اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مقدمات اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی

خبرگزاری فارس: دولت لبنان دراین مدت ده روز کشتار در جنوب وحملات دیوانه وارصهیونیست ها بی آنکه امکاناتی برای پاسخ دادن و یا مقاومت در برابراین حملات را داشته باشد هر روز شاهد کشتار مردم و ویران شدن اغلب خانه ها و موسسات دولتی است .

مقدمات اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی

رخدادهای 4 شهریور 1358

بامداد امروز حاج مهدی عراقی به همراه فرزندش توسط گروهک فرقان ترور و به شهادت رسید.رهبر انقلاب با ابراز تاسف شدید از شهادت عراقی گفت : برای او مردن در بستر کوچک بود. امروز ارتش بر شهر سقز مسلط شد . ارتش عبور و مرور افراد مشکوک را به صورت کامل کنترل می کند ، از دیروز مردم از خانه های خود خارج شده اند اما مغازه های شهر همچنان بسته است .

آیت الله آذری قمی دادستان انقلاب مرکز نیز امروز هشدار داد کسانی که سلاح غیر مجاز داشته و آن را تحویل مراجع ذیصلاح ندهند به عنوان مفسد فی الارض محاکمه و اعدام خواهند شد .وی که به دیدار امام رفته بود خبر برخی گروهها مبنی بر این که رهبر انقلاب به مجاهدین خلق[منافقین] اجازه داده اند تا از مراکز دولتی استفاده کنند را به نقل از ایشان تکذیب کرد .

ترور حاج مهدی عراقی و فرزندش توسط فرقان / امام : شهادت عراقی برایم سنگین بود

بامداد امروزحاج مهدی عراقی1  مدیر امور مالی کیهان و محمد عراقی فرزند وی ترور و به شهادت رسیدند.ساعت هفت صبح امروز دو مهاجم حاج مهدی عراقی و حاج حسین مهدیان را به رگبار بسته و در اثر این ترور حاج مهدی عراقی و فرزندش به شهادت رسیدند . 2 گروهک فرقان مسئولیت ترور را بر عهده گرفته است .

مجاهدین خلق [منافقین] نیز با انتشار بیانیه ای ترور حاج مهدی عراقی و فرزندش را محکوم کرد. این گروهک ترور در شرایط کنونی را به نفع امپریالیست ها و پایگاه های داخلی آنها دانست که موجب تقویت موج خشونت ها خواهد شد .

حزب جمهوری اسلامی نیز با انتشار بیانیه ای شهادت حاج مهدی عراقی را به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی خود تبریک و تسلیت گفت . 3 مجاهدین خلق [منافقین] نیز با انتشار بیانیه ای ترور حاج مهدی عراقی و فرزندش را محکوم کرد. این گروهک ترور در شرایط کنونی را به نفع امپریالیست ها و پایگاه های داخلی آنها دانست که موجب تقویت موج خشونت ها خواهد شد . 4

امام خمینی : شهادت عراقی برای من سنگین است

در پی ترور حاج مهدی عراقی و فرزندش که همراه با سوء قصد به جان حاج حسین مهدیان از بنیانگذاران حسینیه ارشاد و مدیر فعلی موسسه کیهان واقع شد ساعت 12امروز اجساد شهدا به قم برده شد.بازار و اصناف قم به همراه بازار تهران به احترام شهادت این دو مبارز از بامداد امروز تعطیل شد و عصر امروز با حضور امام خمینی و آیت الله مرعشی نجفی و دهها هزار نفر از اقشار مختلف مردم پیکرهای شهدا به حرم حضرت معصومه تشییع و در مسجد موزه حرم به خاک سپرده شدند . 5

پس از مراسم دفن شهدا مادر ، برادر و دو فرزند شهید عراقی بحضور امام خمینی رسیده و امام خطاب به خانواده شهید عراقی فرمودند : من ایشان را حدود بیست‌ سال است که می‌شناسم حاج مهدی عراقی برای من برادر و فرزند خوب و عزیز من بود. شهادت ایشان برای من بسیار سنگین بود اما آنچه مطلب را آسان می‌کند آن است که در راه خدا بود . شهادت او بر همه مسلمین مبارک باشد . او می‌بایست شهید می‌شد برای او مردن در رختخواب کوچک بود .6

دستگیری 150مهاجم در سقز

امروز روزنامه ها از تسلط کامل ارتش بر سقز خبر داده و نوشتند : ارتش عبور و مرور افراد مشکوک را به صورت کامل کنترل می کند ، از دیروز مردم از خانه های خود خارج شده اند اما مغازه های شهر همچنان بسته است .7گزارش ها حاکی است که شهر سقز از وجود مهاجمان بطور کلی پاک شده و پاسداران انقلاب با یاری نیروهای نظامی در این درگیری ها هیچگونه تلفاتی نداشته اند و مهاجمان نیز زیر رگبار شدید نیروهای نظامی و پاسداران و ستون هایی که اخیرا به منطقه اعزام شده اند با بجا گذاشتن تلفات سنگین ناگزیر به عقب نشینی شدند و به سوی ارتفاعات بانه و سردشت گریختند و در نقاط مناسب موضع گرفتند .

سرتیپ حسن بدیعی عامل اصلی دستگیری امام خمینی در سال 42به وسیله ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شیراز به دام افتاد و تحویل زندان شد .بدیعی عامل اصلی دستگیری امام بوده و به همین دلیل به درجه سرتیپی نائل آمد و گفته می شود وی هماهنگ کننده ساواک با سیا ، موساد و سازمان های امنیتی دیگر است .

نیروهای ارتشی برای مقابله با مهاجمان مسلح در برخوردهای امروز از سلاح سنگین استفاده کرده اند .گزارش های دیگر حاکی است که در جریان برخوردهای امروز دستکم 20تن از مهاجمان به هلاکت رسیده اند که اجساد آنها یا در ارتفاعات باقی مانده و یا به نقاط دیگر انتقال یافته است .از سوی دیگر با اینکه وضع شهر سقز آرامش خود را بازیافته است اما هر از چندگاه از بعضی خانه ها تک تیراندازی بسوی پاسداران و نیروهای ارتشی مستقر در خیابان ها آتش می گشایند بدین مناسبت امروز ماموران و پاسداران مسلح جست و جوی وسیعی را برای یافتن افراد ضد انقلاب در سقز به صورت خانه به خانه آغاز کرده اند . 8  خبر دیگر آنکه امروز خبر رسید حزب منحله دموکرات سردشت 4اسیر خود را اعدام کرده اند .9

تقاضای شورای انقلاب مهاباد از آیت الله شریعتمداری

شورای انقلاب مهاباد با ارسال نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری از ایشان خواست تا با استفاده از نفوذ خود مانع ادامه درگیری ها در این منطقه شود .این شورا از آیت الله شریعتمداری خواست « اقدام عاجل را مبذول فرمائید تا توطئه افراد ناپاک و مغرض نتواند تخم کینه و عداوت را در میان مردم پاشیده و باعث به وجود آمدن فاجعه دردناکی که مسلما به زیان ملت خواهد بود گردد »10

عامل اصلی دستگیری امام زندانی شد

سرتیپ حسن بدیعی عامل اصلی دستگیری امام خمینی در سال 42به وسیله ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شیراز به دام افتاد و تحویل زندان شد .بدیعی عامل اصلی دستگیری امام بوده و به همین دلیل به درجه سرتیپی نائل آمد و گفته می شود وی هماهنگ کننده ساواک با سیا ، موساد و سازمان های امنیتی دیگر است .

آذری قمی : دارندگان اسلحه غیر مجاز تیرباران می شوند

آیت الله آذری قمی دادستان انقلاب اسلامی مرکز در پی ملاقات با امام خمینی اعلام کرد : هریک از گروه ها یا افرادی که اسلحه غیرمجاز داشته باشند و آنرا مخفی کنند و تحویل مقامات دولتی یا سپاه پاسداران انقلاب ندهند به عنوان مفسد فی الارض شناخته شده و تیرباران می شوند .وی ادامه داد : یکی از احکام اسلامی این است که اگر کسی مجهز به سلاح شود علیه اسلام بخواهد اقدام کند مفسد فی الارض شناخته می شود .

آیت الله آذری قمی تاکید کرد : این دستور فوری است ، نیاز به زمان ندارد زیرا تمام اسلحه ها را می توان در یک روز تحویل مقامات مسئول  داد و در این امر هیچ گونه استثنایی برای هیچ یک از گروه ها و یا سازمان ها و افراد در نظر گرفته نمی شود و کلیه افراد غیرمجاز باید هرچه زودتر سلاح های خود را تحویل دهند .وی به نقل از امام گفت : رهبر انقلاب اجازه استفاده از اماکن دولتی به مجاهدین خلق را تکذیب کرده و فرمودند هیچ گروهی یا سازمانی حق غصب و تصرف اماکن دولتی را ندارد . 11 

عرفات : توطئه ها از کمپ دیوید شروع شد

یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش انقلاب فلسطین طی پیامی برای پادشاهان و روسای کشورهای عربی و اسلامی در مقابل حملات گسترده اسرائیل از مسلمانان جهان استمداد خواست .در بیانیه عرفات آمده است : بیش از 5ماه است که صهیونیست های تروریست جنگ وسیعی را از طریق زمین و دریا و هوا در شهرها و روستاهای لبنانی و اردوگاههای فلسطینی براه انداخته و مواضع و مزارع مردم را با خاک یکسان می کنند .

عرفات تاکید کرده است : این جنگ خانمانسوز که صهیونیست ها علیرغم هشدارهای جهانی به راه انداخته اند نتیجه مستقیم سیاست صهیونیستی آمریکا جهت درهم کوبیدن اراده مردم فلسطین و لبنان بدنبال توطئه کمپ دیوید است .ابوعمار از پادشاهان عرب خواست به مسئولیت تاریخی و ملی خود در برابر این توطئه که از آغاز امضای قرار داد کمپ دیوید در جنوب لبنان به جریان افتاده است توجه کنند .

آیت الله آذری قمی دادستان انقلاب اسلامی مرکز در پی ملاقات با امام خمینی اعلام کرد : هریک از گروه ها یا افرادی که اسلحه غیرمجاز داشته باشند و آنرا مخفی کنند و تحویل مقامات دولتی یا سپاه پاسداران انقلاب ندهند به عنوان مفسد فی الارض شناخته شده و تیرباران می شوند.

امروز همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد طی پیامی خواستار آتش بس در جنوب لبنان شد . کورت والدهایم از شدت خشونت و نقض آتش بس در لبنان اظهار نگرانی کرده و گفت : گلوله باران مناطق مسکونی توسط اسرائیل قربانیان زیادی داده است .12  امروز همچنین لبنان در نامه ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد تقاضا کرد تا این شورا برای رسیدگی به تجاوزات بی حد و حصر اسرائیل به لبنان فورا جلسه ای تشکیل دهد .13

گفتنی است تراژدی کشتار در جنوب لبنان از ده روز پیش بطور دیوانه وار توسط بمب افکن ها و توپ های سنگین صهیونیست های اشغال گر هنوز ادامه دارد بی آنکه یکی از رژیم های عربی یا جهانی اهمیتی به اعمال وحشیانه صهیونیست ها داده باشند .دولت لبنان نیز در این مدت بی آنکه امکاناتی برای پاسخ دادن و یا مقاومت در برابر حملات اسرائیل و یا اینکه توانایی جلوگیری از این حملات مکرر صهیونیست ها را داشته باشد هر روز شاهد کشتار مردم و ویران شدن اغلب خانه ها و موسسات دولتی است .

لبنان در شرایط فعلی راهی جز مطرح کردن تجاوزات مکرر اسرائیل به این کشور در مجامع جهانی از جمله سازمان ملل متحد ندارد ولی گویا فریاد تظلم خواهی دولت لبنان مصداق آن ضرب المثل فارسی شده است که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من ، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است !»14

پی نوشت ها:

1.  محمد مهدی ابراهیمی عراقی فرزند غلامعلی در 1309 هجری شمسی در یکی از محلات جنوب تهران دیده به جهان گشود. او دوران دبیرستان را در دارالفنون نیمه کاره‌‌ رها کرد و بخاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی به کار و تلاش برای کسب درآمد روی آورد. عراقی در سن 16 سالگی به واسطه شرکت در مجالس و هیئت‌های مختلف مذهبی با فداییان اسلام آشنا شد و ارتباطش با شهید نواب صفوی آغاز شد. وی به سرعت توانست به شورای مرکزی فداییان اسلام راه یابد و در جریان ماموریت‌های فداییان در مقاطعی چون رای‌گیری دوره شانزدهم مجلس شورای ملی، ترور هژیر، برنامه ترور شاه در تشییع جنازه رضاخان و ترور رزم‌آرا مشارکت داشته باشد. در گرما گرم اتفاقات سیاسی در دوران تشکیل جبهه ملی و پس از آن در دوران نخست وزیری مصدق و... عراقی رابط فعال میان نواب صفوی و آیت‌الله کاشانی با دولت ملی بود. اما وی نیز مانند شهید نواب صفوی هیچ‌گاه با ملی‌گرایان رابطه خوبی برقرار نکرد چرا که آنان را وابسته به آمریکا و غرب می دانست .  در جریان بازداشت شهید نواب صفوی در سال 1330 مهدی عراقی به همراه 52 نفر دیگر معترضانه وارد زندان قصر شدند و در محوطه آن متحصن شدند. آنان پس از تسخیر بند، حفاظت از زندانیان را به عهده گرفتند و اعلام داشتند تا تعیین تکلیف در زندان خواهند ماند. بعد از مدتی رژیم با همکاری اعضای حزب توده که در داخل زندان بودند موفق به یورش به داخل زندان شد و پس از مضروب کردن افراد، آنان را با دستبند و پابند دستگیر کرد. در این مرحله مهدی عراقی نیز گرفتار شد و تا 25 تیر 1331 به مدت 6 ماه در زندان باقی ماند.

پس از به شهادت رسیدن نواب صفوی فعالیت فداییان اسلام به افول گرایید. عراقی در این‌باره می‌گوید: «بعد از جریان شهادت مرحوم نواب و آن خفقانی که توسط حکومت نظامی و بعد هم سازمان امنیت که سرتاسر شریان مملکت ما را می‌گیرد، هیچ سازمانی، هیچ تشکیلاتی به طور کلّی اگرچه در زیر خاکستر هم بودند، در رو (ظاهر) جلوه‌ای نداشتند، حرکتی نمی‌توانستند بکنند.»در همین دوران بود که مهدی عراقی در سال 1335 ازدواج کرد. امیر، محمود و حسام سه فرزند شهید عراقی، حاصل این ازدواج هستند. پس از رحلت آیت‌الله بروجردی در 1340، عراقی مجذوب شخصیت امام خمینی شد. او در پی سخنان امام مبنی بر لزوم اتحاد میان گروه‌های مبارز مسلمان و با هدف ایجاد وحدت در صف گروه‌های مبارز توانست چند گروه اسلامی را متشکل ساخته، زمینه شکل‌گیری مجموعه‌ای به نام «جمعیت مؤتلفه اسلامی» را فراهم آورد. در فاجعه حمله به مدرسه فیضیه در فروردین 1342 ساواک برنامه داشت تا به بیت امام حمله کند اما مهدی عراقی همراه با تعدادی از مبارزین که از این نقشه اطلاع یافته بودند، با برعهده گرفتن حراست از بیت امام، به تقسیم‌بندی افراد و ایجاد پست‌های مراقبتی در طول مسیر و خانه‌های اطراف پرداختند .بعد از قضایای فروردین ماه و حمله ماموران حکومتی به مدرسه فیضیه، عراقی به تهران آمد و تظاهرات بزرگ تاسوعا و عاشورای حسینی علیه رژیم شاه را سازمان داد. وی در آن زمان به واسطه ارتباطاتی که با بازاریان تهران داشت در تعطیل کردن بازار تصمیم‌گیرنده اصلی بود و در حرکت دادن علماء و مراجع از حوزه‌ها به سوی مراکز شهر‌ها و شهرستان‌ها، نقش مؤثری داشت. پس از آزادی امام از زندان در مرداد 1342 نیز اعضای جمعیت مؤتلفه اسلامی بار دیگر مسئولیت مراقبت از بیت امام را برعهده گرفتند. مهدی عراقی در تظاهرات اولین سالگرد حادثه 15 خرداد در تهران همراه با ده‌ها نفر دیگر دستگیر شد و 2 ماه در زندان بود. او پس از تبعید امام به ترکیه، برای پیگیری مبارزه علیه رژیم شاه شاخه نظامی جمعیت مؤتلفه را سازمان تازه‌ای بخشید. اولین دستاورد این اقدام، ترور حسنعلی منصور نخست‌وزیر وقت در بهمن‌‌ همان سال به فاصله کمتر از 3 ماه پس از تبعید امام بود.

عراقی پیش از آن در عملیات ترور هژیر (1328) و رزم‌ آرا (1329) نیز نقش داشت. در پی ترور حسنعلی منصور بسیاری از اعضای جمعیت مؤتلفه بازداشت شدند و از جمله عراقی در 19 بهمن دستگیر شد و به مدت 13 سال در زندان ماند. او در زندان شکنجه و محکوم به اعدام شد. در اعتراض به صدور حکم اعدام عراقی و دیگر همرزمش هاشم امانی، حوزه علمیه قم تعطیل شد و طلاب در منزل مراجع تحصن کردند. اینچنین بود که احکام اعدام عراقی و امانی پس از اعلام یک درجه تخفیف به حبس ابد تغییر کرد و آنان به زندان قصر منتقل شدند. در اولین ماه حضور در زندان قصر، عراقی و یارانش را به بند زندانیان عادی منتقل کرده بودند اما وقتی آنان در اعتراض به این وضعیت دست به اعتصاب غذا زدند، در ‌‌نهایت موفق به انتقال به بند زندانیان سیاسی شدند. عراقی اما در 1348 به همراه گروهی از زندانیان سیاسی دیگر، مدتی به زندان برازجان منتقل شد اما در بهمن 1354 از زندان آزاد گردید.

عراقی با اوج گرفتن جریان انقلاب به توصیه آیت‌الله بهشتی برای سر و سامان دادن به وضع محل اسکان امام خمینی رهسپار نوفل‌لوشاتو در پاریس شد. او مدیریت داخلی بیت امام را بر عهده گرفت و سپس به توصیه شهید بهشتی برای سازماندهی تظاهرات تاسوعا و عاشورای 1357 به تهران بازگشت. او پس از انجام موفقیت‌آمیز این تظاهرات مجدداً رهسپار فرانسه شد و سپس همراه امام به تهران بازگشت.پس از پیروزی انقلاب، عراقی ابتدا به حکم امام خمینی به ریاست زندان قصر منصوب شد. سپس به ریاست شورای مرکزی بنیاد مستضعفان درآمد و در همین سمت بود که مدتی سرپرستی امور مالی روزنامه کیهان را بر عهده گرفت و در همین سمت بود که توسط گروهک تروریستی فرقان به همراه فرزندش به شهادت رسیبد .( رک آشنایی با شهید عراقی، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و از ترور حسنعلی منصور تا پرواز انقلاب، نگاهی به کتاب خاطرات حبیب‌الله عسکراولادی، تاریخ ایرانی)

2.  کیهان ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 1

3.  اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 2

4.  اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 2

5.  اطلاعات ، 5/6/58، صفحه 11

6.  صحیفه امام ، جلد 9،  صفحه 350

7.  اطلاعات ، 4اردیبهشت 1358، صفحه 2

8.  کیهان ، 5شهریور 58، صفحه 12

9.  کیهان ، 5شهریور 58، صفحه 1

10.  اطلاعات ، 4شهریور 1358، صفحه 2 ، شورای انقلاب مهاباد در حالی از آیت الله شریعتمداری می خواست تا با دخالت در اوضاع منطقه از پیچیده شدن بحران جلوگیری کند که با شکل گیری حزب خلق مسلمان در آذربایجان با محوریت آیت الله شریعتمداری این منطقه خود آبستن حوادث تاسف باری بود که چند ماه بعد از این با نام غائله حزب خلق مسلمان سربرآورد که به آن نیز در آینده خواهیم پرداخت .

11.  اطلاعات ، 5/6/58، صفحه 2

12. جمهوری اسلامی ، 5شهریور 58، صفحه 1و12 

13.  جمهوری اسلامی ، 4شهریور 58، صفحه 12

14.  در حالی لبنان زمانی در مقابل هجوم همه جانبه اسرائیل به این کشور بیدفاع بوده و از توان هرنوع مقابله ای هرچند کوچک عاجز بود که بعد از سالها حزب الله لبنان در جنگی نابرابر 33روز در مقابل ارتش تا دندان مسلح رژیم صهیونیستی مقاومت کرده و شکستی تلخ را بر این رژیم تحمیل کرد .  امروز دیگر با وجود حزب الله اسرائیل توان آن را ندارد که هر لحظه که اراده کند و بخواهد در لبنان دست به عملیات نظامی زده و بخشی از این کشور را اشغال کند .

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول