اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ایران در اجلاس غیر متعهد ها حقوق ملت فلسطین را پی گیری می کند

خبرگزاری فارس:معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت در باره مصوبات امروز هیئت دولت گفت : ایران برای اولین بار بعد از خروج از پیمان سنتو در اجلاس غیرمتعهدها که در هاوانا برگزار خواهد شد شرکت کرده و حقوق ملت لبنان و فلسطین را پی گیری می کند.

ایران در اجلاس غیر متعهد ها حقوق ملت فلسطین را پی گیری می کند

رخدادهای3 شهریور 1358

در حالیکه لشکر 28کردستان خبراز آرامی اوضاع در سقز و تسلط ارتش و پاسداران بر این شهر می دهد گزارش رسیده از منطقه بحرانی کردستان حاکی است که امروز شهر سلماس در آذربایجان غربی مورد حمله گروهی از اعضای حزب منحله دموکرات قرار گرفته است . از سوی دیگر ضد انقلاب با آغاز غائله در مهاباد رادیو و تلویزیون این شهر را به اشغال خود در آورده است. 

چریک های فدایی خلق نقش موثری در غائله کردستان ایفا می کنند ، امروز خبر رسید 4چریک فدایی خلق که در آشوب های سقز حضور داشتند دستگیر شده اند . با وجودیکه غائله کردستان در صدراخبار روزنامه ها و مطبوعات قرار دارد زندگی در شهرها جاری و ساری است ، از جمله اخباری که این روزها در برخی روزنامه ها به آن اشاره وپرداخته می شود برخورد با گرانفروشان و محتکرینی است که کالاهای مورد نیاز مردم را به قیمتی بالا عرضه می کنند ، گفته می شود این افراد هر هفته و پیش از اقامه نماز جمعه شلاق خواهند خورد .

اشغال رادیو و تلویزیون مهاباد توسط ضد انقلاب

امروز اعضای حزب دموکرات کردستان پس از یک درگیری طولانی مرکز رادیو و تلویزیون مهاباد را اشغال کرده و کارکنان این مرکز را تهدید کردند که اگر تا 24ساعت دستگاه ها را به کار نیندازند آنها را تیرباران می کنند .

امروز اعضای حزب دموکرات کردستان پس از یک درگیری طولانی مرکز رادیو و تلویزیون مهاباد را اشغال کرده و کارکنان این مرکز را تهدید کردند که اگر تا 24ساعت دستگاه ها را به کار نیندازند آنها را تیرباران می کنند .

اعدام9تن از اشرار کردستان

گفتنی است امروز دادگاه انقلاب اسلامی مریوان به ریاست آیت الله خلخالی برای رسیدگی به اتهامات 9تن از اشرار کردستان و عوامل آشوب های اخیر تشکیل جلسه داده و پس از چند ساعت بحث و بررسی آنها را مفسد فی الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد .

غائله دموکرات ها به سلماس رسید

در حالیکه لشکر 28کردستان خبراز آرامی اوضاع در سقز و تسلط ارتش و پاسداران بر این شهر می دهد گزارش رسیده از منطقه بحرانی کردستان حاکی است که امروز شهر سلماس در آذربایجان غربی مورد حمله گروهی از اعضای حزب منحله دموکرات قرار گرفته است . نیروهای انقلابی این شهر که منتظر این هجوم بوده اند پس از یک ساعت درگیری توانستند ضد انقلاب را بدون هیچ گونه تلفاتی به عقب برانند .

امروز دادگاه انقلاب اسلامی مریوان به ریاست آیت الله خلخالی برای رسیدگی به اتهامات 9تن از اشرار کردستان و عوامل آشوب های اخیر تشکیل جلسه داده و پس از چند ساعت بحث و بررسی آنها را مفسد فی الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد .

گفتنی است ارتش جمهوری اسلامی ایران به اوضاع سقز کاملا مسلط شده و امروز کلیه دفاتر و محل های احزاب و گروه های ضد انقلابی بوسیله ارتش تصرف شده است . لشکر 28کردستان اعلام کرد : از اوایل صبح امروز تا آخر وقت در وقایع سقز 12ارتشی به شهادت رسیده و تعدادی نیز مجروح شده اند .

دستگیری 4چریک فدایی خلق در وقایع اخیر سقز

صبح امروز به دنبال تک تیراندازی هایی که در جاده بوکان وجود داشت یک تانگ برای پاکسازی بطرف جاده بوکان حرکت کرد اما فرمانده تانک که برای رهبری عملیات از تانک خارج شده بود از داخل یک خانه مورد هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید .1لحظاتی پس از به شهادت رسیدن ستوانیکم دودانگه خانه ای که از آن بطرف این افسر شلیک شده بود محاصره شد و چهار مهاجم که در خانه بودند دستگیر شدند . چهار تن از دستگیر شدگان این خانه عضو سازمان چریک های فدایی خلق هستند که از تهران به سقز آمده بودند ، با دستگیری این چهار تن تعداد دستگیرشدگان وقایع اخیر سقز به 150تن رسید . 2

ایران در اجلاس هاوانا حقوق ملت فلسطین را پی گیری می کند

دکتر صادق طباطبایی معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت  در باره مصوبات امروز هیئت دولت گفت : ایران در اجلاس غیرمتعهدها که در هاوانا برگزار خواهد شد شرکت می کند .به گفته وی ایران برای اولین بار بعد از خروج از پیمان سنتو در اجلاس غیرمتعهدها شرکت کرده و حقوق ملت لبنان و فلسطین را پی گیری می کند . 3

پی نوشت ها:

1.  این عملیات لز جمله همکاری های مشترک سازمان چریک های فدایی خلق با سازمان زحمتکشان کردستان بود .

2.  اطلاعات ، 4شهریور 1358، صفحه 2 ، متعاقب بروز حوادث پاوه و انتشار اخبار ناگوار از سنندج ، رهبر انقلاب در روز بیست و هشتم مرداد ماه به قوای مسلح فرمان داد تا در اسرع وقت به سوی کردستان حرکت کرده و با شدت تمام اشرار را سرکوب نمایند.

با این فرمان رهبری انقلاب ارتش ، سپاه پاسداران و نیروهای مردمی رهسپار پاوه شدند و مهاجمین نیز عقب نشینی کردند . حوادث پاوه و شایعات در مورد سنندج باعث شد که صادق خلخالی که به واسطه شدت عمل در محاکمه سران رژِم پیشین اشتهاری به دست آورده بود به عنوان حاکم شرع راهی کردستان شود . وی در اطلاعیه ای به همه افراد مسلح و شورشی در مناطق کردنشین هشدار داد که به شهر و دیار خود بازگردند و دست از شورش و یاغی گری بردارند . حضور خلخالی و محاکمات سریع او در کردستان در سرکوب اشرار و متجاسرین موفق نبود .سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان در پیامی به مردم سردشت ، نیت خود را برای آغاز جنگ آشکار کرد . این گروه همه سازمان های ملی و مترقی را علیه دولت فاشیستی وابسته به امپریالیسم به اتحاد فراخواند و یادآور شد :« مهم تر از همه و قبل از هر چیز باید سیاست جنگ مقاومت را به درستی درک کرده و رهبری کرد» . این سازمان پیش بینی کرد جنگ فرسایشی در پیش رو دارد و این جنگ تا زمان مداخله وسیع و همه جانبه جنبش سراسری ایران به رهبری طبقه کارگر طول خواهد کشید بنابر این از کسانی که در دهات و شهر اسلحه در اختیار دارند می خواهد که به آنان ملحق شوند تا آنها را ساماندهی کنند . در فردای انتشار این اطلاعیه یعنی در آخرین روز مرداد ماه حملاتی علیه ارتش در حوالی پل سقز روی داد و تعدادی کشته و مجروح برجای گذارد . چند روز پیش از این حادثه عوامل مهاجم با بلند گو در خیابان های سقز به راه می افتادند و اعلام می کردند که پادگان سقز سقوط کرده و در اختیار آنها است . عوامل مهاجم از تمام راههای خاکی به داخل سقز رخنه کرده بودند و مرتبا نیز به آنها کمک می شد .متعاقب این رویدادها روابط عمومی ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که یک گردان از لشکر سنندج به منظور تقویت تیپ سقز عازم این شهرستان شد و در بدو ورود به شهر تهاجم به آن آغاز گردید . فرمانده تیپ سقز سرهنگ دوم محمد فراشاهی به منظور جلوگیری از ریخته شدن خون غیرنظامیان موقتا ستون را متوقف و هنگام تلاش برای مذاکره با مهاجمین در حالی که با در دست داشتن پرچم سفید به سوی مهاجمین می رفت با رگبار آنان روبرو شده و به شهادت رسید . با استقرار گردان مذکور در پادگان سقز این پادگان به محاصره درآمد و با فرارسیدن شب حملات ادامه پیدا کرد ، در جریان این درگیری ها 26نظامی و یک پاسدار به شهادت رسیده و 18نظامی و 19پاسدار دیگر مجروح شدند .فردای این روز نیز یک آمبولانس در حالی که تلاش داشت تعدادی مجروح به بیمارستان سقز منتقل کند مورد حمله قرار گرفته و در نتیجه سه بهیار به شهادت رسیدند . مهاجمین همچنین هنگام ترک شهر انبار های نفت را نیز به آتش کشیدند به طوری که شعله های آتش ناشی از این اقدام از کیلومترها دیده می شد .  با استقرار ارتش و سپاه در پادگان این شهر و ناکامی مهاجمین در تصرف پادگان، ضد انقلاب ناچار به عقب نشینی شد . رک نادری ، محمود ، چریک های فدایی خلق ؛ انقلاب اسلامی و بحران در گفنمان ، جلد دوم ، صفحه 97الی 102

3.  جمهوری اسلامی ، 4شهریور 1358، صفحه 1و2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول