به نقاط دیگری در خارج از مرز ایران را فراهم می‌کنند. (3)خبر دیگر از کردستان اینکه آیت الله خلخالی امروز گفت : اطلاع حاصل شد که عزالدین حسینی ، عبدالرحمن قاسملو و جلال طالبانی و عده ای دیگر از رهبران حزب منحله کردستان به عراق گریخته اند .(4)

اخطار شدید دادستان انقلاب به گرانفروشان و محتکران

دادستان انقلاب اسلامی مرکز در یک اخطاریه شدید اللحن اعلام کرد محتکران و گرانفروشان را بشدت مجازات خواهد کرد .این اخطاریه که به امضای آیت الله آذری قمی رسیده است تاکید می کند : دادسرای انقلاب اسلامی به پیروی از امر الهی و قرآن کریم و فرمان امام مجرمین را بشدت و سرعت تعقیب و موسسه را توقیف و جنایتکاران را تسلیم دادگاه انقلاب اسلامی خواهد کرد . (5)

پی نوشت ها:

1- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 405

2- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 416

3- کیهان ، 13شهریور1358

4- کیهان ، 13شهریور 1358،صفحه 3

5- اطلاعات ، 13شهریور1358، صفحه 11

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول