اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور عشایری استان اردبیل:

عشایر اردبیل رتبه سوم تولیدات لبنی را در کشور دارند

خبرگزاری فارس: مدیر امور عشایری استان اردبیل گفت: عشایر سختکوش استان رتبه سوم را در تولید محصولات لبنی در کشور دارند.

عشایر اردبیل رتبه سوم تولیدات لبنی را در کشور دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معرفت آذری عصر امروز در جلسه ستاد امور عشایری اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر جامعه عشایری استان اردبیل با تولیدات متنوع خود زمینه خوداتکایی استان و کشور را در گروه‌های مختلف فراهم آوردند؛ به طوری که جامعه عشایری استان از تولیدکنندگان شایسته بوده و در مسیر خودکفایی واقعی کشور حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت عشایری استان از امکانات خوبی اعم از آب شرب و راه مناسب برخوردار است، تصریح کرد: 55 درصد عشایر استان اردبیل از آب شرب سالم و بهداشتی و 49 درصد نیز از راه مناسب بهره‌مند هستند.

آذری با اشاره به اینکه 60 درصد عشایر از سوخت فسیلی بهره‌مند هستند، خاطرنشان کرد: جمعیت اسکان یافته استان اردبیل 3.4 درصد و در حدود 510 خانوار عشایری است؛ به طوری که هفت هزار و 52 خانوار از آب مناسب و شش هزار و 400 خانوار نیز از راه ایمن بهره‌مند هستند.

این مسئول به رتبه هشتم عشایر استان در تولید محصولات دامی و همچنین رتبه پنج عشایر استان از لحاظ جمعیت دامی اشاره کرد و ادامه داد: از مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی در جامعه عشایری استان اردبیل طرح‌های آبرسانی آج‌اشمه با هدف تأمین آب شرب 204 قشلاق و بیش از دو هزار و 617 خانوار عشایری است که با صرف اعتباری بالغ بر شش میلیارد و 500 میلیون تومان در حال اجراست.

وی اضافه کرد: در کنار این پروژه، مجموعه پروژه آبرسانی دشت فتحعلی نیز جزو اولویت‌های اساسی است به طوری که با بهره‌برداری از این طرح عظیم بیش از چهار هزار و 48 هکتار از باغات منطقه عشایری و قشلاقات مغان سیراب شده و قادر به تأمین منابع آبی آنها هستیم.

به گزارش فارس، مدیر امور عشایری استان اردبیل در ادامه گفت: بزرگ‌ترین پروژه جامعه عشایری استان اردبیل آماده افتتاح است که امیدواریم ظرف ماه‌های آینده این پروژه به زمینه اشتغال پایدار 750 نفر و ارتقای تولید بخش زراعی و باغی تا 70 هزار تن ارتقا یابد و به بهره‌برداری برسد.

آذری به ایام کوچ پاییزه عشایر نیز اشاره کرد و یادآور شد: از نیمه‌های مهر‌ماه کوچ عشایر از دامنه‌های سبلان به سمت قشلاقات شروع می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تلاش می‌کنیم تا امسال نیز فصل کوچ تمهیدات و مقدمات لازم را برای بازگشت عشایر از ییلاقات بدون کمترین آسیب مهیا کرده و زمینه‌سازی کنیم.

وی یکی از افتخارات جامعه عشایری را تحویل بیش از 136 شهید و جانباز اعلام کرد و گفت:‌ جامعه عشایری استان اردبیل به عنوان سومین جمعیت عشایری کشور از شایسته‌ترین توانمندی‌ها برخوردار است که نمونه آن را در ایثارگری و گذشت آنها به خوبی مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول