اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اقلیت موثر روشنفکران غرب زده ...

خبرگزاری فارس: امام خمینی :‌روشنفکران در اقلیت‌اند، اما مؤثرند. اینها یک دسته‌ای هستند که با علم به مطلب، برای انحراف اذهان، مطالب را می‌گویند، مطلع‌اند، نه اینکه نمی‌دانند، لکن اگر آنچه را می‌دانند بگویند، کلاه خودشان هم پس معرکه است! کلاه اربابها هم پس معرکه است.

اقلیت موثر روشنفکران غرب زده ...

رخدادهای 10 شهریور1358

رهبر انقلاب امروز در دیدار اعضای انجمن اسلامی نیروی هوایی تنها راه نجات کشور را رهایی از غرب زدگی عنوان کردند . امام خمینی به تشریح رویکرد غرب زدگان به اسلام و نیز داشته های ملی پرداخته و تاکید کردند برای یک غرب زده استناد به نوشته های یک نویسنده غربی به همان اندازه مهم است که ما مسلمانان به خدا و قرآن استناد می کنیم . ایشان غرب زده ها را اقلیت موثری دانستند که با علم به حقیقت آن را بر زبان نمی آورند چرا که به نفعشان نیست .

امروز مهندس بازرگان نیز در پاسخ به انتقادات مردم و امام خمینی مبنی بر انقلابی نبودن دولت موقت گفت :« وظیفه من به عنوان رئیس دولت راه انداختن کارها ، شروع  کار ادارات و وزارتخانه ها ، مدارس و دانشگاه ها بود ... اینکه می گویند دولت انقلابی عمل نمی کند ایراد بسیار بجاست زیرا در تقسیم وظایف این اصلا به عهده دولت نبوده است »

با وجودیکه حزب منحله دموکرات کردستان هر روز فجایع جدیدی خلق می کند و از سوی دیگر خواهان استقلال و جدایی از خاک کشور است امروز استاندار کردستان خواسته های حزب دموکرات کردستان را منطقی دانسته و تاکید کرد باید با این حزب گفت و گو شود !امروز اعضای شاخص جبهه ملی که گفته می شود در طرح اعزام هیئت حسن نیت به کردستان نقش دارند به دیدار آیت الله شریعتمداری رفته و با وی به گفت و گو نشستند ، این گفت و گو خصوصی بوده و خبری از محتوای دقیق آن منتشر نشده است .

دیدار دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه با صدام حسین رئیس جمهور عراق در حاشیه اجلاس هاوانا از دیگر اخبار مهم امروز بود ، یزدی در دیدار با صدام از وی خواست به ایران سفر کند ، در روزهای گذشته عراق نقش مهمی در حمایت از اشرار و ضد انقلاب کردستان و نیز خوزستان داشته و آنها را از لحاظ مالی و نظامی پشتیبانی کرده است ...امام خمینی  امروز در دیدار اعضای انجمن اسلامی نیروی هوایی با ایشان با تاکید بر لزوم تبلیغ اسلام با همه ابعادش به رهایی از خودباختگی نسبت به غرب پرداختند .

ما هم به دشمنان اسلام کمک کرده ایم ...

اهم بیانات رهبر انقلاب در این دیدار عبارت است از :

1- مع الأسف ما خودمان هم به آنها [دشمنان اسلام] کمک کردیم و زیاد هم کمک کردیم. ما از مسائل اسلام، بعض مسائلی که روابط بین فرد و خدای تبارک و تعالی بود گرفتیم؛ و مابقی مسائل - که اکثر کتب فقهی ماست - در کتابها مدفون شد، همان توی کتابها محفوظ بود و در خارج نیامد.نتوانستیم ما عرضه کنیم امور اجتماعی را، امور سیاسی را. این اموری که مال زندگی است، اینها را نتوانستیم ما عرضه بکنیم. از این جهت، آنها از آن طرف دامن زدند؛ ما هم از این طرف غافل.

از اسلام می ترسند / هر چه در غرب نوشته اند بی دلیل می پذیرند

2- آنها [با] قلمهای مسموم - که حتی حالا هم بعض از آن انگلها در ایران هستند - اسلام را معرفی کردند به اینکه این یک ترتیبی است که مال سابق بود کهنه است حالا دیگر؛ این مال هزار و چهارصد سال پیش از این است، و باید حالا فکر نویی کرد! آنها از آن طرف هرچه توانستند راجع به اسلام گفتند. و حالا هم می‌گویند و مهمّش این است که از اسلام می‌ترسند.

آیت الله سید رضی وحیدی در یک تماس تلفنی از میاندواب با خبرگزاری پارس در ارومیه اطلاع داد 64تن از سربازان اعزامی قصرشیرین به مهاباد که بوسیله عوامل ضد انقلاب گروگان گرفته شده بودند با میانجیگری آیت الله وحیدی آزاد شدند.

اینهایی که قلمهای مسمومشان یا قدمهای بسیار کثیفشان بر ضد اسلام و جمهوری اسلام و اینها برداشته می‌شود، اینها بعضیهایشان، یا خیلیهایشان، اصلاً نمی دانند چیست اسلام! غافل هستند، اصلاً نمی‌فهمند. یک چیزی از یک مقاله‌ای در اروپا منتشر شده است خوانده‌اند، همان را میزان فهم خودشان [قرار داده‌اند]. و همان طوری که - غربزده‌اند دیگر - هر چه آنها بگویند اینها بی‌دلیل می‌پذیرند.

آخر دلیلشان این است که فلان پرفسور چه گفته !

3- آخرش دلیلشان این است که فلان پروفسور در کجا این را گفته! فلان کس در کجا این را گفته. تمام استشهادشان به قول آنها نظیر استشهاد ما به قول خداست! ما هم استشهاد می‌کنیم به قول پیغمبر و خدا در حرفهایمان؛ آنها هم استشهادشان همین نحو است که هرچه که فلان پروفسور گفت همین تمام است! مارکس هرچه گفت درست است دیگر؛ دیگر لازم نیست! مارکسی که‌ در خارج الآن شکست خورده و مکتبش دفن شده است، حالا تازه آمده است توی جوانهای ما و بچه‌های ما! تازه حالا اینجا. آنها کنارش زده‌اند، اینها گرفته‌اند او را!

اقلیت موثر روشنفکران غرب زده ...

4- اینها با قلمهای خودشان نخواستند که اسلام معلوم بشود چیست. و اینها دیگر یک دسته‌اند، البته اینها در اقلیت‌اند، اما مؤثرند. اینها یک دسته‌ای هستند که با علم به مطلب، برای انحراف اذهان، مطالب را می‌گویند، مطلع‌اند، نه اینکه نمی‌دانند، لکن اگر آنچه را می‌دانند بگویند، کلاه خودشان هم پس معرکه است! کلاه اربابها هم پس معرکه است.

باید از غربزدگی نجات پیدا کنیم

5- ما اگر بخواهیم واقعاً مملکتمان نجات پیدا کند، مقدّم بر همه این است که از این غربزدگی نجات پیدا کنیم. شما ملاحظه کنید، حتی اسم خیابانهای ما «روزولت «،» چرچیل»، چه! خوب چرا؟ برای اینکه ما برای خودمان شخصیتی قائل نیستیم.

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در یک پیام رادیو و تلویزیونی که در ساعت یک بامداد امشب از تلویزیون پخش شد ضمن گلایه شدید از انتقادات و حملات اخیر روزنامه ها و وعاظ و رادیو و تلویزیون به دولت گفت : روزی که بمن بگویند دیگر نخست وزیر نیستی ، برو خانه ات بنشین ، عروسی دوم من است .

6- استقلال نظامی یک مسئله است؛ استقلال فکری، استقلال روحی، مغز خود آدم مال خودش باشد، همه‌اش توی آن غرب نباشد، هر چه می‌خواهد بگوید: غرب، کی گفته، فلان فیلسوف گفته، فلان چه گفته.(1)

عروسی دوم بازرگان چه روزی است ؟!

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در یک پیام رادیو و تلویزیونی که در ساعت یک بامداد امشب از تلویزیون پخش شد ضمن گلایه شدید از انتقادات و حملات اخیر روزنامه ها و وعاظ و رادیو و تلویزیون به دولت گفت : روزی که به من بگویند دیگر نخست وزیر نیستی ، برو خانه ات بنشین ، عروسی دوم من است .

بازرگان ادامه داد : داوطلب مقام نخست وزیری نبوده و ریاستی که مرئوس آن از بالاتر دستور بگیرد برایم شیرینی ندارد . بازرگان ادامه داد : کسی که من حکم انتصابش را در سازمان رادیو و تلویزیون امضا کرده ام می گوید دولت قاطع نیست ، او درست می گوید دولت قاطع نیست ، اگر دولت قاطع بود او در رادیو و تلویزیون نبود .

انقلابی عمل کردن وظیفه ما نیست

نخست وزیر دولت موقت آنگاه به نقش دولت در زمینه های اداری و اقتصادی و سازماندهی وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت : ملی کردن بانکها ، تصویب لایحه حفاظت و توسعه صنایع کار انقلابی نبود؟ اگر کار انقلابی نبود ، اشکالی ندارد ما انقلابی نیستیم .(2)بازرگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : اینکه می گویند دولت انقلابی عمل نمیکند ایراد بسیار بجاست زیرا در تقسیم وظایف این اصلا به عهده دولت نبوده است ، وظیفه من به عنوان رئیس دولت راه انداختن کارها ، شروع  کار ادارات و وزارتخانه ها ، مدارس و دانشگاه ها بود و من که از روز اول نخست وزیری بنام نخست وزیر قانونی بوسیله امام برگزیده و از طرف مردم تائید شدم گامی خارج از قانون نگذاشتم .

مردم می گویند چرا با حرکت لاک پشتی بچه های ما را به کشتن دادید؟

نخست وزیر دولت موقت با اشاره به انتقاد مردم مبنی برا اینکه شما با حرکت لاک پشتی بچه های ما را در پاوه به کشتن دادید گفت : ما میخواهیم منظم ، متدیک و سیستماتیک و فهمیده کار کنیم .نخست وزیر ادامه داد : همین اول هفته من یک نامه خصوصی برای امام فرستادم که این استعفای ما دودستی تحویل شما ولی تا موقعیکه این دولت روی کار است عامل و وسیله شما است وظیفه دارید دولت را تقویت کنید ، دشمن دلش می خواهد دولت ضعیف باشد.(3)

دستگیری یک سرهنگ خارجی با لباس کردی

آیت الله سید رضی وحیدی در یک تماس تلفنی از میاندواب با خبرگزاری پارس در ارومیه اطلاع داد 64تن از سربازان اعزامی قصرشیرین به مهاباد که بوسیله عوامل ضد انقلاب گروگان گرفته شده بودند با میانجیگری آیت الله وحیدی آزاد شدند.گروهی از پاسداران تبریز هم که در راه پاوه بوسیله عوامل حزب منحله دموکرات کردستان خلع سلاح شده بودند و اعضای این حزب قصد اعدام 16تن از آنان را داشتند با عاملین خلع سلاح مبادله شدند .

چمران گفت : دیروز[9شهریور] که با عده‌ای از پاسداران و نیروهای ویژه به ماموریت می‌رفتم دو هلی‌کوپتر ما هدف گلوله قرار گرفت ، بر یکی دو گلوله و بر دیگری 4 گلوله اصابت کرد و با آنکه به آنها فرمان دادم فوراً منطقه را ترک کنند، تا آخرین گلوله خود و آخرین ذخیره بنزین در معرکه ماندند و صحنه را ترک نکردند.

این عاملان شناخته شده هستند و بگفته آیت الله وحیدی قرار است پس از استقرار کامل ارتش در مهاباد دستگیر و به محاکمه کشیده شوند. آیت الله وحیدی همچنین خبر داد : در درگیری های اخیر این شهرستان یگ سرهنگ از عوامل بیگانه که لباس کردی بر تن داشته و به قصد شناسایی منطقه به میاندوآب آمده بود دستگیر و به دادگاه شهرستان تبریز معرفی شد . (4)

ارتش و پاسداران در غرب کشور وارد عمل شدند

امروز نیروهای ارتش و پاسداران در منطقه غرب وارد عمل شدند و همزمان با آن دکتر چمران پیامی صادر کرد . چمران در پیام خود، به چگونگی قرار گرفتن هلیکوپترها اشاره کرده و از نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در وقایع غرب کشور ستایش نمود.چمران در این پیام از مورد هدف قرار گرفتن دو هلیکوپتر توسط اشرار کردستان خبر داد و گفت : دیروز[9شهریور] که با عده‌ای از پاسداران و نیروهای ویژه به ماموریت می‌رفتم دو هلی‌کوپتر ما هدف گلوله قرار گرفت ، بر یکی دو گلوله و بر دیگری 4 گلوله اصابت کرد و با آنکه به آنها فرمان دادم فوراً منطقه را ترک کنند، تا آخرین گلوله خود و آخرین ذخیره بنزین در معرکه ماندند و صحنه را ترک نکردند.

وی در پایان پیام خود تاکید کرد : درود بی پایان به رهبر عالیقدر انقلاب ایران، امام خمینی که با فرمان انقلابی خود، روحی جدید به همه مردم ایران دمید و جهشی بزرگ در تاریخ انقلاب این کشور بوجود آورد و یکبار برای همیشه به استعمارگران خارجی و دست نشاندگان داخلی آنها ثابت کرد که توطئه‌های شوم آنها بر انقلاب پیروزمند انقلاب اسلامی ایران کارگر نیست.(5)

توقعات دموکراتها بیجا نبود !

استاندار کردستان امروز ضمن تشریح نقطه‌نظرهای خود درباره حوادث اخیر این استان پیشنهاد کرد که مرکز مخصوصی برای بررسی مسایل و مشکلات دو استان کردستان و کرمانشاهان و بخشی از استان آذربایجان تشکیل شود .وی درباره آنچه در کردستان گذشته است گفت : ظاهراً با حزب دمکرات وقتی صحبتی می‌شود توقعاتشان زیاد بیجا نبود ولی من فکر می‌کنم دولت به اینها زیاد میدان نمی‌داد که بیایند و مطالبشان را عنوان بکنند تا دولت متوجه بشود که آیا اینان در گفتارشان صادق هستند یا نه و آیا تصمیماتشان هماهنگی با مصالح اجتماعی مملکت دارد یا خیر؟

دشمنان اسلام بعضیهایشان، یا خیلیهایشان، اصلاً نمی دانند چیست اسلام! غافل هستند، اصلاً نمی‌فهمند. یک چیزی از یک مقاله‌ای در اروپا منتشر شده است خوانده‌اند، همان را میزان فهم خودشان [قرار داده‌اند]. و همان طوری که - غربزده‌اند دیگر - هر چه آنها بگویند اینها بی‌دلیل می‌پذیرند.

وی گفت :  من خودم در سفر به استان کردستان،  تصادفاً یکی دو نفر از دمکراتها را دیدم و اینها  افرادی بودند ظاهرالصلاح و در صحبتهایشان توقعاتی نبود که برای دولت وحشتناک باشد. ولی به نظر من بایستی با  آنها صحبت بشود و بعد در عمل ببینند که اینها تاچه حد صادق هستند .استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود از عملکرد دادگاه های انقلاب به ریاست آیت الله خلخالی و اعدام تعدادی از اشرار انتقاد کرد . (6)

پیرانشهر از سکنه خالی شد

در پی انتشار شایعاتی امروز پیرانشهر از سکنه خالی شد و مردم این شهر به روستاهای اطراف کوچ کردند .  حقگو استاندار آذربایجان غربی با اعلام این خبر افزود : وضع منطقه آرام است و فقط بعضی از عوامل بیگانه با ایجاد تشنج تصنعی ناراحتی افراد را فراهم می نمایند .استاندار ادامه داد : ما بارها به خواهران و برادران کرد خود یادآور شده ایم که حساب افراد آشوبگر حزب منحله دموکرات کردستان با دیگر برادران کرد جدا است و هیچ کس حق تعرض به این افراد را ندارد و خاطیان به شدید ترین وجه مجازات خواهند شد .استاندار آذربایجان غربی همچنین اعلام کرد : آرامش در شهرهای این استان برقرار است ولی کمبود مواد سوختی در آذربایجان غربی مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است . (7)

ملاقات یک ساعت و نیمه اعضای جبهه ملی با آیت الله شریعتمداری

پیش از ظهر امروز چند تن از مقامات برجسته جبهه ملی با آیت الله شریعتمداری ملاقات و مذاکره کردند .در این ملاقات که بصورت خصوصی و بمدت یک و نیم ساعت طول کشید مسائل مختلف مملکتی و از جمله مسائل کردستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت .گفته می شود اعضای جبهه ملی گزارشی از پیشنهاد خود مبنی بر اعزام هیئت حسن نیت به کردستان در این دیدار ارائه کرده و آیت الله شریعتمداری نیز از هر راهکاری که مسائل کردستان را با صلح و صفا فیصله دهد حمایت کرده اند . (8)

ملاقات یزدی با صدام حسین

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه با صدام حسین رئیس جمهور عراق در هاوانا دیدار و گفتگو کرد .  این ملاقات که متعاقب مذاکرات خصوصی امروز دکتر صاحب الهادی وزیرخارجه عراق با یزدی در محل اقامت صدام صورت گرفت ، طرفین به مدت دو ساعت درباره مسائل مورد علاقه دو کشور به گفتگو نشستند . مسائل مربوط به کردستان و خوزستان چهارچوب کلی مذاکرات را تشکیل می داد .  یزدی پس از این دیدار فضای مذاکرات را سازنده دانست . (9)

پی نوشت ها:

1- صحیفه امام ،  جلد 9 ، صفحه 375

2- اطلاعات ، 10شهریور 1358، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 10شهریور 1358، صفحه 1و 2 ، مهندس مهدی بازرگان علاوه بر مبانی، در روش ها نیز راهی جز آنچه که منطق یک دولت انقلابی و طراز «مکتب اسلام ناب» اقتضا می کرد ، در پیش گرفت. «اعتدال گرایی» منتسب به بازرگان بیش از آن که ناشی از تفاوت منطق او با خط امام باشد، به ناتوانی هایش بازمی گشت؛ چنان که وی سه روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اجتماع دانشگاه تهران گفته بود:

«انتظار عمل کردن مثل رهبر و مرجع عالی قدری که بنده را مأمور و مفتخر به این خدمت کرده اند و با عزم راسخ ایمانی و قدرت، سر به زیر انداخته و بولدوزروار حرکت می کند و صخره ها و ریشه ها و سنگ ها را سر جایش خرد کرده و پیش رفته و می رود، این انتظار را از بنده نداشته باشید. بنده ماشین سواری نازک نارنجی هستم که باید روی آسفالت و راه همواره حرکت کنم و شما باید راه را برایمان هموار کنید.»

این اعتراف، آن زمان نشانه ای از فروتنی مهندس بازرگان تلقی شد. اما واقعیت این «ناتوانی» مشکلاتی را دامنگیر نظام نوپا کرد. بازرگان در اولین اقدامات خود در دولت موقت، گروهی از سیاستمداران فرتوت را مأمور اداره یک کشور بحران زده کرد؛ سیاسیونی که حتی دارای سابقه کارشکنی در مبارزات امام علیه نظام ستم شاهی بودند.

حتی مهندس عزت الله سحابی به «بدبینی بازرگان به جوان ها» اذعان دارد.4 البته نخست وزیر دولت موقت به تدریج متقاعد شد که افراد جوان تری از طیف همفکرانش را باید به کار گیرد، اما بازرگان هیچ گاه نیاز نظام تازه تاسیس به جوانان پرشور، انگیزه مند و انقلابی را درک نکرد. زمانی که جهاد سازندگی در نخست وزیری، تأسیس شد، بازرگان به بوروکرات های این دستگاه پوسیده و ناکارآمد دل بسته بود. بدتر از آن، حتی نماینده امام مجبور بود، جوانان جهادگر و در حقیقت هسته اولیه شکل گیری این نهاد را از دید نخست وزیر انقلاب پنهان کند! 4 با این حال، نیروهای انقلاب نمی توانستند دست روی دست بگذارند و البته در برابر آن ها، نخست وزیر دولت موقت با مضامینی مثل «دولت در دولت، چاقوی بی تیغه و...» از جوانان انقلابی گلایه می کرد!

بازرگان حتی وظایف شورای انقلاب را برای بررسی و تأیید صلاحیت وزرای مورد نظر خود برنمی تافت و حتی آنان را تهدید به «استعفا» می کرد. خاطرات رهبر معظم انقلاب، به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب از آن روزها نشان دهنده این واقعیت است. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تاکید اکثریت اعضای شورای انقلاب مبنی بر لزوم برخورداری وزرا از ویژگی های انقلابی و اعتقاد عمیق به اسلام، یادآور می شوند:

«ما می گفتیم مثلا فلان وزیر را قبول نداریم و مواجه می شدیم با یک پاسخ که پیوسته با آن روبه رو بودیم و آن این بود که رئیس دولت موقت به ما می گفت اگر این ها را قبول نکنید من ناچارم استعفا بدهم. حالا شما ببینید وضعیت ما در مقابل تهدید استعفا از طرف رئیس دولت موقت آن هم بیست روز بعد از تشکیل دولت، چگونه است... ما بر سر معاونین آقای بازرگان چند بار در شورای انقلاب کارمان با ایشان به مشاجره کشید.»

4- جمهوری اسلامی 10شهریور 1358، صفحه 1و2

5- کیهان ، 11شهریور 1358، صفحه 2

6- کیهان ، 11شهریور 58، صفحه 3

7- اطلاعات ، 11اردیبهشت 1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 11اردیبهشت 1358، صفحه 2

9- اطلاعات ، 11اردیبهشت 1358، صفحه 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول