اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

به ما خانه ، خودرو و پول بدهید تا با آمریکا مبارزه کنیم !

خبرگزاری فارس: سازمان مجاهدین خلق [منافقین] امروز طی بیانیه ای ضمن مقایسه خود با امام حسین از مردم خواسته اند به ندای هل من ناصر آنان لبیک گفته شود ! و به آنان در جهت تهیه ساختمان و وسایل نقلیه کمک کنند تا این سازمان بتواند با امپریالیسم مبارزه کند .

به ما خانه ، خودرو و پول بدهید تا با آمریکا مبارزه کنیم !

رخدادهای6 شهریور 58

رهبر انقلاب امروز در جمع نمایندگان اصناف و بازاریان کرج با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش گفتند : مردم کوشش کنند که وکلای صالح متدّین در مجلس بفرستند ، تمام گرفتاریها و تمام چیزهایی که برخلاف موازین عمل می‌شود آنجا حل می‌شود.

امام خمینی همچنین در پیامی به نیروهای نظامی ، انتظامی و پاسداران بر ضرورت شدت عمل با سران حزب منحله دموکرات تاکید کردند ، ایشان از مطبوعات نیز خواستند از زدن تیترهایی که خلاف واقعیت بوده و تحریک کننده هستند خودداری کنند .

رهبر انقلاب امروز با اعزام نماینده ای به کردستان به وی تاکید کردند با سران آشوبگران مذاکره نکنید ، آنها سرکوب خواهند شد .

آیت الله شریعتمداری نیز امروز در گفت و گو با خبرگزاری پارس با بیان اینکه سیاست عقیم بوده و پدر و مادر نمی شناسد خطاب به آشوبگران کردستان متذکر شد : اگر به اتکای خارجی ها با دولت مرکزی می جنگید دولت با سران شما مذاکره خواهد کرد و سر شما بی کلاه می ماند .

امروز همچنین مجاهدین خلق [ منافقین ] با انتشار بیانیه ای از مردم خواستند تا به آنان کمک مالی کنند تا این گروه بتواند برای مبارزه با امپریالیسم سلاح ، خانه و خودرو تهیه کند .

مجاهدین خلق در بیانیه خود تاکید کرده است : گمان نمی کردیم بعد از انقلاب کسی مقابل ما بایستد و مانع فعالیت ما در خانه های امنی شود که به دور از عوامل امپریالیسم در آنها مشغول مبارزه هستیم !

امروز همچنین رسانه ها از دستگیری4جاسوس در برخوردهای ارتش جمهوری اسلامی و حزب منحله دموکرات کردستان خبر دادند .کشف یک شبکه بزرگ چریکی در خرمشهر که عملیات خرابکاری در خوزستان را برعهده داشت از دیگر خبرهای مهم امروز بود .

همه مسائل در مجلس شورا حل خواهد شد 

امام خمینی امروز در جمع نمایندگان اصناف و بازاریان کرج سخنرانی کرده و به ریشه یابی انتقادات پرداختتند . اهم بیانات رهبر انقلاب در این سخنرانی عبارت است از :

1- ضرورت حفظ آرامش : اگر حالا که در کردستان اشرار مشغول شرارت هستند و اذهان متوجه به این است که حل کند این قضیه را، در هر جا باز یک صدایی درآید، این موجب می‌شود که افکار متشتت بشود و نتوانند آن مسئله را حل کند.

صبر انقلابی بکنید تا بلکه این مسائل حل بشود و همه این مسائل در مجلس شورا باید حل بشود؛ یعنی مردم کوشش کنند که وکلای صالح متدّین در مجلس بفرستند. تمام گرفتاریها و تمام چیزهایی که برخلاف موازین عمل می‌شود آنجا حل می‌شود.

2- صبر انقلابی بکنید تا بلکه این مسائل حل بشود و همه این مسائل در مجلس شورا باید حل بشود؛ یعنی مردم کوشش کنند که وکلای صالح متدّین در مجلس بفرستند. تمام گرفتاریها و تمام چیزهایی که برخلاف موازین عمل می‌شود آنجا حل می‌شود. (1)

3- من هم می‌دانم که الآن همه جای ایران مسائلی هست. هم کمیته‌ها یک مقداری خرابکاری دارند؛ هم در دادگاهها خیلی معلوم نیست همچو با دقت عمل بشود؛ و هم دولت بعضی وقتها برنامه‌هایش برخلاف است و صحیح نیست. اینها را من مطّلعم، می‌دانم. لکن الآن یک وقتی نیست که ما بخواهیم همه چیز را به هم بزنیم و اوضاع را دگرگون بکنیم.(2)

مطبوعات از زدن تیترهای تحریک کننده خودداری کنند

رهبر انقلاب همچنین امروز در پیامی خطاب به نیروهای نظامی ، انتظامی و پاسداران به سران حزب منحله دموکرات هشدار داده و حدود آزادی را معین کردند . اهم نکات مطرح در پیام مهم امام عبارت است از :

1-  با سران حزب منحله دمکرات و دیگر سران - که خائنان به ملت و کشور اسلامی هستند و قیام بر ضد حکومت مرکزی نمودند - با شدت عمل می‌شود.

2- علمای اعلام اهل سنت، مکلفند شرعاً با قوای انتظامی همکاری کنند و مخفیگاه خائنان را در صورتی که می‌دانند به آنان نشان دهند و با آنان معامله مرتد از اسلام نمایند تا نزد خدا مسئول نباشند.

رادیو وی آی پی مکزیک خبر داد که شاه 6میلیارد دلار برای کمک به گروههای تروریستی و ضد انقلاب در کردستان اختصاص داده است تا از طریق ایجاد ناامنی و کشت و کشتار بر علیه دولت اسلامی ایران وارد عمل شوند.

3- من مکرر اعلام کرده‌ام که در اسلامْ نژاد، زبان، قومیت و گروه و ناحیه مطرح نیست. تمام مسلمین - چه اهل سنت و چه شیعی - برادر و برابر و همه برخوردار از همه مزایا و حقوق اسلامی هستند.

4- هیچ کس به هیچ عنوان حق تجاوز به جان و مال برادران کردستان ما را ندارد.

5- دادستانهای دادگاهها موظفند که بار دیگر رسیدگی به مطبوعات و حال نویسندگان آنها را بر عهده گیرند … و از نشریات مخالف مصالح ملت و کشور جداً جلوگیری کنند.

6- مردم به هیچ وجه حق ندارند به کتابفروشیها تعرض نمایند در صورتی که دادستان شهرستانها نشریاتی را مضر انقلاب و مصلحت کشور تشخیص دادند موظف به جلوگیری هستند.

7- مطبوعات موظفند از تیترهایی که موجب تحریک و یا تضعیف مردم می‌شود و یا مخالف واقع است خودداری کنند و خود را با مسیر انقلاب تطبیق دهند.(3)

با جنایتکاران مذاکره نشود / اشرار باید سرکوب شوند

رهبر انقلاب امروز با اعزام نماینده ای به کردستان به وی تاکید کردند با سران آشوبگران مذاکره نکنید ، آنها سرکوب خواهند شد . در نامه امام خطاب به حسین کرمانی آمده است : با همکاری و مشورت با آقایان علمای اعلام و روحانیون محل و همچنین ارتش و ژاندارمری و سپاه پاسداران و کلیه افراد ذی صلاح، در رفع مشکلات و کمبودهای منطقه، سعی کافی را مبذول دارید؛ و به هر نحو به نظر جنابعالی و آقایان مصلحت بود در آرامش منطقه اقدام نمایید. مقصود آن نیست که با جنایتکاران - که سران هستند - مذاکره کنید؛ آنان باید سرکوب شوند.(4)

دولت با سران مذاکره می کند، سر آشوبگران بی کلاه می ماند !

آیت الله شریعتمداری در مورد وقایع کردستان در گفت و گو با خبرگزاری پارس گفت : اگر آنان حقوق قانونی استان و منطقه خود را می خواهند احتیاج به جنگ و درگیری ندارد ، دولت و ملت ایران کردستان را یکی از استانهای ایران میشناسد و هر حق قانونی و شرعی که استانهای دیگر دارد آنها هم دارند .آیت الله شریعتمداری گفت : اگر بیش از این صحبت های دیگری در کار است مثلا صحبت از انفصال و تجزیه در کار است باید بدانند که اینکار شدنی نیست زیرا ملت ایران به هیچ وجه با این نوع خواسته ها موافقت نخواهد کرد .

آیت الله شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد : موضوع دیگر این است که آیا آتش افروزان جنگ کردستان به اعتبار قدرت خودشان می خواهند این جنگ را ادامه دهند یا تکیه به قدرت های خارجی دارند ، اگر به اعتبار خودشان باشد دولت ایران و ارتش ایران از عهده آنان بر می آید و اگر به تحریک یک قدرت خارجی باشد که الملک عقیم سیاست پدر و مادر نمی شناسد ، دولت فردا با محرکین آنها وارد مذاکره میشود و سوء تفاهمات را حل می کند و بعد سرآشوبگران بی کلاه می ماند . (5)

کمک 6میلیارد دلاری شاه مخلوع برای کشتار در کردستان

رادیو وی آی پی مکزیک خبر داد که شاه 6میلیارد دلار برای کمک به گروههای تروریستی و ضد انقلاب در کردستان اختصاص داده است تا از طریق ایجاد ناامنی و کشت و کشتار بر علیه دولت اسلامی ایران وارد عمل شوند .ناظران معتقدند این بودجه با نظارت سازمان سیا و همکاری اردشیر زاهدی و سپهبد سابق پالیزبان و جلب رضایت و همکاری گروه های چپ به جریان افتاده است و کشتار مردم در پاوه در رابطه با این نقشه سیاسی است . (6)

در خواست مجاهدین خلق [منافقین] از مردم ایران / به ما خانه و ماشین دهید تا با آمریکا مبارزه کنیم

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] امروز طی بیانیه ای از مردم خواست برای تهیه محل جدیدی برای استقرار ستاد جنبش ملی مجاهدین به آنها کمک کنند .مجاهدین در این بیانیه ضمن اظهار تاسف از وضعیتی که هم اکنون برای آنها پیش آمده به اتهاماتی که در زمینه سوء استفاده از اموال دولتی به آنان متوجه شده پاسخ داده شده است .

در نامه امام خطاب به حسین کرمانی آمده است : با همکاری و مشورت با آقایان علمای اعلام و روحانیون محل و همچنین ارتش و ژاندارمری و سپاه پاسداران و کلیه افراد ذی صلاح، در رفع مشکلات و کمبودهای منطقه، سعی کافی را مبذول دارید؛ و به هر نحو به نظر جنابعالی و آقایان مصلحت بود در آرامش منطقه اقدام نمایید. مقصود آن نیست که با جنایتکاران - که سران هستند - مذاکره کنید؛ آنان باید سرکوب شوند.

این گروهک ضمن مقایسه خود با امام حسین از مردم خواسته اند به ندای هل من ناصر آنان لبیک گفته شود !مجاهدین در ادامه با اشاره به سوابق مبارزاتی خود تاکید کردند : با این سوابق گمان می کردیم فعالیت و استقرارمان در بنیاد پهلوی به هیچ وجه ناحق و نامشروع نیست.آنها در ادامه از مردم خواستند به آنان در جهت تهیه ساختمان و وسایل نقلیه کمک کنند تا این سازمان بتواند با امپریالیسم مبارزه کند . (7)

دستگیری 4جاسوس اسرائیلی در کردستان

خبرگزاری یونایتد پرس به نقل از سخنگوی دولت گزارش داد که در جریان درگیری در کردستان 4جاسوس اسرائیلی دستگیر شدند . وی تاکید کرد : دستگیری 4جاسوس اسرائیلی در کردستان نشان می دهد رژیم صهیونیستی تلاش دارد یک اسرائیل دیگر در منطقه ایجاد کند . (8)

کشف شبکه بزرگ چریکی در خرمشهر

یک شبکه بزرگ چریکی که عملیات خرابکاری در خوزستان را برعهده داشت در خرمشهر کشف شد .پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر پس از محاصره کردن مخفیگاه شیخ حامد وزیدات یکی از رهبران سازمان سیاسی خلق عرب و رهبر یک شبکه بزرگ چریکی وی و پسرش و نیز سه نفر دیگر را به دام انداختند .ناصر جبروتی فرمانده پاسداران خرمشهر با اعلام این خبر افزود : شیخ حامد چند بار مخفیانه به عراق رفته و از رهبران به اصطلاح خلق عرب می باشد که با عراقیها تماس نزدیک داشته و در یک سری نقل و انتقالات اسلحه از خارج به ایران دخالت داشته است . این  مقام مسئول در سپاه خرمشهر ادامه داد : شیخ حامد رهبری عملیات تروریستی چهارشنبه سیاه خرمشهر(9)را به همراهی پسرانش بر عهده داشته است . گفتنی است در حال حاضر دو فرزند شیخ حامد صدام و صالح زویدات که در عملیات خرابکاری خوزستان دست دارند فراری هستند . (10)

پی نوشت ها:

1- نخستین انتخابات مجلس شورای ملی 24اسفند سال 1358یعنی یک سال و یک ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد . نخستین جلسه این مجلس نیز 7خرداد سال بعد برگزار گردید .

2- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه356

3- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه 351

4- صحیفه امام ، جلد 9، صفحه  355

5- کیهان ، 7شهریور 58، صفحه 12

6- اطلاعات ، 6شهریور 58، صفحه 2

7- اطلاعات ، 6شهریور 1358، صفحه 2 ، نگرانی و عصبانیت منافقین از مقابله نظام اسلامی با آنان و اخراج از خانه های تیمی امروز با گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب و به شکلی دیگر در عراق تکرار شده است . اعضای این گروهک تروریستی که در زمان حکمرانی صدام بر عراق اردوگاه اشرف را در اختیار داشته و هر کاری که در این اردوگاه می خواستند انجام می دادند امروز و با سرنگونی صدام از اردوگاه اشرف اخراج شده اند . منافقین ابتدایی ترین اصول روابط بین الملل که احترام به تمامیت ارضی کشور ها است را نیز نمی پذیرند و از این که دولت عراق از آنان خواسته است خاک عراق را ترک کرده و اردوگاه اشرف را به ملت عراق واگذار کنند شکوه و گلایه کرده و حتی دست به مقابله نظامی نیز می زنند !

8- اطلاعات ، 7شهریور 1358، صفحه 1

9- در باره چهارشنبه سیاه خرمشهر گفتنی های فراوانی وجود دارد که همه به تشکلی قومی به نام خلق عرب منتهی می شود ، عواملی چون پشتیبانی و هدایت بیگانگان بخصوص عراق، ضعف برخورد دولت موقت و بخصوص نقش آیت الله شبیر خاقانی در گسترش جریان قومی،‌ از مهمترین عوامل رشد و گسترش سازمان‌های موسوم به خلق عرب چون “سازمان سیاسی خلق عرب” و “کانون فرهنگی خلق عرب” بوده است و اقتدار و تسلط ضدانقلابی اینها در خرمشهر به حدی رسید که با حمله به “کانون فرهنگی نظامی جوانان مسلمان خرمشهر” و آتش زدن آن، حتی نسبت به دستگیری انقلابیونی چون شهید جهان آرا اقدام کردند. نیروهای انقلابی شهر در یک سازماندهی غیرعلنی مراقبت از شهر و نظارت بر رفتار ضدانقلاب را برنامه ریزی کرده و از سوی دیگر مردم مسلمان خرمشهر نیز در اعتراض به اقدامات ضدانقلابیون در مسجد جامع دست به تحصن زدند نهایتاً مهلتی برای تخلیه ساختمان‌های تحت اختیار سازمان سیاسی و کانون فرهنگی خلق عرب تعیین گردید و نیز مهلتی برای تحویل سلاح طرفین درگیری به فرمانداری تعیین شد.(4/3/58)

برادران کانون فرهنگی نظامی با پیش بینی عدم قبول مسئله فوق توسط گروه‌های خلق عرب، برای دست زدن به یک تحصن و اعتصاب غذا، در صورت پایان مهلت مزبور و عدم پیشرفت کار، برنامه ریزی می‌کنند.

صبح آخرین روز مهلت تعیین شده برای تخلیه ساختمان‌های دولتی، سازمان سیاسی خلق عرب طی اعلامیه‌ای تخلیه ساختمان‌ها را رد کرده و آنرا مسئله‌ای انحرافی خواند. بدنبال این اعلامیه، عده‌ای از اعضای این سازمان در ساختمان مورد بحث اجتماع کردند، همچنین کانون فرهنگی خلق عرب با انتشار اطلاعیه مشابهی در ساختمان کانون دست به تحصن زد. در همین روز جلسات طولانی بین مسئولین دولتی شهر و نمایندگان سازمان‌های خلق عرب برگزار شد که عملاً نتیجه‌ای ببار نیاورد. از سوی دیگر خبرگزاری‌های خارجی و رادیوهای بیگانه فشارهای تبلیغاتی خود را افزایش داده و به بزرگنمایی قضیه پرداختند. از جمله آسوشیتدپرش خبر داد: صدها تن از افراد مسلح اقلیت عرب زبان ایرانی در “ادارات خود” متحصن شده و خواستار خودمختاری گردیدند.

در چنین وضعیتی، رسیدن پیام شبیر خاقانی از قم نشان داد که به دلیل همراهی شیخ، تکیه گاه اجتماعی ضدانقلاب آنقدر هست که ماجرا پیشرفت مسالمت آمیزی نخواهد داشت.پس از گذشت چند روز، جلسات و مذاکرات بجایی نرسید و سازمان‌های خلق عرب تاکید کردند که ساختمان‌ها را تحت هیچ شرائطی تخلیه نخواهند کرد و زمانی شرایط خلع سلاح را خواهند پذیرفت که در تمام ایران خلع سلاح عمومی انجام گیرد. در این شرایط، بدستور استاندار وقت، حدود 100 تن از تکاوران نیروی دریایی از بوشهر وارد خرمشهر شدند. این مسئله و تهدید استاندار که “دیگر حوصله تلاش‌های ضدانقلابی را نخواهیم داشت” حاکی از قاطعیت نظام در این مقطع داشت.  روز انقضای آخرین مهلت خلع سلاح و تخلیه ساختمان‌ها نه تنها هرگونه علائم و آثاری که امیدواری نسبت به حل مسائل ایجاد کند محسوس نبود ، بلکه با سپری شدن زمان مواضع ضدانقلاب سرسختانه تر می‌شد. بنابراین مردم بار دیگر به سمت مسجد جامع راهپیمایی کردند و از فردای آنروز یعنی 5خرداد 58 به دعوت کانون فرهنگی و نظامی انقلابیون مسلمان خرمشهر و ستاد پاسداران، در این مسجد دست به تحصن زدند.

روز چهارم تحصن مسجد جامع، سه شنبه 8خرداد 58 با اعتصاب غذای 300 تن از متحصنین شروع شد.

در ساعت 30/9 صبح تظاهرات گسترده‌ای با حضور روحانیون شهر برگزار شد که طی آن ضمن حمایت از اقدامات استانداری خلع سلاح عمومی، بازداشت عاملین فاجعه خرمشهر و استفاده از پاسداران غیربومی برای حفظ امنیت و کنترل شهر درخواست می‌شد.

حدود ظهر خبری پخش شد که میزان نگرانی‌ها و هم عصبانیت مردم را افزایش داد. خبر این بود که: ‌عناصر خلق عرب به گمرک حمله کرده، طی یک درگیری مسلحانه یک پاسدار و یک نگهبان گمرک را به شهادت رسانده اند و چند تن را نیز مجروح کرده اند .

سازمان سیاسی خلق عرب دست به قدرت نمایی و ایجاد رعب زده و به تلافی خلع سلاح سه تن از عناصرش در بازار، توسط تکاوران نیروی دریایی به این کار اقدام کرده بود.

بدنبال این حادثه در شهر وضعیت فوق العاده حاکم شد و در گمرک و نخلستان‌های اطراف و نیز نقاط حساس شهر، حساسیت و مراقبت‌ها شدیدتر بود.

در تظاهرات مردمی این روز، بطور آشکار علیه شیخ و سازمان سیاسی شعارهایی داده می‌شد که نشان می‌داد ریشه‌های مسائل تا حدودی برای مردم روشن شده است و همین امر به آنهایی که در مسجد جامع گرد آمده بودند، انگیزه بیشتری می‌داد، جمع کثیری از مردم تا نیمه‌های شب در مسجد جامع ماندند.

مدنی استاندار وقت در همین شب به خرمشهر آمد و از حدود ساعت 22 مذاکراتی بین وی و مسئولان شهری (فرماندار و شهردار خرمشهر) و برخی روحانیون با برادر شیخ و تنی چند از نمایندگان او انجام شد. نمایندگان آل شبیر ادعا می‌کردند که سران قبائل! گفته اند 24 ساعت دیگر مهلت لازم است تا قضایا بطور مسالمت آمیز حل و فصل شود. با وجود آنکه اوضاع موجود عکس این مطلب را حکایت می‌کرد، به هر صورت توافق شد که موضوع خلع سلاح تا روز پنج شنبه 10خرداد  به عقب بیافتد.

این در حالی بود که سازمان سیاسی و کانون فرهنگی خلق عرب مرتباً آمادگی بیشتری برای پافشاری بر روی خواسته هایشان نشان می‌دادند. سنگربندی اطراف ساختمان ها، ورود مدام عناصر مسلح به شهر، درگیری گمرک و کلیه شواهد و قرائن از عدم تمایل و تصمیم عناصر خلق عرب به تحقق حل مسالمت آمیز ماجرا، حکایت می‌کرد.

سرانجام چهارشنبه سیاه فرا رسیده و درگیری‌های مسلحانه در شهر آغاز شد.

روزنامه اطلاعات روز 9خرداد نوشت : مقارن ساعت 4 بامداد امروز، یک اتومبیل پیکان سواری با چند سرنشین در شهر به حرکت درآمد و با شلیک‌های پیاپی آرامش شهر را برهم زد.

شهید جهان آرا نیز در این باره می گوید : «یک ماشین سفید رنگ به سمت مسجد جامع آمد و پس از شلیک تیر و پرتاب کوکتل مولوتوف متواری شد و (به دنبال آن) عناصر سازمان سیاسی بداخل شهر آمده و شروع به سنگربندی کردند. آنها پمپ بنزین خیابان فردوسی را به آتش کشیدند. خیابان مولوی را بستند، طرف مرز شلمچه دو یا سه انبار مخابرات را به آتش کشیدند، تعدادی خانه و مغازه را غارت کردند و …»

بزودی شهر کاملاً در تشنج ناشی از تیراندازی‌ها و درگیری‌ها و آتش سوزی‌ها فرو رفت و حالت یک شهر جنگ زده را به خود گرفت.

اطلاعات حوادث این روز را چنین شرح می دهد :  در ساعت 45/7 صبح فرمانداری خرمشهر مورد تهاجم مسلحانه قرار گرفت که محافظین ساختمان به مقابله پرداختند.

در ساعت 8 صبح، گروهک خلق عرب در نزدیکی گمرک با پاسداران درگیر شدند و ساختمان‌های پست و تلگراف و چندین مغازه را به آتش کشیدند، همچنین ساختمان دخانیات طعمه حریق شد. به علت آتش سوزی سیم ها، قسمت‌هایی از برق و تلفن شهر قطع شد و پاسداران آبادان به حال آماده باش درآمدند.

در این روز سازمان سیاسی خلق عرب اقدام به سنگربندی در خیابان کرده و صدای رگبار لحظه‌ای در شهر قطع نمی شد ، از عشایر خوزستان و سایر نیروهای خلق عرب جهت کمک به ضد انقلاب دعوت شده و آنها نیز وارد شهر شده بودند . در ساعت 9 صبح حمله به کلانتری یک خرمشهر، توسط نیروهای نظامی مستقر در آن دفع گردید. در سه راه شلمچه در جاده مرزی نیز اعراب قسمتی از تاسیسات غیرقابل استفاده ارتش را به آتش کشیدند.

روزنامه اطلاعات روز بعد یعنی 10خرداد ادامه حوادث چهارشنبه خرمشهر را اینگونه شرح می دهد : در ساعت 30/10، افراد خلق عرب، از طریق کارون و شط العرب به پایگاه دریایی خرمشهر حمله کردند. جایگاه پمپ بنزین و نمایندگی جنرال موتور و یک سوپر مارکت به آتش کشیده شد. به هنگام ظهر، سه کشتی هزار تنی تجارتی به آتش کشیده شد.روزنامه بامداد مورخه 10/3/58 حمله به پایگاه دریایی خرمشهر را به نحو زیر منعکس نمود:

از سوی دیگر ساختمان‌های سازمان سیاسی و کانون فرهنگی خلق عرب، از همان ساعات اول درگیری به محاصره نیروهای انقلاب درآمد و پس از چند ساعت درگیری سرانجام تصرف شد. به این ترتیب مرکز هدایت آشوب و درگیری‌ها سقوط کرد اما باعث ختم فوری آن نشد.

در این شرایط، عراق به نحو تحریک آمیزی در مرز، مقابل پاسگاه‌های مرزی به تجمع نیرو دست زد و هلی کوپترهای آن در خسروآباد به پرواز درآمدند. از سوی دیگر دو ایستگاه رادیو به زبان عربی، مرتباً برای مردم منطقه پیام می فرستادند .

در همین روز، شبیر خاقانی در یک مصاحبه مطبوعاتی تهدیدآمیز گفت: ما خواهان تفاهم با دولت هستیم و اگر دولت تفاهم نشان ندهد، عواقب وخیم این وضع قابل پیش بینی نیست. من خواهان تغییر احمد مدنی (استاندار وقت) هستم، زیرا حضور او در خوزستان اوضاع منطقه را پر آشوب تر می‌کند. رک اطلاعات 10/3/58

این سخنان که توسط تقریباً تمام خبرگزاری‌ها و رادیوهای بیگانه، همراه با بزرگنمایی پخش شد به معنای تصمیم ضدانقلاب به عدم تسلیم و ادامه ماجرا حکایت می‌کرد زیرا برای همه مشخص بود که این ضدانقلاب است که شبیر خاقانی را که اسیر سادگی، توهمات و خصلت‌های فردی نادرستی است، اداره می‌کند و برای او خط موضعگیری تعیین می‌نماید.

در این میان، رادیو صوت الجماهیر عراق و رادیو عربی کویت، با نقل اخبار، بگونه‌ای که تحریک کننده و تشویق کننده باشد، ادامه درگیری “اعراب” تا تحقق خودمختاری “عربستان” را نوید می‌دادند. فی المثل ضمن پخش اخبار بزبان عربی در رادیو کویت مورخه 10خرداد  چنین گزارش شد: اعراب ایران اعلام کردند که سلاح‌های خود را تحویل نخواهند داد مگر بعد از اینکه دولت خواست‌های آنها در مورد خودمختاری را تامین کند...از همه این ها که بگذریم روزنامه کیهان مجموع تلفات انسانی درگیری‌های آن‌روز خوزستان را تا عصر روز جمعه 49 کشته و 169 مجروح و جبروتی فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر نیز آمار تلفات حوادث چهارشنبه سیاه را 70 کشته و 400 زخمی اعلام کرد .

10- اطلاعات ، 6شهریور 1358، صفحه 3، گفتنی است در مورد نقش حامد زویدات که بعدها به خاطر جنایات متعدد اعدام شد این نکته قابل ذکر است که بر اساس گزارش خبرگزاری پارس و نیز گزارش استانداری خوزستان در مجلس ختم وی برادر صدام حسین شرکت کرده و رسما و علنا مساعدت های لازم را برای ایجاد انفجار و کشتار در داخل ایران وعده داد .

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول